تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۴ دی ۱۳۹۹

منابع عربی: حل اختلافات کشورهای عربی با ایران در اولویت پادشاه عمان است

برخی منابع آگاه عربی گزارش دادند که آشتی قطر و چهار کشور عربی و حل اختلافات کشور‌های عربی با ایران در اولویت سیاست‌های آتی «هیثم بن طارق» سلطان عمان قرار دارد.
پادشاه عمان
رویداد۲۴ برخی منابع آگاه با اشاره به اینکه آشتی قطر و چهار کشور عربی در اولویت سلطان هیثم بن طارق قرار دارد، از سفر احتمالی وی به قطر برای دیدار با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر خبر دادند.

این منابع گفتند که سلطان هیثم برای احیای سیاست بی‌طرفانه سلطان قابوس در تعامل با پرونده‌های منطقه‌ای که غالبا به کانال‌های دیپلماسی با مدیریت «یوسف بن علوی» وزیر خارجه سابق متکی بود، تلاش می‌کند.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، سلطان هیثم تمایل دارد ایفای نقش عمان در حل بحران به وجود آمده در میان اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس را تقویت کند و بر این اساس سه اولویت در سیاست‌های داخلی و خارجی او قرار دارد: حل اختلافات بین کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از طریق پایان دادن به بحران قطر و چهار کشور عربی، حل اختلافات با ایران به روش‌های مسالمت‌آمیز و رونق بخشیدن به اقتصاد عمان از طریق پروژه‌های عظیم سرمایه‌گذاری با مشارکت کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به ویژه عربستان سعودی؛ بنابراین گزارش از دیدگاه سلطان قابوس این سه اولویت با یکدیگر مرتبط هستند و شکست آشتی چهار کشور عربی با قطر، تأثیرات منفی بر عمان خواهد داشت و مانعی برای خروج عمان از بحران مالی و اقتصادی است.

در همین ارتباط مقامات عمان در حال بررسی راهکار‌های تضمینی برای موفقیت اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض هستند و یکی از پیشنهادات مطرح شده نیز سفر سلطان هیثم به دوحه و دیدارش با تمیم بن حمد امیر قطر است تا او را برای حضور در اجلاس ریاض ترغیب کند.

به گفته منابع مذکور «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در نشست اخیر با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در ریاض، درباره اولویت‌های سلطان هیثم گفتگو کرده و فیصل نیز به او گفت که شاه سعودی تمایل به دیدار با سلطان هیثم در سریع‌ترین زمان ممکن برای بررسی همکاری‌های دوجانبه در این پرونده‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: عمان به دنبال میانجیگری بین ایران و آمریکاست؟
چهل‌ویکمین دور اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس قرار است پنج ژانویه (۱۵ دی) در شهر العلا برگزار خواهد شد و به گفته منابع عربی قرار است در این اجلاس به موضوع آشتی چهار کشور عربی (مصر، بحرین، امارات و عربستان) با قطر پرداخته شود.

از زمان بروز اختلافات بین این چهار کشور با قطر در خرداد ۱۳۹۶، کویت تاکنون نقش میانجی برای حل اختلافات را ایفا کرده است.

پیشتر منابع عربی گزارش کردند که السیسی مشارکت در اجلاس ریاض را بررسی می‌کند.
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عمان ، عربستان
نظرات شما
پیشخوان