تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۵ تير ۱۳۹۵
تحلیل فایننشال تایمز از حمله انتحاری به سه شهر عربستان

تروریسم دامن گیر صادرکننده افراطی‎گری شد

خارجی ها، شیعیان و مقامات امنیتی هدف حملاتی قرار گرفتند که نشان از عملیات های داعش دارد.
رویداد۲۴- خارجی ها، شیعیان و مقامات امنیتی هدف حملاتی قرار گرفتند که نشان از عملیات های داعش دارد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از فایننشال تایمز، بمبگذاران انتحاری روز دوشنبه سه شهر عربستان را هدف قرار دادند و دو نفر از افراد گارد امنیتی در حملاتی که ظاهرا به صورت هماهنگ انجام شده و نشان از وجود تهدید از سوی شبه نظامیان داخلی در این کشور دارد، کشته شدند. 

بر اساس گزارش های به دست آمده یک بمبگذار انتحاری و دو نفر از گارد امنیتی در انفجار نزدیک یک دفتر امنیتی مسجد پیامبر در مدینه کشته شدند. به گفته شاهدان عینی، ظاهرا حمله همزمان دیگری به یک مسجد در شهر شیعه نشین قطیف صورت گرفته است.

این دو انفجار در حالی رخ دادند که صبح همان روز نیز یک حمله دیگر در نزدیکی کنسولگری آمریکا در جده رخ داده بود، درست زمانیکه یک بمبگذار انتحاری جلیقه خود را نزدیگ مسجدی نزدیک این کنسولگری در دومین شهر عربستان منفجر و دو گارد امنیتی را زخمی کرد.

هیچ کس سریعا مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفت اما اهداف نشانی از اقدامات هواداران داعش دارند. منابع مرتبط با داعش پس از این انفجارها سعی کردند این گروه را از حملات دور کنند.

این حملات در روزهای پایانی ماه میهمانی روزه داران یعنی رمضا در حالی رخ داد که داعش مسئولیت هدف قرار دادن خارجی ها در پایتخت بنگلادش که منجر به مرگ 20 نفر شد و همچنین مسئولیت بمبگذاری در بغداد که بیش از 150 کشته برجای گذاشت را پذیرفت. هفته گذشته بود که مقامات ترکیه داعش را مسئول حمله به فرودگاه آتاتورک در استانبول دانست که بیش از 40 کشته داشت.

این اتفاقات نشان دهنده تهدیدات امنیتی است که عربستان با آن روبرو است، ضمن اینکه این کشور از نوامبر 2014 هدف اقدامات کمپین داخلی که با تحرکات داعش آغاز شد نیز قرار دارد.

نیروهای امنیتی این کشور ماه ها است که هدف اقدامات شبه نظامیان داعش که مسئولیت زنجیره ای از بمبگذاری ها و حملات مسلحانه به مساجد شیعیان را پذیرفته اند، قرار می گیرد.

فیراس ابی علی، یک تحلیلگر در شرکت تحقیقاتی آی اج اس مستقر در لندن گفت: «حملات داعش در عربستان طی ماه های اخیر اهداف مختلفی داشته از مساجد شیعه تا نیروهای امنیتی و پلیس، افراد خارجی و حال سخت ترین دارایی های دیپلماتیک را هدف قرار می دهد. این امر نشان می دهد که این گروه در حال تجربه و یادگیری نقاط ضعف عربستان برای بهره برداری از این تجربیات است.»

این پادشاهی متهم است که به واسطه صادرات وهابیت و ناکامی در ممانعت از خروج جریان پول و جوانان به سمت مناطق جنگی مانند عراق و سوریه، در حال حمایت از تروریسم است. ریاض از نیروهای مخالف بشار اسد در سوریه پشتیبانی می کند.

عربستان که در کشمکش کسب تسلط منطقه ای با ایران گرفتار شده، با تهدیدهای امنیتی در مرز جنوبی خود با یمن مواجه است. ائتلافی با حمایت عربستان به جنگ علیه حوثی های یمن دامن می زند و این در حالی است که انتقادات بین المللی نسبت به افزایش تلفات غیرنظامی همچنان ادامه دارد.  

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان