تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۹

پیدا شدن گونه جدید ویروس کرونا چرا نگران کننده است؟

گزارش‌های منتشر شده درمورد شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس و آفریقای جنوبی، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده، اما کارشناسان می‌گویند بعید است این ویروس به مصونیت ناشی از دریافت واکسن ضربه بزند.

چرا گونه جدید کرونا نگران‌کننده است؟
رویداد۲۴ به گزارش فرانس ۲۴ و آسوشیتدپرس، ویروس ها به طور طبیعی با انتقال در میان جمعیت انسان ها تکامل می یابند که برخی بیش از غیره اینگونه اند؛ به همین دلیل است که ما هر سال نیاز به دریافت واکسن آنفلوانزا داریم.

گونه جدیدی از ویروس کووید – ۱۹ پس از آنکه نمونه اصلی اولین بار  در سال گذشته در چین شناسایی شد، اکنون در انگلیس شیوع یافته است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز شنبه محدودیت های جدیدی را به دلیل شیوع این گونه جدید در کشورش اعلام کرد و چند کشور عضو اتحادیه اروپا و کانادا نیز محدودیت های مسافرتی از انگلیس اعمال کرده اند.

اما چرا این گونه جدید، زنگ خطر را به صدا درآورده است؟ کارشناسان بهداشتی در انگلیس و آمریکا می گویند به نظر می رسد این گونه جدید، دیگران را آسان تر مبتلا می کند، اما هیچ مدرکی مبنی بر کشنده تر بودن آن وجود ندارد.
این گونه جدید همچنین می تواند جهش های زیادی داشته باشد و برخی روی پروتئینی هستند که ویروس برای اتصال به سلول ها و آلوده کردن آن استفاده می کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نوع جهش یافته ویروس کرونا/ آیا ویروس کرونای جدید وارد ایران شده است؟

«راوی گوپتا» پزشکی که به مطالعات در مورد ویروس ها در دانشگاه کمبریج انگلیس مشغول است، ضمن ابراز نگرانی درمورد این گونه جدید گفت هنوز زود است که به میزان اهمیت این ویروس پی ببریم.

وی و محققان دیگر گزارشی درمورد این ویروس در وب سایتی منتشر کرده اند که دانشمندان از آن برای اطلاع از دستاوردها و پیشرفت های علمی استفاده می کنند، اما این گزارش هنوز به طور رسمی در نشریه ای انتشار نیافته است.

حال باید پرسید که این گونه جدید چطور به وجود می آید؟ ویروس ها از طریق تکامل طبیعی اغلب به تغییرات کوچک یک یا دو حرف در الفبای ژنتیک شان دست می یابند.

نگرانی اصلی زمانی است که ویروس با تغییر پروتئین ها روی سطحش جهش می یابد تا از تاثیر دارو یا سیستم ایمنی بدن بگریزد.

«تروور بدفورد» زیست شناس و کارشناس ژنتیک در مرکر تحقیقات سرطان «فرد هاتچینسون» سیاتل آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد شواهد حاکی است که این مساله ممکن است با ویروس کرونای جدید شروع به اتفاق افتادن کند.
وی افزود: ما اکنون ظهور و گسترش موارد مختلفی را مشاهده کردیم که حکایت از این امر دارد و برخی نسبت به درمان های آنتی بادی مقاومت نشان می دهند.

به گفته گوپتا، محققان سوئدی در ماه آوریل (فروردین) به ویروسی با دو تغییر ژنتیکی دست یافتند که به نظر می رسید این تغییر، شدت مسری بودن ویروس را دو برابر کرده است.

اکنون تغییراتی در آن گونه ظاهر شده است. برخی از این تغییرات در افرادی گزارش شده که در مزارع پرورش راسو در دانمارک فعالیت داشته اند. یک گونه جدید در آفریقای جنوبی نیز دو تغییر قبلا مشاهده شده دارد و تغییرات دیگری را نیز شامل می شود.

مورد جدید پدیدار شده در انگلیس، دو یا چند تغییر دارد. به گفته یک مقام سازمان جهانی بهداشت، این گونه ماه سپتامبر در جنوب شرقی انگلیس شناسایی و از آن زمان به بعد در این منطقه پخش شد.
اما آیا گونه جدید می تواند عملکرد واکسن را تضعیف کند؟ به گفته چند کارشناس، واکسن ها پاسخ های گسترده ای را توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می کنند.

«منصف السلاوی» مشاور ارشد علمی دولت آمریکا در زمینه توزیع واکسن گفت: احتمال اینکه گونه جدید در برابر واکسن های موجود مقاوم باشد، اندک است اما این احتمال صفر نیست. وی افزود: بعید است که گونه جدید کشف شده در انگلیس، از مصونیت واکسن بگریزد.

مت هنکاک وزیر بهداشت انگلیس هفته پیش خبر داد که گونه جدیدی از ویروس کرونا که سرعت سرایت بیشتری دارد در جنوب شرقی این کشور شیوع یافته است. اعضای دولت انگلیس در پی شناسایی این گونه جمعه شب جلسه مخفیانه‌ای تشکیل دادند تا درباره تشدید محدودیت‌های کرونایی برای مهار این ویروس تصمیم‌گیری کنند.

با شیوع نوع جدید ویروس کرونا در انگلیس،  سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد از مقامات انگلیس خواسته است تدابیر سختگیرانه تری در اروپا برای جلوگیری از گسترش این نوع ویروس جهش یافته بکار گیرند.

به دنبال شناسایی گونه جهش یافته از ویروس کرونا در انگلیس و افزایش نگرانی‌ها از شیوع شدیدتر این بیماری همه‌گیر در سایر نقاط جهان، بسیاری از کشورها پروازهای ورودی از انگلیس و بالعکس را به حال تعلیق درآوردند.

منبع: ایرنا