تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۹

منابع مالی رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ چگونه تأمین می‌شود؟/ آموزش و پرورش: کاری نداریم این پول از کجا می‌آید!

معاون وزارت آموزش و پرورش با توضیح درباره تأمین منابع مالی رتبه‌بندی معلمان در بودجه ۱۴۰۰ گفت: ما براساس ردیف‌ها و تبصره‌هایی که داریم پول "رتبه‌بندی" را دریافت می‌کنیم و کاری نداریم این پول از کجا می‌آید!

رتبه بندی معلمان

رویداد۲۴ علی الهیار ترکمن درباره تأمین منابع مالی رتبه‌بندی فرهنگیان از محل فروش سهام در بودجه 1400 اظهار کرد: اینگونه نیست! فروش سهام و اوراق یکی از شیوه‌های تأمین مالی دولت است یعنی این کار انجام شده و مبلغ آن وارد درآمدهای کشور می‌شود، ما براساس ردیف‌ها و تبصره‌هایی که داریم پول رتبه‌بندی را دریافت می‌کنیم و کاری نداریم این پول از کجا می‌آید!

وی درباره آمار نیروی انسانی آموزش و پرورش و اختلاف حدود 100 هزار نفری میان آمار سازمان برنامه و بودجه با آمار وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: علت اختلاف این است که ما آمار نیروهای رسمی و پیمانی را اعلام می‌کنیم اما سازمان برنامه آمار معلمان رسمی، پیمانی، قرادادی و شرکتی را اعلام می‌کند،  آنچه ملاک تأمین ما است در فصل اول اعتبارات هزینه‌ای بوده و باید به نیروهای رسمی و پیمانی از این محل، حقوق بدهیم و پرداخت حقوق کارکنان قراردادی‌ از فصل 2 است بنابراین تعداد افرادی که شناسه کارمندی دارند و اسامی آنها در سامانه کارمند ایران وجود دارد 880 هزار نفر است.

کسری شدید معلم تا سال 1403 رفع می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر استفاده از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها در بحث تربیت معلم اظهار کرد : در بحث مشارکت سایر دانشگاه‌ها دو هدف کمی و کیفی داریم؛ تا سال 1403 نیاز  شدید به معلم برطرف می‌شود و دانشگاه فرهنگیان می‌تواند معلم مورد نیاز را تأمین کند اما باید توجه کنیم که نیاز به مربی پرورشی، بهداشت و مشاور نیز وجود دارد و دانشگاه‌ها می‌توانند در این حوزه به ما کمک کنند.


بیشتر بخوانید: لایحه رتبه‌بندی معلمان را سریعتر به مجلس می‌رسانیم


افزایش کیفیت نیروهای ورودی به آموزش و پرورش با مشارکت سایر دانشگاه‌ها

الهیار ادامه داد: موضوع دیگر در بحث مشارکت سایر دانشگاه‌ها در تربیت معلم، تخصصی و کیفی بودن برخی آموزش‌ها است مثلاً در دانشگاه فرهنگیان برخی رشته‌ها برای تأمین معلم مورد نیاز هنرستان‌ها وجود ندارد؛ مشارکت با سایر  دانشگاه‌ها در رشته‌های خاص می‌تواند در کیفیت نیروهای ورودی به آموزش و پرورش به ویژه در رشته‌های فنی و مهارتی کمک کند.

سه شیوه برای جذب معلم

وی متذکر شد: برای مشارکت سایر دانشگاه در تربیت معلم، سازو کار نیاز است؛ با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه شیوه برای جذب معلم وجود دارد، از طریق دانشگاه فرهنگیان و دوره 4 ساله، جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها یا ماده 28 و مشارکت سایر دانشگاه‌ها در تربیت معلم که باید ساز و کار آن تصویب شود.

الهیاردرباره اینکه آیا بیشترین کسری آموزش و پرورش در بحث مربی پرورشی، بهداشت و مشاور است، گفت: بله اینگونه است چون می‌خواهیم کلاس درس بدون معلم نباشد؛ تمرکز به سمت معلم رفته است و با اقداماتی، وضعیت معلمان ثابت می‌شود و مربی بهداشت، پرورشی و ... در اولویت دوم قرار می‌گیرد.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان