تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
مینو محرز در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

معلوم نیست واکسن کرونا از چه کشوری قرار است خریداری شود/ واکسن چینی و روسی را توصیه نمی‌کنم

نگرانی درباره تولید و توزیع واکسن کرونا تبدیل به مساله‌ای مهم شده است. ظاهرا ایران قرار است واکسن چینی و روسی بخرد اما مینو محرز می‌گوید آنها را توصیه نمی‌کند.

واکشن کرونا وارداتی

رویداد۲۴ شادی مکی: شیوع گسترده کرونا در کشور تبعات جانی، مالی، روانی و اجتماعی زیادی را تا کنون برای مردم ایران که در شرایط اقتصادی سختی قرار دارند، به دنبال داشته است، این موضوع باعث شده مردم هر روز بیش از روز قبل نگران تولید یا تامین این واکسن از کشور‌های پیشرفته‌تر باشند. انتظاری که با، اما و اگر‌های زیادی نیز همراه است.

چند روز پیش دکتر مینو محرز محقق پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسن کرونای ایرانی گفت: واکسن کرونایی که تولید شده، درواقع ویروس ضعیف شده است که مانند واکسن‌هایی است که در کشور‌هایی مانند چین و روسیه ساخته شده است. این در حالی است که پیش‌تر کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو از تلاش‌های محققان ایرانی برای تولید واکسن کرونا مشابه با واکسن‌های مدرنا و فایزر/ بایون‌تک خبر داده بود. این تضاد درباره شرایط واکسن تولید داخل باعث شد که عده‌ای از شهروندان درباره کیفیت این واکسن دچار تردید شوند.

از سوی دیگر محرز گفته بود که واکسن کرونای تولید داخل اواخر بهار ۱۴۰۰ آماده شده و واکسن‌های کرونایی هم که در دنیا آماده شده تا بخواهد به دست ما برسد، زودتر از تیر ماه نخواهد بود. با این حال روز چهارشنبه ۱۹ آذر وزیر کشور از واردات واکسن کرونا به کشور در آینده نزدیک و برای گروه‌های آسیب‌پذیر خبر دادند. وزیر کشور تاکید کرده بود که رئیس جمهور دستور صریح و روشن دادند که ما بتوانیم در دی ماه یا بهمن امکان تزریق واکسن را برای گروه‌های هدف با رعایت اولویت انجام دهیم.

پیش از این نیز محسنی بندپی نماینده مردم مازندران در مجلس عنوان کرده بود که واکسن کرونا تنها ۲۰ درصد مردم شامل گروه‌های در خطر، کادر بهداشت و افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای را پوشش می‌دهد. مساله‌ای که نگرانی‌ها را درباره پایان این ویروس و پایان زنجیره انتقال و ابتلای آن افزایش داده است.

کدام واکسن از کجا؟

به گزارش رویداد۲۴ ابهامات درباره واکسن کرونا و تهیه و توزیع آن در حالی همچنان ادامه دارد که وزرای کشور و بهداشت عنوان نکرده‌اند که واکسن‌های وارداتی از کدام کشور تهیه شده‌اند. این موضوع هم باعث افزایش سوالات و نگرانی‌های مردم درباره خرید واکسن کرونا شد، چه آنکه در کشور ما اقبال عمومی نسبت به همه محصولات خوب نیست و بعید است که تعداد زیادی از مردم برای نجات جان خود به برخی واکسن‌ها اعتماد کرده و از آن استفاده کنند. از سوی دیگر واکسن فایزر هم که مورد استفاده تعدادی از افراد انسانی قرار گرفت باعث ایجاد حساسیت در دو نفر از دریافت‌کنندگان واکسن شده و هشدار داده شد که افراد دارای حساسیت از دریافت این واکسن خودداری کنند.

مینو محرز: نمی‌دانم واکسن کرونا از کجا خریداری شده است

دکتر مینو محرز عضو کمیته ستاد مبارزه با کرونا و محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی به رویداد۲۴ می‌گوید: من نمی‌دانم که این واکسن از کجا خریداری شده است. ما در کمیته علمی ستاد کرونا هستیم و این هفته هم جلسه‌ای نداشتیم. درباره واکسن فایزر باید بگویم که این واکسن به ما نمی‌رسد، زیرا امکانات نگهداری از این واکسن در هر کشوری موجود نیست و نیاز به یخچال‌های منفی ۷۰ درجه دارد که تنها مراکز تحقیقاتی چنین یخچال‌هایی دارند و عملا بسیاری از کشور‌ها امکان دسترسی به این واکسن را ندارند و نقل و انتقال آن نیز مشکل است، زیرا نیاز به هواپیما‌هایی با تجهیزات خاص دارد.

واکسن چینی و روسی را توصیه نمی‌کنم

وی با اشاره به آماده بودن واکسن‌های چینی و روسی درباره قابل اطمینان بودن این واکسن‌ها عنوان می‌کند: واکسن روسیه از سوی سازمان جهانی بهداشت هنوز تاییدیه‌ای دریافت نکرده است؛ لذا این کشور می‌گوید در حال بررسی واکسن است، لذا توصیه نمی‌کنم واکسن یا مواد بیولوژیک این کشور را خریداری کنم. واکسن‌های چینی هم نمی‌دانم که تاییده سازمان جهانی بهداشت را دریافت کرده‌اند یا خیر اگر نگرفته باشد که نباید روی آن حساب کرد؛ بنابراین تنها واکسنی که در حال حاضر در بازار موجود و قابل اطمینان است واکسن آکسفورد است.

عضو ستاد مبارزه با کرونا تاکید می‌کند: واکسن خریداری شده حتما باید دارای مجوز سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت باشد.


بیشتر بخوانید: واکسن کرونا؛ هر کدام از واکسن‌ها چه نکاتی و چقدر هزینه دارند؟

فقرا و رقبا صبر کنند تا غرب واکسینه شود/ مینو محرز: واکسن آمریکا به ما نمی‌رسد، به مدل چینی و روسی هم اعتماد نداریم


واکسن کرونا بین چه کسانی توزیع می‌شود؟

به گزارش رویداد ۲۴ از طرف دیگر به جز مبدا خرید واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت، نگرانی‌های دیگری هم در جامعه وجود دارد. بسیاری از شهروندان از این موضوع در اضطراب هستند که واکسنی که در دوز محدود خریداری شده واقعا میان چه کسانی توزیع خواهد شد؟ آیا قرار است ماجرایی که پیش‌تر بر سر واکسن آنفلوآنزا و پک‌های بهداشتی در شرایط کمیاب شدن ملزوما بهداشتی و حفاظتی در روز‌های ابتدای کرونا رخ داده بود بار دیگر تکرار شود.

نکته آنکه در اولین روز‌های همه‌گیری کرونا و در شرایطی که لوازم بهداشت فردی مانند دستکش، ماسک و الکل به شدت در کشور نایاب شده بود عکس‌هایی از ارائه پک‌های بهداشتی در میان نمایندگان مجلس منتشرشد که بازتابی گسترده و منفی در کشور داشت.

این ماجرا، اما بار دیگر و در اوائل مهر ماه تکرار شد. یعنی درست چند روزی بعد از اعلام خبرواردات واکسن آنفلوآنزا به کشور مشخص شد که ۱۵۰۰ دوز واکسن در روز اول مهر به داروخانه مجلس تحویل داده شده است. محسن عبدالله زاده، دبیر انجمن شرکت‌های پخش دارو همان زمان اعلام کرد که ۲۵ روز است واکسن آنفلوآنزا وارد انبار‌های شرکت‌های پخش دارو شده، اما براساس دستور وزارت بهداشت بنا شده واکسن‌ها تنها در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه قرار بگیرد تا آن‌ها عرضه را آغاز کنند.

در حال حاضر نیز این واهمه و ابهام در میان وجود دارد که آیا با ورود واکسن کرونا به کشور و حتی قابل اطمینان‌بودن این دارو ممکن است دولتمردان و افرادی به جز گروه‌های آسیب‌پذیر در اولویت تزریق واکسن قرار بگیرند کما اینکه می‌دانیم قطعا واکسن‌های وارداتی در دوز بسیار کم و تنها برای معدودی از افراد وارد خواهد شد، افرادی که به گفته وزیر بهداشت گروه‌های در معرض خطر را در بر خواهد گرفت.

اولویت تزریق واکسن با چه کسانی است؟

محرز می‌گوید: اولویت دریافت این واکسن قاعدتا افراد مسن و کادر درمان هستند که گروه‌های با ریسک بالا را تشکیل می‌دهند. میزان واکسن آنقدر نیست که به همه مردم برسد. به همین دلیل است که ما باید در داخل کشور اقدام به ساخت و تولید واکسن کنیم. اگر کشوری نتواند خودش واکسن بسازد، نمی‌تواند برای همه جامعه هدف خود واکسن تامین کند و دریافت واکسن وارداتی قطعا مدت زمان زیادی طول خواهد کشید. زیرا جمعیت زیاد است و باید تولید واکسن به حدی برسد که همه مردم قادر به استفاده از آن باشند.

واکسن‌ها را ناگهان میان نمایندگان مجلس تقسیم کردند

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که مردم نگران هستند آنچه درباره واکسن آنفلوآنزا اتفاق افتاد درباره واکسن کرونا هم رخ دهد، آیا ستاد کرونا نظارتی در این خصوص دارد؟ می‌گوید: قاعدتا اولویت باید مشخص شده و گفته شود که اولا واکسنی که وارد می‌شود چند میلیون دوز بوده و اولویت اول چه افرادی هستند. درباره واکسن آنفلوآنزا هم، کمیته علمی آنفلوآنزا تصمیم گرفت و اولویت‌ها را مشخص کرد، اما به صورت ناگهانی تعداد از واکسن‌ها سر از مجلس درآورد که البته بازگردانده هم شد.

محرز درباره قیمت واکسن ایرانی آنفلوآنزا در صورت رسیدن به مرحله تولید انبوه و دسترس‌پذیری آن برای همه مردم، عنوان می‌کند: در جریان قیمت آن نیستم، اما امیدوارم که نتیجه آزمایش‌های آن خوب از کار دربیاید فعلا که آزمایش روی حیوان نتیجه خوبی داشته و احتمالا مرحله بعد هم نتیجه خوبی خواهد داشت. در تلاش هستیم که واکسن را به موقع آماده کنیم تا تعداد زیادی از مردم واکسینه شده و به زندگی عادی بازگردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
0
0
مجلس، مجلس، مجلس
خودتون از اینهمه کینه و بغض خجالت نمیکشید؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان