تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
جوادی حصار در گفتگو با رویداد‌۲۴:

از انقلابی‌گری فقط شعار دادن را یاد گرفته‌اند/ یک مجموعه فراقانونی به جای همه در کشور تصمیم می‌گیرد

جوادی حصار فعال سیاسی معتقد است که اصولگرایان همواره در مجلس حضور داشتند و کارآمدی قوانین برایشان اهمیتی ندارد و به این فکر می‌کنند که فقط قانون وضع کنند.

انتخابات 1400

رویداد۲۴ رئیس مجلس می‌گوید نباید فضا برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری محدود شود و مجلس تنها به دنبال ساماندهی وضعیت پیش از ثبت نام است. مجلس یازدهم، اما هفته گذشته جزئیات طرحی را به صحن علنی آورد که در صورت نهایی شدن تغییراتی را در شرایط نامزدی انتخابات ۱۴۰۰ اعمال می‌کند. طرحی که حرف و حدیث‌های فراوانی را به دنبال داشت و دایره افرادی که می‌توانند در این انتخابات حضور پیدا کنند را بسیار محدود کرد. از جمله اینکه شخصی که برای کاندیداتوری می‌خواهد ثبت نام کند طی ۸ سال گذشته نباید در سمت معاونت هریک از قوای سه گانه حضور داشته باشد، دبیر شورای عالی امنیت ملی یا رئیس دانشگاه آزاد باشد، رئیس کل بانک مرکزی و یا شهردار شهر‌هایی با جمعیت بالای ۳ میلیون نفر باشد.

این طرح بخش‌های عجیب دیگری نیز دارد مثلا فردی که خود یا خانواده‌اش تابعیت یا اقامت دائم از کشور‌های بیگانه داشته باشند قادر به کاندیداتوری نیستند چرا که این موضوع بر اساس این اصلاحیه به عنوان مصادیق عدم التزام و تعهد به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی شده است.

این طرح واکنش گسترده‌ای در میان سیاسیون و رسانه‌ها و حتی فضای مجازی داشت و حتی دستمایه طنز برخی کاربران فضای مجازی نیز قرار گرفت و برخی گفتند بنویسید رییس جمهور آینده باید حوالی مشهد به دنیا آمده باشد. آذری جهرمی در کنایه‌ای می‌گفت فقط کم مانده مجلس اول اسم رییس جمهور آینده را نیز تصویب کند.

ناظران می‌گویند مجلس به دنبال کانالیزه کردن نامزد‌های انتخابات سال آینده با هدف راهیابی افرادی از جریان‌های خاص هستند. عده دیگری هم این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا مجلس انقلابی در شرایط کنونی کشور از نظر مسائل اقتصادی و ویروس کرونا و مذاکرات هسته‌ای باید به دنبال اصلاح قانون انتخابات باشد؟ یک فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با رویداد‌۲۴ به این سوال پاسخ می‌دهد.

قوانین با تغییر رویکرد حاکم بر مجلس تغییر می‌کند

محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفتگو با رویداد‌۲۴ درباره طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس گفت: عده‌ای خوف آن را دارند که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مجددا امکان تسلط بر قوه مجریه را از دست بدهند و به همین خاطر تلاش می‌کنند در قالب تصویب قوانین، شرایطی را ایجاد کنند که در پایین‌ترین سطح آن، امکان تکرار افرادی همانند آقای روحانی نباشد و فردی شبیه به وی در برابر اراده کنونی جریان حاکم بر مجلس در قالب ریاست جمهوری قد علم نکند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخشی از قوانین ما با تغییر رویکرد حاکم بر مجلس همواره دستخوش تغییرات می‌شود، گفت: قانون انتخابات مجلس، قانون انتخابات ریاست جمهوری، قانون احزاب و قوانین دیگری که معطوف به جریان‌سازی‌های کشور هستند از جمله این قوانین هستند که هرچندسال یک بار، جریان‌های خاص با روی کار آمدن اقدام به اعمال تغییرات و اصلاحاتی در آن می‌کنند.

جوادی حصار ادامه داد: مقطعی می‌خواهند طیف خاصی در مجلس حضور پیدا نکند قانون می‌گذارند کسانی که می‌خواهند نماینده شوند این ویژگی را داشه باشند و این ویژگی‌ها را نداشته باشند، تحصیلاتشان در این مقطع باشد و غیره مقطع دیگری می‌گویند رئیس جمهور باید این مختصات را داشته باشد و رجل سیاسی باشد.

وی با اشاره به نگرانی برخی از جریان‌ها از بابت از دست دادن مجدد قوه مجریه در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: برخی از این تلاش‌ها و تغییرات برای اغلب مردم قالب لمس نیست و عده زیادی از محتوا و مزایای این تغییرات برای عده‌ای از جریان‌های سیاسی کشور خبر ندارند و کمتر به این موضوع توجه می‌شود. متاسفانه کسانی که در این جایگاه (نمایندگی مجلس) قرار می‌گیرند از آن در راستای منویات خود استفاده می‌کنند.

اراده‌ای برای تغییر تعریف رجل سیاسی وجود ندارد

جوادی حصار از تعریف رجل سیاسی نیز انتقاد کرد و گفت: تعریف رجل سیاسی در قانون انتخابات به مردان اشاره دارد که همین موضوع نیمی از مردم جامعه را از حضور در این جایگاه محروم می‌کند و در واقع جامعه را از بهره‌برداری از ظرفیت‌های قابل توجه بخشی از جامعه به عنوان اینکه تنها زن هستند و قانون اجازه نداده است محروم می‌کنند، در صورتی که معتقدم اراده‌ای برای حل این مساله تاکنون نبوده است که اگر اراده‌ای بود این موضوع قابل حل بود.

او در ادامه به موضوع بر زمین ماندن بسیاری از قوانین و تضاد آن‌ها با یکدیگر در ادوار مختلف مجلس اشاره کرد و گفت: قوانین زیادی داشتیم که تصویب می‌شوند و به تایید شورای نگهبان می‌رسند، اما قفل می‌شوند مثل قوانین FAFT که در مجمع تشخیص مصلحت نظام قفل شده است.


بیشتربخوانید: اصلاح قانون انتخابات دست چه کسانی را از پاستور کوتاه خواهد کرد؟


از انقلابی‌گری فقط شعار دادن را یاد گرفته‌اند

جوادی حصار در تحلیل طرح مساله اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس در شرایط کنونی کشور نیز گفت: طرح این مسائل به صلاح کشور نیست، عده‌ای از انقلابی گری همین شعار دادن را یاد گرفته‌اند. مظاهر انقلاب مثل روز قدس و ۲۲ بهمن و... هستند و وقتی این افراد می‌بینند در این ایام شعار داده می‌شود فکر می‌کنند انقلابی‌گری یعنی شعار دادن. این افراد و جریان‌ها از انقلابی‌گری شعار دادن را یاد گرفتند و عملی در کارشان نیست.

او با بیان اینکه هیچ وقت ادوار مختلف مجلس خالی از جریان حاکم امروز نبوده و همیشه اصولگرایان و تندرو‌ها در مجلس حضور داشتند، تاکید کرد: متاسفانه آنچه که اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرد کارآمدی قوانین است. عده‌ای تصور می‌کنند باید بروند قانون وضع کنند شد شد، نشد نشد. برایشان مهم نیست این قوانین اجرایی نشده است. قوانین امروز قوانین ۳ سال پیش را نقض می‌کند و ما در کشور به جد مشکلات قانونگذاری و نظارت و اصلاح قوانین داریم.

اتاق فکر فراقانونی حتی برای مردم هم تصمیم می‌گیرد

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی دلیل عدم پیشبرد یا اجرای برخی از قوانین و مصوبات در کشور را اتاق فکر یا دولت در سایه خواند و گفت: یک مجموعه فراقانونی در کشور وجود دارد که به جای همه تصمیم می‌گیرد و حتی برای مردم هم تصمیم‌گیری می‌کنند. اتاق فکر فراقانونی هرچقدر قدرتمند‌تر می‌شود پاسخگویی‌اش کمتر می‌شود. در واقع مجموعه مدیریتی در کشور همگی به صورت محسوسی تحت تاثیر اراده این مجموعه اتاق فکر بالادستی که نه مسئولیت می‌پذیرد و نه پاسخگو است قرار گرفته است و نمی‌توان کسی را به خاطر عدم اجرای قانون مواخذه کرد. یک مورد را پیدا کنید که بخاطر عدم اجرای قانون مواخذه کرده باشند؟

کاندیدای نظامی مستقل بیاید مردم رای می‌دهند

وی با اشاره به اینکه مجموعه اصلاحات به دنبال کنش موثر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است درباره طرح موضوع رئیس جمهور نظامی نیز گفت: اگر یک فرد نظامی شایسته فارغ از سازوکار‌های نظامی، کاندیدا شود مردم می‌توانند به آن رای بدهند، اما اگر فردی به نمایندگی از یک سازمان نظامی بخواهد وارد رقابت‌های انتخاباتی شود و یک سازمان نظامی قوه مجریه را در اختیار بگیرد. من با این موضوع صددرصد مخالفم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ح ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
5
1
ظاهرا نویسنده دوست داره دوتابعیتی ها هم بتوانند کاندید شوند چون تقریبا تمام ادمهای مورد علاقه اش یا اقامت دائم دارند یا تابیعت کشورهای بیگانه
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
4
1
استمرار گرایان مدام در حال مزخرف گویی هستند
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
1
آقای جوادی مگرمیشود یک نظامی مستقل باشد؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان