تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۰۸ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

مالکی، نماینده اصولگرا: بحث تمایل بایدن به مذاکره با اصولگرایان مطرح است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس گفت: اصولگرایان مسائل کلان و منافع ملی را خیلی بیشتر از اصلاح‌طلبان در نظر می‌گیرند و مراقب هستند تا کمتر دچار خطا یا اشتباه بشوند. این یک واقعیت است.
مذاکره ایران و آمریکا
رویداد۲۴ یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس، گفت: اصولگرایان مسائل کلان و منافع ملی را خیلی بیشتر از اصلاح‌طلبان در نظر می‌گیرند و مراقب هستند تا کمتر دچار خطا یا اشتباه بشوند. این یک واقعیت است.

فداحسین مالکی در پاسخ به این پرسش که این ادعای برخی از اصولگرایان مبنی بر اینکه اصولگرایان و انقلابیون بهتر از اصلاح‌طلبان و دولت روحانی در سیاست خارجی و مذاکرات عمل می‌کنند را چگونه ارزبابی می‌کنید، گفت: برخی کشور‌ها از جمله چین در بحث قرارداد ۲۵ ساله با ایران چنین پیش بینی و فرضیه‌ای را داشت که بعدا نیز این موضوع را تایید کرد. چینی‌ها خیلی علاقه ندارند که این قرارداد را با دولت فعلی اجرایی کنند. آنان منتظر دولت بعدی هستند که تصور می‌شود دولت بعدی یک دولت اصولگرا خواهد بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به پرسشی درمورد برخی اظهارات درمورد تمایل اصولگرایان برای مذاکره با واشنگتن تصریح کرد: ما در بحث آمریکا نباید مسائل کلیدی را تا سطح جناح‌های سیاسی و احزاب تنزل بدهیم. این موضوع با منافع ملی کشور گره خورده است و چه اصولگرایان و چه اطلاح‌طلبان نباید در این خصوص از خطوط قرمز عدول کنند.

وی ادامه داد: البته درباره دولت بایدن که گفته می‌شود شاید علاقمند به مذاکره با ایران باشد، این مساله (تمایل مذاکره با اصولگرایان) مطرح است و علائمی درباره این مساله وجود دارد. اما مساله مهم برای ما این است که آمریکاییان می‌خواهند سر چه مساله‌ای با ایران مذاکره کنند؟ اگر تصمیم آنان مذاکره درباره برجام باشد که ما قبول نداریم. آنان باید اول از هرچیز درباره تعهدات معوقه خودشان در قبال برجام صحبت کنند. چراکه اساسا پرونده برجام بسته شده است پس مذاکره معنی ندارد. اما اگر بحث و مذاکره درباره موضوعات دیگری باشد، باید مشخص شود تا ایران نظر خودش را درباره آنکه مذاکره می‌کند یا نه، اعلام کند.

بیشتر بخوانید: اصولگرایان تحول‌خواه و بازگشت به قالیباف/ جدایی، اصولگرایان را به پاستور می‌رساند؟
سفیر سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه اصولگرایان بیشتر از اصلاح‌طلبان در مذاکرات و سیاست خارجی، منافع ملی و حقوق مردم را در نظر گرفته و مراقب هستند که معیار‌های انقلاب و ارزش‌های نظام پایمال نشود، اظهارکرد: شرایط امروز کشور خوب نیست، مردم نجیبمان حال و روز خوبی ندارند، زندگی روزمره مردم به سختی سپری میشود، بیکاری جوانان در کشور غیر قابل تحمل است متاسفانه دولت اعتدال و اصلاحات هم صرفا نظاره گر خوبیست و به میخ و به نعل میزند، ازین شاخه به اون شاخه میپرند، در حالی که چنین شرایطی در دولت سابق که یک دولت اصولگرا بود مشاهده نمیشد.

مالکی با اشاره به ظریف و جلیلی گفت: موضوع اصلی بحث منافع ملی است که باید رعایت شود. آقای جلیلی بر مواضع خودشان ایستادگی می‌کرد و به این سادگی امتیاز نمی‌داد، ولی در این دولت، دوستان این تصور را داشتند که اگر امتیاز بدهند طرف مقابل با خواسته آنان موافقت خواهد کرد، ولی دیدیم که چنین اتفاقی رخ نداد.

وی ادامه داد: اصولگرایان مسائل کلان و منافع ملی را خیلی بیشتر از اصلاح‌طلبان در نظر می‌گیرند و مراقب هستند تا کمتر دچار خطا یا اشتباه بشوند. این یک واقعیت است.

مالکی افزود: یک اشکال بزرگی که به هر دو جریان بزرگ کشور وارد است، این بوده و هست که نسبت به خطوط قرمز نظام، نگاه مشترک نداریم و بعضا عدول میکنیم که این مساله باید رعایت شود. اختلافات جناحی و سیاسی سرجای خودش باشد، ولی نباید در این اختلافات خطوط قرمز کشور گم شود.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
1
خودت که از خودتان تعریف نکن , به قول معروف :"خود گویی وخود خندی , عجب مردهنرمندی"
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
1
چرا؟! مگر اصولگرایان همفکر آمریکایی‌ها هستند که آنها منتظرند یک اصولگرا رئیس‌جمهور شود، نماینده انقلابی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
1
به خاطر اصولگرایی بود که چند قطعنامه علیه ایران صادر شد.!؟ که بعد همش هم کاغذ پاره بودند! آقای اصولگرا که بفکر منافع ملی هستی!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان