تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۹
محمود میرلوحی:

احزاب اصلاح‌طلب بر اصل حضور اشخاص حقیقی در مجمع اجماع‌ساز اتفاق نظر دارند/ خاتمی مانند نخ تسبیح است

محمود میرلوحی گفت: آقای خاتمی نخ تسبیح اصلاح‌طلبان است و با حمایت او نهاد اجماع ساز شکل می‌گیرد.
همه احزاب اصلاح‌طلب بر اصل حضور اشخاص حقیقی در مجمع اجماع‌ساز اتفاق نظر دارند/ خاتمی مانند نخ تسبیح مجمع است

رویداد۲۴ اصلاح‌طلبان بنا دارند با ایجاد مجمعی اجماع‌ساز بر سر نحوه ورود به انتخابات ۱۴۰۰ و البته مصداق یا مصادیق انتخاباتی به وحدت نظر برسند. البته گویا تا اینجای کار تفاوت نظر‌هایی بر سر اعضای حقیقی این مجمع وجود دارد و هنوز مشخص نیست نحوه انتخاب آن‌ها به چه شکل خواهد بود.

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آخرین خبر‌ها از این مجمع به «نامه‌نیوز» گفت: «به نظر می‌آید باتوجه به فرصت اندکی به انتخابات مانده است و البته شرایط کرونا که هر کنش سیاسی را محدود می‌کند، مجمع اجماع‌ساز قرار است همان کارکرد شورای عالی سیاست‌گذاری را داشته باشد. در شورای عالی اول ۲۰ حزب اصلاح‌طلب حضور داشتند و اکنون احزاب حاضر در مجمع اجماع‌ساز به ۳۰ حزب رسیده‌اند. از همان زمان شورای عالی احساس می‌شد که احساس همه اصلاح‌طلبان را در بر نمی‌گیرند و به همین دلیل بنا شد که اشخاص حقیقی اصلاح‌طلب در کنار احزاب حضور داشته باشند؛ بنابراین اکنون هم که سخن از ۱۰ عضو حقیقی در مجمع اجماع‌ساز به میان آمده است، به همین دلیل است».

او ادامه داد: «سازوکار مجمع یک قدم از شورای هماهنگی جلوتر است، اما باید بپذیریم که چندقدم از یک جبهه سیاسی عقب است. ما هنوز با جبهه‌شدن فاصله داریم. وقتی از جبهه سخن می‌گوییم، یعنی یک حزب فراگیر و سازمان‌یافته که بتواند تمام طیف‌های زیر مجموعه خود را سامان‌دهی کند».


بیشتر بخوانید: چتر سوراخ اصلاح طلبان برای اجماع/ چرا احزاب مختلف از طرح جایگزین شورای عالی سیاستگذاری استقبال نکردند؟


این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که چه اختلاف‌نظر‌هایی درباره ۱۰ عضو حقیقی وجود دارد، اظهار کرد: «بر تعداد و نحوه انتخابات اعضای حقیقی مجمع بحث وجود دارد که هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است، اما بر اصل وجود این ۱۰ عضو همه اتفاق نظر دارند»

او درخصوص ویژگی‌هایی که یک جبهه سیاسی باید دارا باشد، تصریح کرد: «ما هنوز نتوانسته‌ایم آن طور که انتظار است استان‌ها و شهرستان‌ها را پوشش دهیم. یک حزب فراگیر باید بتواند در این حوزه هم کار کند. در این بین دو موضوع مطرح است؛ نخست فراگیری و دوم انسجام. فراگیری یعنی آنکه جبهه اصلاحات به معنای دقیق خود بتواند همه استان‌ها و شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف را پوشش دهد و همه بیایند و امضای شورای عالی یا حالا مجمع اجماع‌ساز را بپذیریند. وقتی فراگیری رخ داد، انسجام هم ایجاد می‌شود و در آن صورت همه اصلاح‌طلبان در سراسر کشور با یک امضا واحد تبلیغ کنند و به فعالیت انتخاباتی بپردازند، اما واقعیت این است اکنون که چندماه بیشتر به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی نمانده، تحقق چنین شرایطی امکان‌پذیر نیست»

او درباره نقش محمد خاتمی در مجمع اجماع‌ساز هم خاطرنشان کرد: «آقای خاتمی نخ تسبیح اصلاح‌طلبان است و با حمایت او مجمع شکل می‌گیرد»

میرلوحی در پایان گفت: «امید است که از اواسط دی‌ماه ساختار مجمع اجماع‌ساز شکل بگیرد و بشود آیین‌نامه و سازوکار را تعیین کرد و بعد از همه این‌ها به مصداق برسیم، اما فعلا برای بررسی مصادیق زود است».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان