تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۲۹ آذر ۱۳۹۹

سخنگوی شورای نگهبان:‌ کاندیداها اگر صدبار هم ردصلاحیت شوند بازهم می‌توانند ثبت نام کنند

عباسعلی کدخدایی گفت: طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ برای افزایش سقف سهام سازمان تامین اجتماعی چندین بار به شورا آمد و با ایراد مواجه شد که در آخرین اصلاح که مجلس به عمل آورد عدم مغایرت اش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

کاندید انتخابات 1400

رویداد۲۴ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز(شنبه) در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و به صورت مجازی برگزار شد،‌ ضمن تبریک روز پرستار به پرستاران و همچنین گرامی داشت سالروز شهادت دکتر مفتح و روز پژوهش و همچنین یاد و خاطره حضرت آیت الله یزدی و همچنین محکومیت شهادت شهید فخری زاده، اظهار داشت: در طول این مدت مصوبات متعددی در شورای نگهبان رسیدگی شد که برخی از آن ها منتشر شد و برخی از آنها نیز خبر شان منتشر نشد.

وی افزود: طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ که این طرح افزایش سقف سهام سازمان تامین اجتماعی بود که چندین بار به شورا آمده و با ایراد مواجه شده بود و در آخرین اصلاح که مجلس به عمل آورد عدم مغایرت اش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

کدخدایی ادامه داد: طرح استفساریه تبصره یک بند «ذ» ماده ۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را داشتیم که این طرح هم طرحی در ارتباط با جذب ایثارگران بود که مقرراتی را وضع کرده بود و تفسیری بود که مجلس داشت و افراد مشمول ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به صورتی که غیر از استخدام رسمی به کار گیری شده اند بر اساس آن شرایط به کار بگیرند که در دو نوبت قبل شورای نگهبان ایراداتی نسبت به آن داشت و مجلس ایرادها را برطرف کرد و در نهایت به تایید رسید.

اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید؛ 

*{ در پاسخ به سوالی درباره  برگزاری انتخابات الکترونیک و اعلام آمادگی وزارت کشور در این رابطه و رایزنی شورا در این زمینه}: من قبلا اعلام کردم امسال ما علاوه بر سلامت انتخابات که وظیفه اصلی مان است وظیفه دیگری هم داریم و آن هم  سلامت مردم است و همه دستگاه ها و شورای نگهبان همت می  کنند و تا آنجایی که ممکن است براساس پروتکل‌های بهداشتی انتخابات ۱۴۰۰ را به نحوی برگزار کنند که کمترین آسیب به مردم برسد.

* کارگروه‌هایی در این زمینه  تشکیل شده و هماهنگی‌هایی صورت می گیرد البته برخی مطالب که مطرح می شود نیازمند قانون است و باید قانون را اصلاح کنیم و فرصت هست و آنچه که به شورا و وزارت کشور مربوط است که نیاز به قانون  نیست  را انجام می دهیم مثل اینکه شعب را افزایش دهیم و افراد بیشتری را بر سر صندوق ها داشته باشیم از جمله تدابیری است که انجام می شود.

* انتخابات الکترونیکی را تا آنجا که  زیرساخت‌ها اجازه داده وزارت کشور پیگیری کرده و مراحل زیادی انجام می شود و مراحل پایانی آن  انجام می شود و ما مخالفتی نداریم.


بیشتر بخوانید: آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۰ / از اعلام موجودیت یاران زاکانی تا تولد نهاد جدید اصلاحات


*{ در پاسخ به سوالی  درباره بودجه سال آینده }: درباره بودجه فعلا نمیتوانم نکته‌ای بگویم چون  همه چیز در حال تغییر است و اخیرا رییس مجلس به رییس جمهور نامه ای نوشته اند و ما نگرانی هایی از قانون بودجه داریم و بودجه باید کارامد و واقعی و منطبق با نیازهای کشور باشد. نواقص بودجه  را در سالهای گذشته یادآوری کردیم و امسال هم گفتیم.

*{ در پاسخ درباره  لایحه " مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی"  و ضرورت تصویب هرچه سریعتر این لایحه}: هنوز آن را ندیدیم و نمی توانم اظهار نظر کنم ولی از لحاظ  موضوعی کار خوبی است و می تواند بسیاری از مشکلات را در کشور در سطوح مدیریتی حل کند  و نگرانی‌های  مردم را  برطرف کند و اظهارنظر را بعد ازدریافت مصوبه و بررسی آن در شورا اعلام می کنم.

*{ درباره اصلاح قانون انتخابات}: تا زمانی که مصوبه اصلاح قانون انتخابات به‌دست‌مان نرسد، نمیتوانیم اعلام نظر کنیم اما اصل اصلاح قانون اقدام خوبی است.  اگر قرار است رای گیری مکاتبه‌ای یا پستی انجام شود، قانون چنین اجازه‌ای نمیدهد و اگر بناست چنین اقدامی انجام شود، قانون باید اصلاح شود.

* قانون بودجه ایرادات متعددی دارد و ما بارها ایرادات را به دولت و مجلس اعلام کردیم. مجلس نمی تواند شاکله بودجه را تغییر دهد. بودجه باید واقعی و منطبق بر نیازهای کشور باشد و توصیه می‌کنیم بودجه امسال هم همین گونه باشد.

*{ با اشاره به طرح مالیات بر خانه های خالی}: این طرح البته ایرادتی داشت و عمدتا ایرادات مربوط به حقوق مردم بود. خوشبختانه مجلس این ایرادات را مرتفع کرد و نهایتا عدم مغایرت این طرح با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

*{ با اشاره به تصویب طرح دو فوریتی  اقدام راهبردی برای لغو تحریم}: در نوبت بررسی اول، این طرح به دلیل عدم رعایت مفاد مصوبه شورای عالی امنیت ملی مورد اشکال قرار گرفت و اما بعد از رفع ایراد این موضوع در مجلس، عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه مختلف می‌توانند تفسیر خود را از قانون داشته باشند}: تفسیر قوانین بر عهده مجلس است و وقتی که قانونی به تایید شورای نگهبان می‌رسد، این انتظار است که همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به صورت واحد و یکصدا قانون را به شکل واحد به اجرا در بیاورند که مشکل نباشد. طبیعتا اگر ابهامی وجود دارد، دولت هم نمی‌تواند از مجلس درخواست تفسیر کند.

*همه افراد، اگر هم صدها بار رد شده باشند، می توانند ثبت نام کنند؛ اما تأیید آنها بستگی به پرونده ای دارد که نزد اعضای شورای نگهبان دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان