تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۷ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

فرزندان حق انتخاب والدین بعد از طلاق را دارند؟

بعد از متارکه والدین از یکدیگر یکی از موضوعاتی که مطرح می‌شود موضوع حضانت فرزندان است. اینکه آیا فرزندان و به‌ویژه فرزند دختر در این زمینه از حق انتخاب برخوردارند یا نه مبحثی است که در مطلب به آن می‌پردازیم.

حق انتخاب والدین بعد از طلاق

رویداد۲۴  یکی از موضوعاتی که این روز‌ها به دلیل اختلافات خانوادگی و طلاق والدین مطرح می‌شود، سن قانونی‌ست که دختران می‌توانند بر اساس آن تصمیم بگیرند که با کدام یک از والدین خود زندگی کنند. چرا که معمولا این تصور وجود دارد که فرزندان در انتخاب والدین خود برای زندگی پس از جدایی آن‌ها نقشی ندارند، در حالی‌که قانون به آن‌ها اختیار انتخاب داده است. در این مطلب به سن قانونی دختران در انتخاب والدین در این زمینه می‌پردازیم.

حضانت فرزندان

هنگامی که زوجین از یکدیگر جدا می‌شوند.یکی از مباحثی که بین آن‌ها مطرح می‌شود و باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود، بحث حضانت است. قانون نحوه حضانت فرزندان را تعیین کرده است، ولی طرفین می‌توانند در این باره توافق کنند. ضمن اینکه فرزندان از یک سنی می‌توانند نسبت به انتخاب زندگی با هر یک از والدین خود اقدام کند.

از سوی دیگر حضانت فرزندان بر عهده والدین است.مگر در شرایط خاصی که عدم صلاحیت یکی از والدین یا هردو برای حضانت به صورت قانونی تائید شود.همچنین در صورتی که فرزندان با هر یک از والدین خود زندگی کنند، حق ملاقات با طرف مقابل از بین نمی‌رود.



تفاوت قانون حضانت فرزند قدیم و جدید

تفاوتی که بین قانون قدیم و جدید برای حضانت مادر وجود داشت این بود که مادر برای فرزند دختر تا ۷ سالگی و برای فرزند پسر تا ۲ سالگی صلاحیت داشت.ولی با تغییر قانون حضانت فرزند در سال ۱۳۸۲ این مورد تغییر پیدا کرد و شرایط فرزند دختر و پسر برابر شد. با این توصیف مادر برای فرزند دختر و پسر تا ۷ سالگی حق حضانت دارد.

سن حضانت فرزندان

پس از طلاق زوجین، سن حضانت در نگهداری از فرزندان برای دختران و پسران تا ۷ سالگی است و پس از آن سن، حضانت به‌عهده پدر است. اگر طرفین در مساله حضانت فرزندان با یکدیگر مشکل یا ادعایی داشته باشند دادگاه در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.
 
برای مثال اگر مادر ادعای عدم صلاحیت پدر را در نگهداری از فرزندان به دلیل اعتیاد یا بیماری مسری داشته باشد، می‌تواند حضانت فرزند را پس از ۷ سالگی از دادگاه خانواده بگیرد.

نکته‌ای که باید نسبت به آن توجه داشته باشید این است که حضانت و ولایت دو مبحث جداگانه است با این توصیف که اگر حضانت فرزند به عهده مادر باشد حق ولایت پدر ساقط نمی‌شود و علاوه بر پرداخت هزینه‌های فرزند خود، اجازه ازدواج دختر نیز باقی‌ست.

سن قانونی در انتخاب والدین

فرزند دختری که پدر و مادر او طلاق گرفته یا جدا زندگی می‌کنند تا ۷ سالگی قانونا حضانت او با مادر است
و پس از این سن به پدر سپرده می‌شود ولی با رسیدن به سن بلوغ که معمولا برای دختران ۹ سال در نظر گرفته می‌شود او می‌تواند نسبت به انتخاب والدین خود برای زندگی تصمیم‌گیری کند.در مورد پسران نیز همین قاعده در نظر گرفته شده است با این تفاوت که سن بلوغ پسران ۱۵ سال است. ضمن اینکه توجه داشته باشید، سن بلوغ با سن قانونی ۱۸سال متفاوت است.
 
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
عجب یعنی دختر9 ساله از پسر9 ساله بیشتر میفهمه باید در هر شرایط مساوی باشند
نظرات شما
پیشخوان