تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۲۷ آبان ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

افزایش تحرکات در اردوگاه اصولگرایان/ از تشکیل کمپین انتخاباتی سعید محمد تا درمان کرونا در دولت جهادی

رویداد۲۴ در این گزارش اخبار انتخاباتی اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ را بررسی کرده؛ اخباری که مهمترین آن آغاز فعالیت کمپین انتخاباتی سعید محمد بود که در همین هفته از آن رونمایی شد.

اخبار انتخابات 1400

رویداد۲۴ هفته چهارم آبانماه برای اصولگرایان هفته شلوغی بود و تحرکات انتخاباتی در این جریان بسیار مشهودتر از هفته‌های گذشته و مشخصا هفته‌های پیش از انتخابات آمریکا بود. در هفته‌های آینده این تحرکات نیز بیشتر خواهد شد و بر این اساس رقابت‌ها افزایش خواهد یافت. با این وصف باید منتظر حمله‌های اصولگرایان علیه یکدیگر باشیم؛ چه آنکه ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای این جریان شبیه لقمه آماده‌ای است که چندان تمایلی ندارند هر کسی به آن دست‌درازی کند.

مخالفت با حضور رییسی و قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰ 

مهمترین نمونه در آغاز جدال اصولگرایان، محالفت با حضور رئیسی و قالیباف بود؛ آنجا که حجت الاسلام احمد سالک عضو جامعه روحانیت مبارز گفته بود: «بنده مخالف ورود آقای رییسی و قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری هستم؛ رییسی کارش را در قوه قضاییه آغاز کرده، قالیباف هم در قوه مقننه. خالی کردن صحنه، به این معنا که فرد یا افراد دیگری هست درست نیست. این دو نفر باید به کار و وظیفه خود بپردازند هنوز مجلس به یک سال خود نرسیده کجا می‌خواهند بروند؟»

حمایت دبیرکل جبهه پایداری از قالیباف

اگرچه این عضو جامعه روحانیت مبارز از مخالفت با قالیباف و رییسی گفته بود، اما وضع در همه جریان‌های اصولگرا به همین منوال نیست. در جبهه پایداری حامیان قالیباف فعلا صف کشیده‌اند

مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری همین هفته گفته که رابطه‌ صمیمانه‌ای با قالیباف دارد و این تلقی که قالیباف خط قرمز پایداری باشد، اصلا درست نیست.

دبیرکل جبهه پایداری همچنین می‌گوید که تشکل متبوعش دنبال دولتی جوان و حزب اللهی است. او دوران اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را تمام شده توصیف کرده و مدل‌های سنتی اصولگرایان را هم فاقد اعتبار خوانده است. احتمالا کنایه آقاتهرانی به اصولگرایان و اصلاح طلبان، در تقویت نواصولگرایی قالیباف بوده است.

فهرست هشت نفره اصولگرایان

فهرستی ۸ نفره روی میز یکی از این چند نهاد اجماع‌ساز جناح راست قرار گرفته و فراتر از آن، حتی نسبتا مشخص شده کدامیک از این ۸ مرد خوشبخت، از رقبای دیگر خوش‌شانس‌ترند و از اقبال بیشتری برای معرفی به عنوان گزینه اصلی برخوردارند؛ «سیدابراهیم رییسی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، پرویز فتاح، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، علی نیکزاد و محمد قمی.»

روزنامه اعتماد به نقل از یکی از اصولگرایان اطلاعاتی از جلسات «شورای ائتلاف جریان ارزشی انقلاب» یا همان «شاجا» منتشر کرده و نوشته این ۸ نفر به عنوان گزینه‌های جناح راست برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده‌اند.

فتاح در تسنیم

روز یک شنبه پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان با حضور در خبرگزاری تسنیم ضمن دیدار با مدیرعامل خبرگزاری تسنیم، در قالب نشستی خبری، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران تسنیم بود. جزئیات این نشست خبری هنوز منتشر نشده است. تسنیم از جمله رسانه‌هایی بود که در اختلاف بین فتاح و خاندان حداد عادل، مطلبی علیه فتاح منتشر نکرده بود.


بیشتر بخوانید: رستم قاسمی، گزینه جدید انتخابات ۱۴۰۰/ سرداری که خود را «معمار دور زدن تحریم‌ها» می‌داند


قاضی زاده هاشمی و درمان کرونا

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که ظاهرا یکی از گزینه‌های انتخابات ۱۴۰۰ است، در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: اطمینان دارم می‌توانیم در داخل کشور واکسن کووید ۱۹ را تولید کنیم، اما دولت متعهدی می‌خواهد که زمینه را فراهم کند؛ بنابراین برای ایجاد تحرک در دولت موضوع را پیگیری می‌کنیم. تولید محدود و گران این واکسن در جهان و رقابت جهانی باعث می‌شود ایرانیان از واکسن خارجی محروم باشند.»

طرح این شعار از سوی نایب رئیس مجلس و پسرعموی وزیر سابق بهداشت می‌تواند نشانه‌ای از شعار احتمالی انتخاباتی او باشد. رویداد۲۴ پیش از این در گزارشی درباره قاضی زاده هاشمی نوشت که تمام تحرکات و اقدامات او در راستای جانشینی قالیباف است. قاضی زاده هاشمی از هماکنون تلاش می‌کند در صورت خروج قالیباف از مجلس، شانس خود را برای ریاست پارلمان بیازماید، به همین دلیل جایگاه خود را در سطح کاندیداتوری ریاست جمهوری بالا آورده تا دیگران جدی‌تر به او بنگرند.

نامزد جدید از مشهد می‌آید

در شرق ایران خبر تازه‌ای شنیده شده و جوان‌ترین کاندیدای ریاست جمهوری در مشهد رونمایی شده است. محمدرضا صفری دانش آموخته حقوق و از اصولگرایان مشهدی با شعار «دولت جوان، جوانگرایی و استفاده از همه نیرو‌های متخصص و متعهد را در بدنه دولت» اعلام آمادگی کرده و گفته قرار است بیاید و محرومیت را حل کند.

بی‌خبری از سعید جلیلی

هفته گذشته کانال تلگرامی حامیان سعید جلیلی برای انتخابات ریاست جمهوری راه‌اندازی شد و این کانال در مدت کم توانست مخاطبان زیادی جذب کند، با این حال از آنزمان تا کنون خبری جدی از آنها منتشر نشده است و ظاهرا راه‌اندازی کانال به این دلیل بود که فقط بتوانند از طریق آن بازخوردها را بسنجند.

تلاش عزت الله ضرغامی برای نمایش چهره دموکراتیک از خود

هرچقدر سعید جلیلی در خفا و نامحسوس فعالیت می‌کند، تلاش ضرغامی روز به روز بیشتر می‌شود. او عده‌ای از جوانان عدالتخواه اصولگرا را به کار گرفته و با مصاحبه‌های مختلف تلاش می‌کند چهره دموکراتیک و اهل مباحثه‌ای از خود به نمایش بگذارد. ضرغامی در چند مدت گذشته تا کنون دو مصاحبه تصویری ضبط کرده که تیزر آنها منتشر شده است. 

وضعیت پیچیده علی لاریجانی

علی لاریجانی سیاستمدار صبوری است. او گفته اگر همه روی او ائتلاف نکنند، وارد نخواهد شد. معنی این حرف این است که «همه بیایید روی من ائتلاف کنید تا بتوانم بیایم» او با همین طرح به دنبال حامیانی بیشتری است که محور ائتلافی خود را گسترده کند. بخشی از اصلاح طلبان با او همراه هستند. بخشی از تیم دولت از لاریجانی حمایت می‌کند؛ این حمایت و اعتماد آنقدر جدی است که دولت کل کار قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین را به او سپرده تا لاریجانی با تیمی که تشکیل داده، جزییات این قرارداد را نهایی کند.

در هفته گذشته حتی حامیان لاریجانی هم مصاحبه‌ای نکردند. برای ناظران سیاسی همین بی‌خبری هم خبر محسوب می‌شود؛ چه آنکه در سیاست ایران ماجرا از این قرار است که وقتی خبر و صحبتی در ظاهر نیست، باید مطمئن بود که در پشت پرده ماجرایی هست. اطلاعات رویداد۲۴ نشان می‌دهد که رایزنی‌ها و لابی علی لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ بسیار جدی است و برخی از نزدیکان او ستادهای استانی لاریجانی را نیز در شهرهای مختلف راه‌اندازی کرده‌اند و آنها مشغول تبلیغات زیرپوستی هستند.


بیشتر بخوانید: سعید محمد، پدیده انتخابات ۱۴۰۰ اصولگرایان/ رئیس جمهور جوان انقلابی از قرارگاه خاتم می‌آید؟


آغاز کارزار انتخاباتی سعید محمد

هرچقدر خبر کاندیداتوری صفری را کسی جدی نگرفت اما اعلام رسمی حامیان سعید محمد در معرفی او به عنوان گزینه انتخابات ریاست جمهوری بسیار جدی بود. در سایت کارزار که برای جمع آروی اینترنتی امضا طراحی شده، درخواستی به نام جوانان انقلابی ثبت شده که در آن از سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا خواسته شده برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اقدام کند. تاکنون بیش از ۴ هزار امضا برای سعید محمد جمع آوری شده است.

این جدیدترین اقدام حامیان سعید محمد برای انتخابات ۱۴۰۰ است. در متن این دعوت نامه آمده است «نگاهی به منظومه فکری رهبران انقلاب اسلامی نشان می‌دهد در صورتی که دولت انتخابی مردم هم‌راستا با مبانی مکتبی و انقلابی باشد، شرایط کشور در حوزه‌های گوناگون رو به بهبودی خواهد رفت، اما در صورت روی کار آمدن دولتی با ویژگی‌های غیرمکتبی، کشور را به بن‌بست می‌کشاند؛ مسئله‌ای که در دولت‌های جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۰ تا کنون به خوبی مشهود است.»

برخی گفته‌اند اقدام سعید محمد برای دستیابی به شهرداری تهران است اما حامیانش چنین گمانه‌زنی را می‌کنند و می‌گویند توان محاسباتی و عملیاتی و برنامه‌ریزی او از حد شهرداری تهران بالاتر است. 

رویداد۲۴ برای نخستین بار در گزارشی مفصل از احتمال حضور سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته بود. در آن گزارش پیش‌بینی شده بود اگر ترامپ برای بار دیگر پیروز شود، احتمالا در ایران گزینه نظامی با مشخصات جوان جهادی انقلابی بر سر کار خواهد آمد. اکنون که بایدن پیروز شده، شرایط برای سعید محمد تفاوت کرده است. او سابقه چندانی در مسائل دیپلماتیک ندارد یا دست‌کم چیزی در این‌باره از او شنیده نشده است. اگر سعید محمد بخواهد در روزهای آینده تحرکات انتخاباتی خود را بیشتر کند، احتمالا باید شاهد اظهارنظرهای دیپلماتیک از او باشیم تا بتواند خود را در نقش یک تئوریسین سیاست خارجی یا حداقل سیاستمدار آگاه به مسائل دیپلماتیک نیز جانمایی کند و از این طریق پالس‌‌هایی به سطوح بالاتر بدهد و آمادگی خود را اعلام کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان