تاریخ انتشار: ۰۷:۳۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۹

۴۰ روز تا واکسن کرونا

نمکی تاکید کرد: عزیزانی که در این راه ما را همراهی می‌کنند، دلسرد نشوند. بانوی بزرگوار و دانشمندی که در تیم تحقیقات ما قرار دارد که متاسفانه حمله‌هایی به ایشان شده بود.

واکسن کرونا

رویداد۲۴  آخر دی یا ۴۰ روز دیگر. این دو زمان را دو مسوول غیر از وزیر بهداشت، درمان‌و آموزش پزشکی از زمان ورود واکسن به ایران اعلام کرده‌اند.

 آخر دی را رییس جمعیت هلال‌احمر اعلام کرده است که ورود حجمی از واکسنی که قرار است بخرد را به این تاریخ موکول کرده است. ۴۰ روز دیگر را از دیروز باید حساب کنیم. محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام هم گفته از ۱۷ بهمن واکسن تولیدی ایران قابل بهره‌برداری است.
بیشتر بخوانید: اولین تزریق واکسن کرونا در ایران تا سه روز آینده
این در حالی است که فقط ۴ روز از زمانی که سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقابل دوربین قرار گرفت و گفت «مردم خبر واکسن کرونا را فقط از وزیر بشنوند» سپری شده است. در حالی که این مقام مسوول در ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همان روز تاکید کرده بود «خبر‌های خوشی در راه است» دیگرانی هستند که عجله‌شان برای دادن خبر‌های خوش بیشتر از مسوول مربوطه بود و دست به کار خبررسانی شدند. همین واحد نبودن اطلاع‌رسانی در مورد یک مساله تخصصی بار‌ها سبب شده وضعیت مناسب کشور ما به یک معضل تبدیل شود.

کما اینکه هفته قبل شاهد بودیم جریانی با هشتگ «واکسن بخرید» در توییتر شکل گرفت که در متن آن این تاکید وجود داشت که گویا ایران قصد خرید واکسن را ندارد در حالی که هیچ یک از مسوولان ارشد کشور هیچ‌گاه نگفته بودند واکسن نخریم. با این حال دیروز خبر‌های مختلفی در مورد واکسن کرونا از زبان افرادی غیر از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی منتشر شد. یکی از آن‌ها رییس جمعیت هلال‌احمر بود که درباره خرید واکسن حتی وارد اعلام جزییات خرید شد که چه میزان دوز از چه شرکتی و چه کشوری قرار است بخریم. موضوعی که به نظر می‌رسد راه به بیراهه بردن است زیرا مهم خرید واکسن است نه اینکه محصول چه شرکتی است زیرا هیچ شرکتی بدون کسب مجوز‌های لازم از سازمان غذا و دارو نمی‌تواند واکسنی را تولید یا حتی وارد کند. اگر قرار باشد واکسن ایرانی هم صادر شود باید مجوز‌های لازم از اف. دی.‌ای (سازمان غذا و داروی امریکا) که بر همه دارو‌های مصرفی در دنیا نظارت دارد را کسب کند. در موارد دیگر هم هر واکسنی در دنیا در هر کشوری بخواهد تولید شده و به جای دیگری صادر شود باید مجوز همین مرجع را داشته باشد.

مدرک FDA یک گواهینامه بین‌المللی است که از طریق سازمان دارو و غذای امریکا جهت تولیدکنندگان محصولات غذایی، دارویی و پزشکی سر تا سر جهان صادر می‌شود. این مدرک به منزله به رسمیت شناختن شرکت تولیدکننده توسط FDA، در خصوص بهداشتی بودن و سلامت عمومی محصولات آن شرکت بوده و حکم مجوز ورود محصولات آن شرکت را به امریکا دارا است. در همین شرایط محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام نیز خبر از تولید ماهانه ۱.۵ میلیون دوز واکسن کرونا از ۴۰ روز دیگر داد. او این خبر را در مراسم بازدید از شهرک دارویی شفافارمد داده بود.

این در حالی است که سعید نمکی پیش‌تر در سوم دی گفته بود: همان طور که دارو‌های ضدویروس در هر کجای دنیا مصرف شده است، برای مردم خودمان تهیه و تولید کرده‌ایم. در رابطه با واکسن هم همه راه‌ها را می‌رویم و از بهترین و مطمئن‌ترین منابع دنیا در حال خرید هستیم. البته هیچ جای دنیا روی واکسن قسم نخورده‌اند. در عین حال دیروز نمکی گفت: مسیر تهیه واکسن خارجی را داریم طی می‌کنیم. بحث کوواکس را خوشبختانه با مکانیزمی حل کردیم و به زودی برای خرید از منابع غیرکوواکس هم اخبار خوشی را به مردم خواهیم داد. شرط ما خرید واکسن مطمئن و دارای تاییدیه‌ها و گواهی‌های مورد وثوق است. با یکی از سفرای‌مان نشستی دارم که بتوانیم از منابع مختلفی که دنبال می‌کنیم برای خرید واکسن به نتیجه برسیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین درباره تولید واکسن کرونا در ایران نیز گفت: از همه مهم‌تر کار عظیم و حماسه‌ای است که عزیزان ما در داخل کشور انجام می‌دهند و آن هم تولید واکسن داخلی است. خوشبختانه مراحل تست انسانی از این هفته آغاز می‌شود و منبع دیگری هم از هفته آینده مجوز تست انسانی را دریافت می‌کند. مردم باور کنند که ما این کاره هستیم و قدمتی به طول یک قرن در تولید واکسن در رازی و پاستور داریم. مردم بدانند که ما توانمندی این کار را داریم.

نمکی تاکید کرد: عزیزانی که در این راه ما را همراهی می‌کنند، دلسرد نشوند. بانوی بزرگوار و دانشمندی که در تیم تحقیقات ما قرار دارد که متاسفانه حمله‌هایی به ایشان شده بود. این فقط به این دلیل است که این دانشمندان کنار بکشند، اما می‌دانم که مقتدرتر از این هستید که از این صحنه پای بیرون بگذارید. ما در آینده نزدیک اثبات می‌کنیم که واکسن داخلی‌مان نسبت به بسیاری از واکسن‌هایی که در دنیا می‌سازند، ارجح است.

یک میلیون دوز دیگر واکسن کرونا

کریم همتی، رییس جمعیت هلال احمر ایران نیز دیروز در نشستی خبری که به موضوع سالگرد زلزله بم مربوط بود از اقدام برای خرید یک میلیون دوز واکسن کرونا خبر داد.

او تاکید کرد: آقای وزیر بهداشت اعلام کردند که هلال‌احمر هم در بحث خرید واکسن کرونا مشارکت کند که در حال حاضر داریم رایزنی‌ها را انجام می‌دهیم. بعد از اینکه رایزنی‌ها به جایی برسد باید هم بحث قیمت و هم نوع واکسن را با سازمان غذا و دارو چک کنیم و برای هر یک از واکسن‌هایی که مورد تایید سازمان غذا و دارو باشند، اقدام کنیم. به هر حال منبع ما از منابع موجود در بازار است که تهیه خواهد شد. او در توضیح روند فعالیتی که این نهاد برای خرید واکسن در حال انجام دارد، گفت: یکی از خیرین هم دارد به ما کمک می‌کند که از خارج از کشور مقداری واکسن خریداری کند که برای ما ارسال شود که البته مقدارش نسبت به کل واکسنی که می‌خواهیم دریافت کنیم، زیاد نیست.

همتی تاکید کرد: فعلا در مرحله اول میزان واکسن کرونایی که سازمان هلال احمر می‌خواهد خریداری کند، یک میلیون دوز است. البته با توجه شرایط حاکم بر کل دنیا که تقاضا برای واکسن زیاد است و منابع تولیدی آن کم است، طبیعتا فضای خاصی وجود دارد و مانند واکسن آنفلوآنزا میزان خرید آن زیاد نیست، اما ما این مسیر را دنبال می‌کنیم تا ان‌شاءالله نتیجه بدهد. همتی چندی پیش نیز در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که در بهترین حالت ورود واکسن‌های کرونا از خارج از کشور، ممکن است تا پایان دی ماه طول بکشد. در عین حال منبعی که قرار است هلال احمر از آن واکسن کرونا را تهیه کند، چین است و سازمان غذا و دارو کشورمان همه دارو‌ها و واکسن‌ها را مورد نظارت و کنترل شدید قرار می‌دهد.
 
منبع: اعتماد
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کرونا ، واکسن کرونا
نظرات شما
پیشخوان