تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۹
بهروز نعمتی در گفتگو با رویداد۲۴:

لاریجانی برنامه‌ای برای ریاست جمهوری ندارد/ آذری جهرمی متخصص کمپین‌نویسی نیست که بخواهد مسئولیت ستاد لاریجانی را برعهده بگیرد

بهروز نعمتی نماینده پیشین مجلس می‌گوید: چندین بار به علی لاریجانی گفته‌ام که آیا برنامه‌ای برای ریاست جمهوری دارد، او پاسخ داده برنامه‌ای ندارد.

علی لاریجانی انتخابات 1400

رویداد۲۴ کمتر از ۶ ماه به انتخابات ریاست جمهوری ایران باقیمانده و فهرستی از اسامی کاندیدا‌های احتمالی مطرح شده است. در میان این اسامی بعضا افرادی که پیش‌تر بار‌ها شانس خود را برای این مسند امتحان کرده‌اند نیز دیده می‌شود؛ افرادی نظیر رستم قاسمی، سردار حسین دهقان، محمدباقر قالیباف رییس فعلی مجلس شورای اسلامی، ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص و البته چهره‌هایی همچون علی لاریجانی. برخی منابع خبری گفته‌اند علی لاریجانی برای رسیدن به پاستور در انتخابات ۱۴۰۰، مذاکرات گسترده‌ای را با نمایندگان ادوار مجلس، وزرا و مدیران کشور آغاز کرده است.

علی لاریجانی یک بار در سال ۱۳۸۴ نیز در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا ظاهر شده و تنها ۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد. لاریجانی تا اردیبهشت امسال ریاست مجلس را برعهده داشته و بعد از آن با حکم رهبری مشاور او و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است. او در ماه‌های اخیر پیگیر سند همکاری راهبردی ایران و چین بوده است.

برخی تحلیلگران سیاسی درباره لاریجانی می‌گویند او بعد از سه دوره ریاست مجلس، تقریبا در هر شهر و استانی، فردی (بخوانید نماینده‌ای) می‌شناسد که مثل موم در دست او باشد و به اشاره او در صفوف انتخاباتی منتظر دستور باشند. همین نکته مهمترین ویژگی علی لاریجانی است بنابراین با این شرایط او قدرت اثرگذاری بالایی در انتخابات ریاست جمهوری دارد و موضوع دعوت جریان‌های سیاسی مطرح نیست و لاریجانی کاندیدا خواهد شد. این منابع پست‌های ستاد انتخاباتی لاریجانی را تقسیم کرده و حتی از محمدجواد آذری جهرمی به عنوان گزینه هدایت سکان رسانه‌ای کمپین انتخاباتی او نام برده‌اند.

این خبر بسیار دست به دست شد و این تصور ایجاد شد که واقعا آذری جهرمی قرار است چنین پستی بگیرد. عده‌ای آن را باور کردند و عده‌ دیگر علامت تعجبی جلوی کلیت ماجرا گذاشتند که تخصص آذری جهرمی در کمپین رسانه‌ای چیست؟ ظاهرا تصور این بوده که چون فالوورهای توییتر او زیاد بوده، پس مغز برنامه‌ریزی کمپین‌های انتخاباتی است!

عبدالرضا داوری چهره نزدیک به احمدی نژاد هم درباره تیم لاریجانی سخن گفته و اینکه او حتما خواهد آمد. در اینکه احتمال ورود لاریجانی به انتخابات ریاست جمهوری بسیار بالاست، شک زیادی وجود ندارد اما درباره تشکیل تیم و اعضای آن تردیدهای بیشتری وجود دارد.


بیشتر بخوانید: علی لاریجانی مهره اثرگذار انتخابات ریاست جمهوری/ سیاستمداری که هم آمدن و هم نیامدنش معادلات را تغییر می‌دهد


صحت و سقم احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات را از یکی از نزدیکان او جویا شدیم. بهروز نعمتی نماینده سابق مجلس و یاران نزدیک لاریجانی درباره موضوع آغاز به کار ستاد انتخاباتی او به رویداد۲۴ می‌گوید: برخی افراد این شایعه را مطرح کرده‌اند اما من اکثر هفته‌ها دکتر لاریجانی را به دلیل ارتباط کاری در موضوع قرارداد ۲۵ ساله با چین که مسئولیتش با ایشان است می‌بینم و بار‌ها از او در این باره سوال کردم که آیا حرف‌هایی که زده می‌شود و می‌بینید صحت دارد؟ آیا برای ریاست جمهوری می‌آیید یا نه؟ فکر می‌کنم ۴، ۵ بار گفته‌ که برنامه‌ای برای ریاست جمهوری ندارد.

آذری جهرمی تخصصی در کمپین‌نویسی سیاسی ندارد که بخواهد مسئولیت ستاد لاریجانی را برعهده بگیرد

او با اشاره به شایعه حضور آذری جهرمی در ستاد انتخاباتی لاریجانی به عنوان مسئول رسانه‌ای این ستاد گفت: اگر قرار باشد کسی مسئولیت رسانه را در دست بگیرد، باید اول برای خودش این کار را انجام بدهد. چون این افراد در بخش رسانه‌ای خودشان بسیار ضعیف‌اند و تخصصی در این کار ندارند و تخصصشان چیز دیگری است. آن‌ها باید اول مشکل خودشان را حل کنند.

نعمتی درباره اینکه آیا اساسا جلسه‌ای با موضوع بررسی کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده یا خیر؟ گفت: شاید اگر جلسه‌ای با این محتوا تشکیل می‌شد، من هم باید در این جلسات می‌بودم، ولی نبوده‌ام. البته جلسات کارگروه چین تشکیل می‌شود، اما برای انتخابات ریاست جمهوری جلسه‌ای وجود ندارد و ایشان تا امروز اعلام آمادگی برای کاندیداتوری نکرده است.

این نماینده سابق مجلس طرح موضوعات این چنینی را ابزاری برای رسیدن افراد به شهرت خودشان عنوان کرد و گفت: من خودم شخصا به صراحت و شفافیت در مورد انتخابات با لاریجانی صحبت کردم، ایشان گفتند برنامه‌ای ندارم.

او با اشاره به اظهار نظر عبدالرضا داوری درباره آغاز به کار کمپین انتخاباتی لاریجانی گفت: شاید این افرادی که این شایعات را مطرح می‌کنند ارتباط قوی‌تری با لاریجانی دارند. هر کسی بخواهد برای ریاست جمهوری کاندیدا شود باید شرایطی داشته باشد. یا خودش بخواهد وسط بیاید یا عده‌ای از بخواهند و حمایت کنند. خب درباره آقای لاریجانی هنوز این موضوع مطرح نشده و خودش هم درخواست نکرده است.

نعمتی درباره فهرست احتمالی کاندیدا‌های ریاست جمهوری از جمله بسیاری از مقامات مرتبط با نهاد‌های نظامی گفت: این دوستان هم لابد احساس تکلیف کرده‌اند که بیایند وسط. البته من جزو کسانی هستم که معتقدم همه کسانی که رجل سیاسی هستند و توانایی دارند باید کاندیدا شوند و کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری نباید محصور به عده‌ای خاص باشد و این امر منجر به پویایی انتخابات می‌شود.

نعمتی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که در چند ماه آینده علی لاریجانی «مورد حمایت گروهی» قرار بگیرد و با وجود اینکه «خودش نمی‌خواهد»، وارد میدان شود؟ گفت: در عرصه سیاسی هر اتفاقی ممکن است؛ تا امروز هیچ گمانه‌ای و هیچ نشانه‌ای از این که لاریجانی کاندیدا شود وجود ندارد، اما اینکه یک زمانی اتفاق دیگری خواهد افتاد یا نه من اطلاع ندارم و غیب‌گو نیستم. آن‌هایی که با دنیای ماورایی ارتباط دارند باید به این سوال جواب بدهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان