تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۲ آذر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

قالیباف و بحران جانشینی/ مشکل اصلی رییس مجلس برای انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

در صورت ورود قالیباف به انتخابات ریاست جمهوری، یک کرسی مهم خالی خواهد ماند؛ ریاست مجلس یازدهم. سوال مهم این است که در این شرایط آیا حمایت قالیباف از زاکانی، آرایش‌های انتخاباتی را شفاف‌تر کرده است؟

قالیباف و بحران جانشینی/ مشکل اصلی رییس مجلس برای انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

رویداد۲۴ میثم سعادت: پنجم خرداد، انتخابات ریاست مجلس برگزار می‌شود و ۲۸ خرداد انتخابات ریاست جمهوری. این فاصله ۲۳ روزه، یک سوال هم برای محمدباقر قالیباف و البته حامیان او ایجاد کرده که برخورد او با انتخابات مجلس چگونه باشد؟ انتخابات رییس مجلس یازدهم نشان داد هر لحظه ممکن است بنا به مصلحت یا تکلیفی همه نامزد‌ها به نفع نامزد دیگری انصراف دهند. در این مسیر اگر تصمیم بر انتخاب قالیباف حتی در یک شرایط رقابت حداقلی باشد، او نگرانی برای حفظ کرسی ریاست مجلس ندارد اما اگر قرار به حضور در رقابتی انتخاباتی باشد، و رقبای اصولگرای او (به خصوص رقبایی مثل ابراهیم رییسی و سعید محمد و سعید جلیلی) باشد، قالیباف باید با دقت بیشتری قدم بردارد و در انتخابات ریاست مجلس طوری عمل کند که از یک طرف بیشترین افراد موثر را به سمت خود جلب کند تا در ستاد‌های تبلیغاتی سردار مشغول به کار شوند و از طرف دیگر طوری عمل کند که صندلی ریاست مجلس برای او، در صورت شکست محفوظ باشد.

در میان گزینه‌های موجود، حمیدرضا حاجی بابایی نخستین شانس برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس است. گزینه‌های دیگر همچون علیرضا زاکانی و سیدامیرحسین قاضی از دیگر چهره‌های هستند که در فکر ریاست مجلس هستند. نقوی حسینی نماینده مجلس چندی پیش خبر داده بود که «ستادهای انتخابات ریاست جمهوری قاضی زاده هاشمی آماده به کار شده‌اند.» این خبر بیش از آنکه ریشه در واقعیت داشته باشد، تلاش نزدیکان قاضی زاده برای ارتقای جایگاه او بود. رویداد۲۴ پیش از این در گزارشی درباره قاضی زاده هاشمی نوشت که تمام تحرکات و اقدامات او در راستای جانشینی قالیباف است. قاضی زاده هاشمی مدتی است تلاش می‌کند در صورت خروج قالیباف از مجلس، شانس خود را برای ریاست پارلمان بیازماید، به همین دلیل جایگاه خود را در سطح کاندیداتوری ریاست جمهوری بالا آورده تا دیگران جدی‌تر به او بنگرند.

گزینه دیگر علیرضا زاکانی است که ظاهرا این روزها نزدیکترین فرد به قالیباف است. شنیده‌های رویداد۲۴ نشان می‌دهد قالیباف در این روزها، صریح‌تر از گذشته از ریاست زاکانی بر مجلس بعد از دوران خودش اصرار کرده و او را فرمانده مناسبی برای مجلس انقلابی می‌داند.

زاکانی در دهه هفتاد فرمانده بسیج دانشجویی بود و در آن زمان هم با هماهنگی قالیباف، نقش مهمی در برخورد با اعتراضات دانشجویی ایفا کرده بود. قالیباف با حمایت از زاکانی برای ریاست مجلس به دو هدف خواهد رسید، اما دو چالش هم برای خود ایجاد کرده است. اولین هدف، بهره‌مندی از حمایت طیف ایثارگران در انتخابات ریاست جمهوری است؛ طیفی که عموما از فرماندهان نظامی هستند و در سال ۸۴ نیز از قالیباف حمایت کردند و قالیباف هم تا جایی که توانست آنها را در مدیریت بخش‌های مختلف شهرداری تهران به کار گمارد.


بیشتر بخوانید: سعید محمد ، رئیس جمهوری با لباس سبز!/ چرا فرمانده قرارگاه خاتم لباس نظامی بر تن کرد؟


هدف دوم تضعیف جبهه‌ای است که به دنبال معرفی سردار سعید محمد هستند. ظاهرا فرمانده قرارگاه خاتم که هم جوان است و هم انقلابی، در حال یارگیری در لایه‌های اصولگراست. شنیده شده بخش‌هایی از بسیج دانشجویی از سعید محمد حمایت کرده‌اند. 

علیرضا زاکانی از زمانی که در بسیج دانشجویی بوده، نیروهای مهم این جریان را جذب کرده است؛ از جمله چهره‌هایی همچون مالک شریعتی که هماکنون در مجلس هستند؛ این یعنی سعید محمد به سراغ جریانی رفته که سکان هدایتشان دست زاکانی است، به این ترتیب با حمایت قالیباف از زاکانی، نیروهایی که قرار است از سعید محمد حمایت کنند، به سمت قالیباف هدایت خواهند شد.

هرچند قالیباف حمایت طیف ایثارگران را به دست خواهد آورد و بخشی از حامیان سعید محمد جذب خواهد کرد اما از سوی دیگر با حمایت از زاکانی به دو طیف اعلام جنگ خواهد کرد؛ طیف احمدی‌نژادی‌ها (حاجی بابایی و نیکزاد شمس‌الدین حسینی و فریدون عباسی) و طیف پایداری (قاضی زاده هاشمی و مرتضی آقاتهرانی) که بر صندلی‌های تاثیرگذار مجلس نشسته‌اند. در این شرایط احتمالا آنها راضی نباشند نایب رئیس زاکانی باشند. احتمالا در روز‌های آینده باید شاهد افزایش تنش بین قالیباف و این دو طیف باشیم. چه به صورت نقد علنی و چه به صورت اعتراضات پشت پرده.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
1
0
دروغ گو کجا زاکانی با دانشجویان برخورد کرد ؟ کم دروغ بگید .
نظرات شما
پیشخوان