تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹
جلال جلالی‌زاده:

مردم قطعا تکرار تجربه دولت روحانی را نمی‌پذیرند/ اصلاح طلبان نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر کارگزاران بخواهد که خودش را به دامن یک کاندیدای غیراصلاح‌طلب اندازد، تجربه دولت روحانی را تکرار کرده و مردم هم قطعا از آنان حمایت نمی‌کنند و کاندیدایشان هم رای نخواهد آورد.
مردم قطعا تکرار تجربه دولت روحانی را نمی‌پذیرند/ اصلاح طلبان نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنند
رویداد۲۴ جلالی‌زاده گفت: اگر کارگزاران بخواهد که خودش را به دامن یک کاندیدای غیراصلاح‌طلب اندازد، تجربه دولت روحانی را تکرار کرده و مردم هم قطعا از آنان حمایت نمی‌کنند و کاندیدایشان هم رای نخواهد آورد.

احزاب و جریان‌های سیاسی سخت مشغول کار هستند، زیرا چیزی تا انتخابات نمانده و باید هرچه سریعتر کاندیدای مورد نظر خود را پیدا کنند. اصلاح‌طلبان نیز علی‌رغم شک و تردید‌های پیشین درباره بحث مشارکت میدان آمده و در میان آنان نیز حزب کارگزاران سازندگی بیش از همه، در تلاش است.

سیاسیون در منتها علیه راست جریان چپ از خیلی قبل‌تر گمانه ائتلاف با گزینه غیراصلاح‌طلب را طرح کرده و از چهره‌هایی مثل لاریجانی که در منتها علیه چپ جریان راست قرار دارند، نام برده‌اند. مخالفت طیف تندرو اصلاحات با این ایده، اما سبب شده که کارگزارانی‌ها به چاره‌اندیشی برای جلب نظر سایرین و البته کاهش نقص‌های ایده خود بپردازند. به نظر می‌رسد که ایده معرفی کابینه نیز در همین راستا بیان شده است. ایده‌ای که به خودی خود مثبت و موثر است و می‌تواند یک انتخابات جدی‌تر را رقم بزند. قرار دادن این ایده در کنار گمانه‌های تمایل ائتلاف کارگزاران با لاریجانی، اما از جذابیت آن کاسته و سبب موضع‌گیری فعالان سیاسی اصلاح‌طلب می‌شود. مثلا جلال جلالی‌زاده، عضو حزب اتحاد ملت از معرفی برنامه، معاونان و حتی وزرای کاندیدای ریاست جمهوری استقبال می‌کند، اما اگر با هدف ائتلاف با یک گزینه دیگر باشد، آن را مصداق باج‌خواهی و باج دادن می‌داند و نکوهش می‌کند.

او از ایده معرفی کابینه همزمان با انتخابات ۱۴۰۰ استقبال کرد و گفت: «به نظر من هرچه قدر که کاندیدا‌ها در جریان انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌های شفاف‌تر و واضح‌تری داشته باشند، بیشتر قادر به جلب نظر مردم خواهند بود. متاسفانه تاکنون انتخابات در کشورما به وسیله جناح‌ها برگزار شده و مسائل احساسی و هیجانی در آن بیش از مسائل سیاسی و آینده‌نگری اثرگذار بوده است».

وی افزود: «به اعتقاد من همچنان که در کشور‌های مختلف حتی در همسایگی خودمان، کاندیدای ریاست جمهوری قبل از انتخابات کابینه و یاران خود را (از اقوام و مذاهب مختلف) مشخص می‌کند، ما نیز باید به این سو رویم. زیرا این رویکرد باعث می‌شود که هواداران آن کاندیدا و دیگران از آرا و دیدگاه‌های کاندیدا‌ها آگاه شوند و تکلیف خود را بهتر بداند؛ لذا کار خوبی است که همزمان با کاندیدا‌ها، معاونان، حتی کابینه به مردم معرفی شوند».

جلالی‌زاده با اشاره به تجربه دولت روحانی، گفت: «یکی از مشکلات آقای روحانی در دولت دوم همین بحث کابینه و ناهماهنگی اعضای کابینه با او بود. ضعیف بودن برخی افراد و یا دخالت برخی نزدیکان روحانی سبب شد که او در این چهار سال نتواند کار خاصی انجام دهد. به نظر من سنت خوبی است که قبل از انتخابات همزمان با کاندیدا‌های ریاست جمهور معاونان او وزرای او نیز به مردم معرفی شوند، زیرا حتما در افزایش شور و شوق انتخابات و همچنین میزان آگاهی و انتخاب مردم نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: تشکیل نهاد اجماع‌ساز ۱۴۰۰، میانه دی‌ ماه ۹۹ / نظر خاتمی درباره نهاد اجماع‌ساز چیست؟
وی در پاسخ به اینکه چه موانعی سبب شده تا احزاب و جریان‌های سیاسی در ایران به این سمت نروند، گفت: «متاسفانه احزاب در ایران از جایگاه قوی و قدرتمند برخوردار نیستند و عوامل مختلف اجازه نمی‌دهند که احزاب پا بگیرند و کاندیدا معرفی کنند حتی گاهی دبیرکل یک حزب رد صلاحیت می‌شوند. این عوامل و یا کسانی که مخالف گسترش فعالیت حزبی در کشور هستند و مایل‌اند که مردم به صورت هیاتی پای صندوق رای بیاند، مانع اصلی هستند. نظر من این است که احزاب علی‌رغم این موانع باید به چنین سمت و سویی بروند. یک وقتی حزبی کاندیدا معرفی می‌کنند و گاهی هم جبهه‌ای و جناحی. در هرصورت باید برنامه و شعار‌های خود را معرفی کنند تا مردم در جریان همه امور قرار بگیرند. متاسفانه ما تا کنون ندیده‌ایم که هیچ کاندیدای ریاست جمهوری برنامه خود را اعلام کرده و مردم به برنامه رای بدهند. اینکه برنامه رئیس‌جمهور و کابینه او قبل از انتخابات معرفی شود اقدام بسیار خوبی است و حتما در میزان شفافیت انتخابات و اخذ رای آگاهانه موثر و مفید است».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اینکه برخی معتقدند کارگزاران قصد معرفی کابینه را دارد، زیرا می‌خواهد با گزینه غیراصلاح‌طلب ائتلاف کند و قصد دارد که با سهم گرفتن از دولت او، سایر طیف‌های اصلاح‌طلب را با خود همراه کند؛ گفت: «اولا هر حزبی آزاد است که در زمینه انتخابات تصمیم بگیرد و می‌تواند با توجه به پشتوانه مردمی، طرفداران و سنجش واقعیات و فضای موجود تصمیم بگیرد و عمل کند. البته اینکه یک حزب به تنهایی اکثریت آرا را کسب کرده و پیروز میدان شود، تاکنون در ایران مشاهده نشده است. در این وضعیت کشور با باید دو حزب قدرتمند که مقابل هم بایستند داشته باشد یا اینکه دو ائتلاف در مقابل هم بایستند.»

وی افزود: «نکته دوم اینکه اگر حزب کارگزاران واقعا چنین تصوری داشته باشد و بخواهد که خودش را به دامن یک کاندیدای غیراصلاح‌طلب اندازد، تجربه دولت روحانی را تکرار کرده و مردم هم قطعا از آنان حمایت نمی‌کنند و کاندیدایشان هم رای نخواهد آورد. من فکر می‌کنم که اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نباید تجارب گذشته را تکرار کرده و تخلی آزمون قبلی را دوباره نچشند. باید به صورت مستقل و شفاف وارد میدان شوند. حالا کاندیدایشان یا رای می‌آورد و یا نمی‌آورد. قرار نیست که یک حزب به حزب رقیب خود باج دهد و با پذیرش چهار نفر در کابینه، ائتلاف کند و. این رویه به نظر من موجب آشفتگی امور، سرگردانی مردم و خلط مطلب خواهد شد. اینگونه اقدامات فعالیت سیاسی را کاملا بی‌اثر می‌کند».
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان