تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۱۲ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۴۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می دهد؛

چرا عراق به قطعنامه ضد ایران سازمان ملل رای ممتنع داد؟

رای ممتنع عراق به لایحه ذیل بودجه ۲۰۲۱ سازمان ملل علیه ایران برای بسیاری از ایرانیان و حتی کارشناسان سیاسی عجیب بود که چطور کشوری که ایران آن را عمق استراتژیک خود می‌نامد، به نفع ایرای رای نداده است. رویداد۲۴ دلایل رای ممتنع عراق در سازمان ملل را بررسی کرده است.

رای ممتنع عراق سازمان ملل

رویداد۲۴ سارا ریاضی: آمریکا در آخرین تلاش‌های ضد ایرانی خود یک بار دیگر در سازمان ملل ناکام ماند و لایحه ذیل بودجه ۲۰۲۱ این سازمان با رای قاطع اعضا رد شد، اما در میان تعداد معدود کشور‌هایی که با این لایحه آمریکایی مخالفت نکرده‌اند، نام یک کشور نگران کننده است؛ عراق.

دونالد ترامپ در تلاش است تا آخرین روز‌های حضورش در کاخ سفید را به جهنمی برای ایران تبدیل کند و تنها در یک فقره، دو پاراگراف جدید به لایحه بودجه ۲۰۲۱ سازمان ملل متحد اضافه کرده و در آن خواستار تسهیل تشکیل کمیته تحریم‌ها و پنل کارشناسی شده است.

ریچارد میل معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در توضیح پیشنهادهای آمریکا در سازمان ملل مدعی شده بند‌های جدید در راستای تصمیم آمریکا مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه و اعمال مجدد تحریم‌های لغو شده سازمان ملل علیه ایران است. او به اعضای سازمان ملل یادآور شده که اعمال مجدد تحریم‌ها از جانب آمریکا کاملا حق این کشور و در راستای فرآیند پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ تحت عنوان اسنپ بک بوده است. در نهایت پیشنهاد آمریکا ذیل لایحه بودجه سازمان ملل برای سال ۲۰۲۱ با مخالفت ۱۱۰ عضو این سازمان و تنها موافقت ۱۰ عضو با شکست مواجه شد.

عمق استراتژیک ایران در خطر فروپاشی/ عراق، شریک دزد یا رفیق قافله؟

تجربه این ناکامی برای ایالات متحده آمریکا چیز تازه‌ای نبود. این کشور در ماه سپتامبر یک بار دیگر شانس خود را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت امتحان کرد اما با رای قاطع اعضا ناکام ماند، اما آنچه این بار اهمیت دارد ترکیب آرای اعضای سازمان ملل است. از میان ۱۵ کشور همسایه ایران، شش کشور روسیه؛ ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان و ارمنستان به این پیشنهاد دو بندی آمریکا رای منفی دادند. همانگونه که پیش‌بینی می‌شد عربستان و بحرین رای موافق و عمان، قطر، امارات، کویت و یک کشور دیگر یعنی عراق به این قطعنامه رای ممتنع داده‌اند. اما نکته مهم در این میان، رای ممتنع عراق به قطعنامه علیه ایران بود که در دولت الکاظمی انجام شد.


بیشتر بخوانید: مظنون مشارکت در ترور سردار سلیمانی بر مصدر نخست وزیری عراق/ رابطه ایران با مصطفی الکاظمی چطور است؟


رای ممتنع به قطعنامه‌ها چه معنایی دارد؟

لایحه کلی بودجه سالانه سازمان ملل به طور سنتی برای تصویب نیاز به اجماع آرا در مجمع عمومی سازمان ملل دارد، اما اصلاحیه‌های شفاهی کشور‌ها برای تغییر لایحه کلی بودجه به رای گذاشته می‌شود. در رای گیری‌های این اصلاحیه‌ها، اکثریت آرا ملاک تعیین تکلیف است. آرای ممتنع در شرایطی که کفه یکی از آرای مثبت یا منفی سنگین‌تر باشد عملا نقشی در تعیین تکلیف لایحه پیشنهادی ندارد، اما در شرایط نزدیکی آرا می‌تواند تاثیرگذار باشد.

در مورد بند‌های پیشنهادی آمریکا در لایجه بودجه ۲۰۲۱ سازمان ملل ده رای مخالف در برابر ۱۱۰ رای موافق پیروزی قاطعی برای ایران بود، اما همچنان از اهمیت رای ممتنع کشور عراق نباید غافل بود.

روابط ایران و عراق چگونه است؟

به گزارش رویداد۲۴ از سال ۲۰۱۴ و ظهور داعش در عراق، ایران فعالانه وارد میدان این کشور شده و با حمایت از تشکیل نیرو‌های بسیج مردمی در عراق کمک‌های قابل توجهی به این همسایه غربی کرده است.

مدیرکل ستاد تبلیغات نیرو‌های بسیج مردمی، مهند العقابی در مصاحبه‌ای با المیادین حمایت‌های ایران از عراقی‌ها در مبارزه با داعش را بسیار چشمگیر خوانده و گفته ایران تنها کشوری بوده که پشت عراق را خالی نکرده است.

عراق نقش مهمی در آنچه سران کشور‌های عربی استراتژی هلال شیعی ایران می‌نامند، بازی می‌کند. این کشور از لحاظ ژئوپلتیک پل ارتباطی ایران به سواحل مدیترانه است. این کشور همچنین مسیر زمینی ایران به لبنان و سوریه را فراهم می‌کند؛ کشور‌هایی که به لحاظ ژئوپلتیک عمق استراتژیک ایران به شمار می‌روند. با این حال عراق همواره محل درگیری‌های نیابتی ایران و آمریکا بوده است. در روز‌های اخیر این درگیری‌ها به اوج خود رسیده و احتمال بروز یک جنگ تمام‌عیار میان تهران واشنگتن را تشدید کرده است.

در جریان حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا، تعدادی از اعضای رده بالای گروه شبه نظامی عصائب اهل حق که مورد حمایت ایران است، توسط دولت عراق بازداشت شدند. در پی این حمله دونالد ترامپ با انتشار تصویر سه راکت منفجر نشده این حمله مدعی شد که راکت‌ها از ایران آمده و هشدار داد که در صورت کشته شدن یک آمریکایی ایران را مسئول می‌داند.

در پی تجمع شبه‌نظامیان عصائب اهل حق برای آزادی بازداشت شدگان و تهدید آن‌ها علیه نخست‌وزیر عراق، مصطفی الکاظمی در هشداری اعلام کرد: امنیت عراق مسئولیتی بر گردن ماست و تسلیم اقدامات خودسرانە و پوچ نخواھیم شد و «در صورت لزوم آماده رویارویی قاطع هستیم»

مقتدی صدر رهبر جریان صدر، نیز شامگاه جمعه پنجم دی‌ماه با انتشار بیانیه‌ای عراق را قربانی نزاع ایران و آمریکا خواند و از هر دو کشور به ویژه از جمهوری اسلامی ایران که آن را «همسایه عزیز» خواند، خواست از عراق دور شود و تنش‌ھای خود را از عراق دور کند و اقتدار و استقلال عراق را رعایت کند.

این اولین بار نیست که سران جریان‌های شیعه در عراق مواضعی این‌چنینی اتخاذ می‌کنند. آیت الله سیستانی مرجع شیعیان در عراق بار‌ها نسبت به بروز درگیری‌های ایران و آمریکا در عراق هشدار داده و هر گونه اقدامات تهاجمی در این کشور را نقض حاکمیت ملی عراق خوانده است. او بیانیه تندی پس از ترور سردار سلیمانی و اقدام تلافی‌جویانه ایران در حمله به پایگاه عین الاسد منتشر کرد و در آن خواستار توقف نقض حاکمیت سرزمینی عراق توسط هر دو کشور ایران و عراق شد.

علاوه بر این آیت الله سیستانی با ورود نیرو‌های مسلح مورد حمایت ایران در عراق از جمله حشد الشعبی به سیاست مخالف است. او رسما در پیام‌ها و بیانیه‌هایی خواستار کناره‌گیری این گروه‌ها از فعالیت‌های سیاسی و حزبی شده بود.

مهر ماه امسال نیز دیدار آیت الله سیستانی با جنین هینیس پلاسخارت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحدد در عراق با آیت الله سیستانی به محل اختلاف میان جریان‌های اصولگرای ایران و این مرجع شیعه تبدیل شد. حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان و نماینده رهبری در این رسانه درخواست آیت الله سیستانی از سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات پارلمانی عراق را «دون شأن و جایگاه» مرجعیت خوانده و نوشت: «دعوت از سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات یک کشور، اعلام ورشکستگی آن کشور، بدبینی به ملت و خوشبینی به بیگانگان است.»

فراموش نکنیم که پایتخت عراق در نهایت به محل ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و یکی از کلیدی‌ترین شخصیت‌های سیاسی و نظامی ایران تبدیل شد. در همان روز‌های اولیه ترور سلیمانی، گزارش‌هایی مبنی بر نقش رییس دستگاه اطلاعات عراق در طراحی ترور او مطرح شده بود. همان زمان نام مصطفی الکاظمی نیز به عنوان مظنون احتمالی دخالت در ترور سلیمانی مطرح شد.

حیدر العبادی نخست وزیر پیشین عراق چندی پیش در یک مصاحبه افشا کرد که «جنگنده‌هایی که سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را در فرودگاه مورد حمله قرار داد، با اجازه عراق وارد خاک کشور شد.» وقتی مجری برنامه به او گفت که این حرف خطرناک است، العبادی به صراحت پاسخ داد که «خطرناک است اما واقعیت دارد.»

از سوی دیگر صادرات گاز به عراق نیز به اهرم فشاری در دست ایران علیه عراق تبدیل شده که می تواند برعکس عمل کند. دو هفته پیش ایران صادرات گاز به عراق را از ۵۰ میلیون به ۵ میلیون متر مکعب کاهش داد و دلیل آن عدم پرداخت معوقه‌های گازی به ایران اعلام شد. سخنگوی وزارت برق عراق گزارش کرد ایران قصد دارد صادرات روزانه گاز به عراق را از پنج میلیون متر مکعب به سه میلیون متر مکعب کاهش دهد.

کاهش صادرات گاز به این کشور می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلاتی نظیر اعتراضات تابستان در این کشور شود. اعتراضات خشونت آمیزی که در حقیقت به واسطه قطعی‌های پی‌درپی برق در تابستان گرم عراق جرقه زده شد. اگرچه در نهایت روند نزولی صادرات گاز طبیعی ایران به عراق و قرار گرفتن این کشور در آستانه کمبود برق تولیدی با اتکا به گاز وارداتی ایران نتیجه داد و اردکانیان وزیر نیروی ایران در جریان سفر هفته گذشته به عراق از پرداخت بخشی از بدهی‌های این کشور خبر داد، اما این اهرم فشار ایران می‌تواند عراق را به فکر راهی برای قطع وابستگی به ایران بیندازد. برنامه‌ای که پیش‌تر وزیر دارایی عراق نیز از وجود آن خبر داده و گفته بود این کشور قصد دارد با گسترش روابط اقتصادی با عربستان وابستگی‌اش به برق ایران را کاهش دهد. شواهد نشان می‌دهد رای ممتنع عراق در سازمان ملل به لایحه ضد ایرانی زنگ خطری است که از سوی این کشور منطقه برای ایران به صدا در آمده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
8
25
ترکیه همواره به قطعنامه های ضد ایرانی رای منفی میده ولی رسانه های تندرو مثل کیهان و مشرق و برخی مسئولان همواره میخوان ترکیه رو دشمن ایران نشان دهند و بر عکس این رای عراق رو بازگو نمیکنند و به زور میخوان عراق رو دوست ایران نشان دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
چونکه دشمنی با ترکیه و آذربایجان از خط مشی های دائمی رسانه های ایرانی است . بعضی وقتها به صورت مصلحتی این خط مشی را کنار می گذارند.
ناشناس
| Belgium |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
چونکه به لحاظ اقتصادی و سیاسی از ایران خیلی ارتزاق کرده و میکنه و بقای ترکیه در بحران در کشورهای همسایه هستش . خجالت هم چیز خوبیه که شما ندارید.
ناشناس
| Belgium |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
در ضمن در کشورتان ترکیه و باکو هیچ کس در روزنامه ها حق انتقاد و بیان آزادانه اصلا ندارد و در حال حاضر صدها خبرنگار و روزنامه نگار در زندان به حبس های سنگین محکوم شدند .
دو هفته قبل در ترکیه جان دوندار، روزنامه نگار مشهور و سردبیر روزنامه جمهوریت فقط برای انتشار واقعیات به ۲۷ سال زندان محکوم شد. ایران با وجود این همه مشکلات برای شماها خیلی خوب بوده و هست ؛می بایست که سپاسگزار باشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
23 :53 نمک شناسی هم خوب چیزی هست ترکیه همیشه به قطعنامه های پیشنهادی امریکا کانادا انگلیس سازمان ملل بر ضد ایران رای منفی میده در تحریمها تنها کشوری هست که تحریمها رو نقض میکنه شماها نوکر عراق و فلسطین هستید که هزار برابر ترکیه و اذربایجان از ایران ارتزاق کردند و حقتونو کف دستتون گذاشتند با این کارها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
دقیقا از چی شما ترکیه و اذربایجان ارتزاق کردند؟چه چیزی بهشون مجانی دادید مثل سوریه یمن فلسطین ارمنستان روسیه؟یه گاز به ترکیه فروختید با نرخ گرانتر که اونم محکوم شدید مردم آگاهنددر دام شما تفرقه افکنان نمی افتند که میخواهید در ایران دو دستگی ایجاد کنید بین مردم و سوار همه بشید
ناشناس
| Belgium |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
نمک شناس ۰۱:۳۰ ! مصرف نمک زیاد برای سلامتی شما خوب نیست و فشار خون تان را بالا میبرد ؛ مخصوصا این نمک کشورتان که معلوم نیست از کجا میاد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
14:22 مصرف کم نمک هم به همان اندازه کشنده هست نمک ما از هر جایی وارد بشه بازم خوبه خودمون نمکدون نیستیم البته برای سفره دیگران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
2
27
عراق همان است که به امام حسین خیانت کرد
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
7
17
ما باید تلاش کنیم دولتی موافق خودمان را در عراق ایجاد کنیم و باید نسبت به عضو گیری مشخص از افراد عراقی که با میتوانند کار کنند باشیم .در واقع باید کادر سازی کنیم تا بتوانیم عراق را در سیطره نفوذ خودمان نگه داریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
یه بار کادر سازی کردیم زمان مالکی و نتیجه اش شد گسترش داعش در کل عراق با تکروی های دولت شیعی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
1
15
نامردها ازداعش یادشون شدمردم عراقوحضرت علی نفرین کرده حقشون همون داعشه حیف فداکاری براشون.اول صدام بعد امریکا بعد داعش بعدیشم خدا میدونه نفرین شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
1
7
نامردها ازداعش یادشون شدمردم عراقوحضرت علی نفرین کرده حقشون همون داعشه حیف فداکاری براشون.اول صدام بعد امریکا بعد داعش بعدیشم خدا میدونه نفرین شده
انسانیت
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
6
16
به نام خدا
افسوس که امامان عزیز و بزرگمون که دست عراقی ها شهید شدند در عراق هستندو اگر در مقابل داعش شهیدان و سپه سالاران ما نمیرفتند شک نکنیم داعش تمام مقدسات و امامان ما شیعیان تعرض میکردند و ما در مقابل امام زمان شرمنده و روسیاه میشدیم هدف کشور ما زنده نگاه داشتن اسلام ناب محمدی است
حالا یک نفر رای خنثی داده نمیشه بگیم همه عراق با یک بی نماز در مسجد را نمی بندن حالا باید صبور باشیم تا خداوند راه خوب را جلوی ما بزاره
تا داخل کشورمون هم صدا هستیم دشمنان ما کاری نمیتوانند بکنند به حول و قوه الهی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
یک نفر نه کشور عراق رای ممتنع داده . منفی هم نه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
16
2
این تیتر مناسبی نیست! عوامل گوناگون و پیچیده ارادی و قهری وجود دارد برای اینکه کشوری عمق استراتژیک کشور دیگری محسوب بشود یا نشود! یک بار رای منفی یا مثبت دادن این عوامل را تغییر نمی دهد که موجب فروپاشی شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
از نظر شما اگر مردمی زیر ظلم قرار میگیرند اعتراض نمی‌کنند یعنی آن کشور گل و بلبل هست کمی بی اندیش آنوقت متوجه میشوی این کار عراق اولین قدم هست منتظر بعدی اش باید باشیم کی و چه زمان اتفاق می افتد
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
5
8
عراق همون مردم کوفه هستن هرجا بادبوزه میرن .ایناخون علی(علی)راکردن توشیشه قلب علی راشکستن بخدا قسم مردم یهود مردترازاینا هستن که کوروش بزرگ نجاتشان داد.هیچ کشور عربی قابل اعتمادنیست .ماباید با کشورهای اروپایی نزدیک بشیم نه به این سو سمارخوارای عرب جزخیانت تووجودشان چیزی نیست همشان داران به ارمان فلسطین خیانت می کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
نه شرقی نه غربی اگه عرب ها نمک نشناسن اروپایی ها خائنن و هر لحظه هر گونه به نفعشون باشه رفتار میکنن
نبااااااید به هییچ کشور غیر از خودمون متکی باشیم ما ایرانی هستیم و با هم میتونیم به موفقیت برسیم امیدوار موندن به کشور های همسایه یا اروپایی یا آمریکا حماقته حماقت تاریخ اینو ثابت کرده ولی بعضیا نمیخوان باور کنن
صادق عرب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
کورش قلط کرد که به عراق کمک کرد و علی را مرادی کشت ک ایرانی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
این ملجم ایرانی نبود الکی مزخرف نگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
صادق عرب مثل اینکه خواب هستی عمر لعنتی را یک ایرانی کشت نه امیرالمومنین علی علیه السلام
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
10
کوفی وفا ندارد
این و من نمیگم تازیخ گفته ملت بنده جیب هستن هر طرف در زمان براشون نفع داشته باشه همون سمت غش میکنن
دلم از این میسوزه پول برق و خیلی چیزای دیگه رو به ایران نمیدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
3
11
وقتی سیستانی که ایرانیست، خلاف مصالح ایران اقدام میکنددرحالیکه مدیون رشادت سردارسلیمانی وسربازان ایشان بایدبداندوای ب احوال اعراب عراقی که قاتل فرزندان رسول خدا هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
1
9
ما برای بیرون انداختن داعش از جونمون مایه گزاشتیم او نم یه کشور بی خاصیت نامردا اگه ما نبودیم داعش همه شما را کشته بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
5
سرزمین عراق از دیرباز سرزمینی نفرین شده و جنگ زده هست از زمان سومریان که با دولتهای اطراف جنگیدند و ایلامیان و آشوریان که با دولتهای اطراف اونجا جنگیدند و هجوم اورارتورها بعدا مادها و نبرد ایران با ایلام و نجات یهودیان جنگهای ایران و اسکندر و ایران و رومیان در اونجا بود بعدا جنگ اعراب و ساسانیان و بعدا جنگهای امامان حضرت علی ع و امام حسین ع جنگهای گسترده بی امیه و بعدا بنی عباس و نبرد صفاریان و بابک خرمدین با خلفا که مرکزشون در عراق بود جنگهای سلجوقیان با رومیان و جنگ ایوبیان بعدا هجوم مغولها به بغداد و سقوط بنی عباس و بعدا نبرد ممالیک و مغولها و نبردهای اق قویونلوها و قره قویونلوها و بعدا جنگهای صفویه و عثمانی و نادر شاه و عثمانی و زندیه و عثمانی و قاجار و عثمانی و هجوم وهابیهای سعودی به عراق و هجوم انگلیس به عراق و جنگهای داخلی عراق و جنگهای عراق با ایران زمان شاه و جنگ عراق با ایران در جنگ تحمیلی و جنگ با کویت و هجوم امریکا و بیست و چند کشور در زمان جرج بوش پدر به عراق و هجوم امریکا و انگلیس و بمباران بخشهایی مشکوک از عراق و جنگهای داخلی عراق با کردها و هجوم دوم امریکا در زمان جرج بوش پسر و اشغال عراق و ناامنیهای داخلی و جنگهای گروهکهای افراطی در عراق و هجوم گسترده داعش به عراق و هسته های خاموش داعش و القاعده و ناارامیهای الان و ادعای تجزیه کردستان از عراق و... این رشته سر دراز دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
تاریخ عراق رو درآوردی . باید معلم تاریخ بشی شاید هم باشی !
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
چ جالب در چند سطر کل تاریخ جنگهای سرزمین عراق را گفتید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
3
9
بی لیاقت هالیاقت ازادی هم ندارین همون بهترکه به کشورتون حمله کنن همه تونه قتل عام کنن خوبه ایران بهتون کمک میکنه یعنی همتون ازگشنگی میمردین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
3
10
فکر کن میلیارد دلاری خرج کنی، بعدش طرف ضدت عمل کنه
آقای ظریف چندسال پیش گفتن ما چند میلیارد دلار به عراق کمک کردیم
پاسخ ها
عرب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
ظریف قلط کرد هر چه بود بخاطرمنافع خودشون بود
عراق بی نیازه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
مردان عراق اگر آمریکایی‌ها اجازه ندهند نمی‌توانند به بستر زناشویی شان بروند کدام بی نیازی... خوابی یا ادای خوابها را درمیاری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
13
برای اینکه حقیقت رو به مردم نمیگید. بعد حمله ایران به عین الاسد، رییس جمهور عراق توییتی شاکیانه بر علیه ایران زد. ولی متاسفانه هیچ کدوم از خبرگزاری های ایران این رو نگفتن و به جاش یه توییت دیگه اش رو ربط دادن به این موضوع
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
اونی که باید شاکی باشه ایران است که چرا عراق اجازه داد سردار سلیمانی تو خاکش ترور بشه ؟؟
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
2
4
مملکت دست یه مشت وطن فروش باشه باید عراق هم اینطور رفتار کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
2
3
باید عراق با خاک یکسان کنیم
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
2
2
دشمن همیشه دشمنه.این عراقی ها این همه جوانهای ما رو تو جنگ تحمیلی کشتن.این همه ما جونهامونو فرستادیم برای کمک بر علیه داعش.این همه کشته دادیم برای اونا حاج قاسمو اینجوری کشتن.ای همه خوبی.اینم جواب ما.فقط خدا کنه این مسعولهای عرب دوست ما بفهمن هر چند بعید میدونم بفهمن.تورو خدا این همه پول و این همه جوون نفرستین برای کشته شدن برای عراقی ها.این عربها ارزش یه تف ریختن هم ندارن.یه روزی قول میدم همین سوریه هم برای ما شاخ میشه
امیدوار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
1
5
این تازه اول راه است عراق اگه ثبات پیدا کند همان عراق دوران صدام میشود.خوب است دررابطه ها کمی تامل کرد ما کم هزینه نکردیم .خدا شهدای وطن را بیامرزد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
3
اون دولتمردای عراقی که میگن از دخالت ایران خسته شدن باید بدونن که اگه ما نبودیم الان نبودید تا خسته بشید به نظر من نباید زیاد بهشون بها داد ولی با این همه ما باید همیشه منافع خودمون رو ببینیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
3
بله خوبي که ازحد بگذرد نادان خيال بدکند بعدشم وقتي مسولين خودکشورم اونايي که مابهشون اعتمادکرديم اختلاس ودزدي ميکنن چه توقعي ازاعراب بي وفاي کوفي ميتونم داشته باشم چقدرايرانم مادرم کشورم رهبرم مردمم اين روزهاتنهاشدن افسوس اين حق کشوري بااين تاريخ وتمدن نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
2
دم ترکیه و روسیه گرم و نامرد عراق و نخست وزیر جدیدش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
0
نخست وزیر جدید عراق کاملا ضد ایرانی هست برعکس نخست وزیر قبلی و مشخصه میخواد رابطه رو با ایران خراب کنه
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
1
توف به ذات عربها بیاد حیف عزیزانمان که رفتن سینه گلوله حالا یکی به اینا که اینهمه به عراق کمک کردن بگه خسته نباشید مزد خوبیها را بگیرید توف به شرف عربها که خوب ندارن
نامیک
|
Germany
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
خیلی پوستشون کلفته این عراقیا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
2
کویت تا سنت اخر قسط بندی کرد و در حال گرفتنه غرامت جنگ از عراقه
کارن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
0
باید الکاظمی و برخی شخصیتهای عراقی مثل مقتدی صدر را تنبیه کنیم درست مثل پوتین که ارمنستان را تنبیه کرد
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
بیا اینم از عراقی که شما حمایت میگردین
نظرات شما
پیشخوان