تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹
محمد هاشمی‌رفسنجانی:

اگر اصلاح‌طلبان با چند نامزد وارد انتخابات شوند، لطمه بزرگی می‌بینند/ خاتمی هنوز در میان اصلاح طلبان محبوبیت لازم را دارد

یک فعال سیاسی درباره تعدد نامزد‌های حزبی اصلاح‌طلبان گفت: اگر همه نامزد‌های حزبی که اکنون نامشان را می‌شنویم بخواهند در صحنه بمانند حتما جبهه اصلاحات در انتخابات لطمه می‌بیند و ضرر می‌کند.
انتخابات 1400
رویداد۲۴ محمد هاشمی‌رفسنجانی گفت: هنوز آقای خاتمی محبوبیت لازم را در میان اصلاح طلبان را دارد؛ به این معنی که هنوز اصلاح‌طلبان سخن او را فصل‌الخطاب می‌دانند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به تعبیر بسیاری یکی از مهم‌ترین انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در ایران است، زیرا این انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که از یک سو مشکلات عدیده اقتصادی در کشور وجود دارد و از سوی دیگر نوع مناسبات ایران با کشور‌های غربی و خاصه سرنوشت برجام می‌تواند متأثر از نتیجه انتخابات ایران باشد و همه این‌ها در حالی است که باتوجه به میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس در اسفندماه سال گذشته این مخاطره به احساس می‌شود که مردم آن‌طور که انتظار می‌رود در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکنند.

محمد هاشمی‌رفسنجانی، فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که فراهم شدن چه شرایطی می‌تواند به حضور پرشور مردم در انتخابات کمک کند، گفت: «زمانی مردم وارد صحنه انتخابات می‌شوند که احساس کنند رقابت در میان است. باید توازن میان جناح‌های سیاسی وجود داشته باشد و همه احساس کنند که می‌توانند به نامزد جناح مورد قبولشان رأی دهند. اگر طوری باشد که در یک سو سرباز‌ها تأیید شوند و در سوی دیگر ژنرال‌ها صلاحیتشان تأیید شود، عملا انتخابات به معنای واقعی‌اش شکل نمی‌گیرد. در چنین شرایطی مردم هم انگیزه خود را از دست می‌دهند و مشارکت عمومی پایین می‌آید».

او ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین عوامل مشارکت بالای مردم در انتخابات این دوره طولانی شدن زمان رأی‌گیری است، زیرا در شرایط کنونی که ویروس کرونا دامن‌گیر همه شده است؛ بسیاری از مردم میان سلامت و انتخابات، سلامت را انتخاب می‌کنند که منطقی هم هست. به همین دلیل باید زمان انتخابات مثلا از ۱۲ ساعت به دو روز یا حتی بیشتر افزایش یابد که در حوزه‌های رأی‌گیری ازدحام جمعیت به وجود نیاید و مردم هم با خیال راحت رأی بدهند؛ بنابراین لازم است نهاد‌هایی که قدرت تصمیم‌گیری در این موضوع را دارند، تصمیم لازم را اتخاذ کنند».

او همچنین درباره تعدد نامزد‌های حزبی اصلاح‌طلبان و تأثیر آن بر روند انتخابات اظهار کرد: «اگر همه نامزد‌های حزبی که اکنون نامشان را می‌شنویم بخواهند در صحنه بمانند حتما جبهه اصلاحات در انتخابات لطمه می‌بیند و ضرر می‌کند، اما اگر در حال حاضر که چندماه تا انتخابات باقی است احزاب افراد مورد نظر خود را معرفی می‌کنند و قرار است یک شورای اجماع‌ساز از بین آن‌ها یک نفر را انتخاب کند و به عنوان نامزد نهایی اصلاح‌طلبان معرفی کند، ایرادی ندارد، اما اگر همه نامزد‌های حزبی بگویند می‌خواهیم در صحنه بمانیم، طبیعی است که آراء اصلاح‌طلبان می‌شکند و احتمال پیروزی را به شدت کاهش می‌دهد».

بیشتر بخوانید: میرلوحی: مردم نتیجه سکوت خود را در مجلس یازدهم می‌بینند/ قالیباف با کمتر از ۲ میلیون رای می‌گوید من نماینده مردم هستم
این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر محمد خاتمی تا چه اندازه می‌تواند عامل وحدت اصلاح‌طلبان در انتخابات باشد، خاطرنشان کرد: «من رابطه تشکیلاتی و حتی حضوری با آقای خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان ندارم و صرفا درباره این موضوع می‌توانم به آنچه در رسانه‌ها و فضای مجازی می‌خوانم استناد کنم. در مجموع تصور می‌کنم هنوز آقای خاتمی محبوبیت لازم را در جامعه و شیخوخیت در میان اصلاح را دارد؛ به این معنی که هنوز اصلاح‌طلبان سخن او را فصل‌الخطاب می‌دانند».

هاشمی در پایان درباره نقش دولت در تحقق مشارکت حداکثری گفت: «دولت نقش انتخاباتی ندارد و نقش آن عملکردی است؛ به معنای آنکه دولت اگر عملکرد مناسبی از خودش نشان دهد، مردم همچنان نسبت به انتخابات امیداور باقی می‌مانند. اگر دولت سمت مردم بایستد و جانب برخی جریان‌های خاص را نگیرد مردم هنوز نسبت به صندوق رأی امیدوار باقی می‌مانند».
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان