تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۱۷ دی ۱۳۹۹

چه پیامک‌هایی مشمول جریمه محدودیت ترافیکی کرونا می‌شود؟

پیامک‌های جریمه محدودیت‌های تردد پیشگیری از شیوع کرونا در حالی برای افراد ارسال می‌شود که هنوز برخی نمی‌دانند ارسال پیامک با محتوا و مضمون‌های متفاوت به چه معناست یا چرا برای آن‌ها با وجود اینکه در فلان محدوده تردد نداشته‌اند، پیامک ارسال شده است.

محدودیت های تردد

رویداد۲۴ براساس آخرین وضعیت اجرای محدودیت‌های ترافیکی و مصوبات جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا تعداد زیادی از شهر‌های کشور از گروه نارنجی به زرد تغییر یافتند براین اساس در شهر‌های گروه زرد ورود خودرو‌ها با پلاک‌های غیر بومی و خروج خودرو‌ها با پلاک‌های بومی بلامانع و محدودیت‌های تردد شبانه وجود ندارد.

تردد در شهر‌های زرد مربوط به خودرو‌هایی است که پلاک بومی شهر‌های گروه نارنجی را دارند و مجاز به تردد در هیچ یک از شهر‌های کشور غیر از شهر خود نیستند؛ بدیهی است در صورت تردد این خودرو‌ها در جاده‌ها و شهر‌ها از طریق دوربین‌ها جریمه می‌شوند.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز چندی پیش نیز از اجرای منع تردد درون شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد در شهر‌های با وضعیت زرد کرونا خبر داد و گفت: منع تردد درون شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد است و در شهر‌های زرد نیز این منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد ادامه پیدا کرده است. در حال حاضر شهر با وضعیت قرمز کرونا نداریم.

با این اوصاف تکلیف تردد خودرو‌ها در محدودیت‌های شبانه و ورودی و خروجی شهر‌ها مشخص شده است، اما همچنان عده‌ای نمی‌دانند در چه ساعت یا در کدام یک از شهر‌ها می‌توانند، تردد کنند و از سوی دیگر عده‌ای از شرایط تردد مطلع هستند، اما پیامک‌هایی دریافت کرده اند در حالی که به گفته خودشان ترددی در محدوده‌های غیرمجاز نداشته اند.

از جمله این پیامک‌ها عبارتند از «مالک محترم خودرو به شماره... در راستای اجرای مصوبات ستادملی مقابله با کرونا و محدودیت‌های عبوری ایجاد شده، تخلف تردد شما در محور... در تاریخ... ثبت و در حال بررسی است»، عده‌ای نیز این پیامک را دریافت کرده اند" یا "اعلام تردد در ساعت غیرمجاز، شهروند گرامی؛ برای حفظ سلامت خود و خانواده و براساس مصوبه ستاد کرونا، تردد خودروی شما به شماره... ه. در تاریخ... ساعت... ثبت شد. لطفا از تردد غیرضروری در سطح شهر پرهیز نمایید. قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونای کلان‌شهر تهران" این در حالی است که برخی از افراد مجوز تردد در طرح شبانه را دریافت کرده اند.

رانندگان وسایل نقلیه مجاز نگران پیامک جریمه نباشند

گرچه پیامک تخلف موجب نگرانی برخی صاحبان خودرو که پروتکل‌های عبور و مرور را رعایت کردند شده، اما سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در این زمینه گفت: نگرانی‌هایی برای دارندگان وسایط نقلیه مجاز مثل پزشکان، پرستاران، کسانی که شیفت شب خدمت می‌کنند و کسانی که مجبور هستند به شهر‌ها تردد داشته باشند، وجود دارد. به محض اینکه این لیست‌ها توسط فرمانداری‌ها کامل شود و به راهور ارسال شوند، نسبت به حذف جریمه این افراد اقدام خواهیم کرد و نگران نباشند.


بیشتر بخوانید: عضو ستاد کرونا: واکسن کرونای ایرانی، احتمالا تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به تولید انبوه می‌رسد


وی گفت: پلاک‌های عمومی، پلاک‌های آژانس محلات، تاکسی‌های اینترنتی و تاکسی‌ها را به صورت سیستمی در اختیار داریم و جریمه نشدند، اما اگر برای رانندگان این قبیل خودرو‌ها پیامک جریمه آمد نگران نباشند و حتماً نسبت به حذف آن اقدام می‌کنیم و نیازی به مراجعه نیست و پلیس در سیستم حذف خواهد کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: قرار شده تا بعد از اتمام طرح محدودیت‌های جدید افرادی که آدرس محل سکونتشان با پلاک خودرویشان مطابقت ندارد، نسبت به حذف جریمه شان اقدام کنیم، اما کسانی که با پلاک‌های غیر بومی به شهر‌های قرمز و یا نارنجی تردد کرده‌اند غالباً جریمه شده‌اند و نسبت به حذف جریمه اقدام نمی‌شود.

هادیانفر ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح محدودیت‌های تردد در کشور تاکنون براساس آنچه که ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ کرده است، علی رغم شرایط جوی بد نیرو‌های پلیس راهور به طور کامل در محور‌های شمالی کشور و محور‌های متأثر از بارش برف و باران حضور داشته‌اند.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در روز‌های اول تاکید کردیم که پیامک‌ها صرفاً برای تذکر هستند و اعمال جریمه انجام ندادیم و این کار در شهر‌ها و راه‌ها انجام شد و تاکید کردیم که همکاران ما در شهر‌ها به صورت دستی جریمه نکنند و دوربین‌ها این مسؤلیت را عهده دار بودند.

ارسال بیش از ۴۷ هزار پیامک به رانندگان خاطی طرح کرونا

نیروی انتظامی در گزارش روزانه عملکرد خود در اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا اعلام کرد: روز گذشته - ۱۶ دی ماه- ۴۷ هزار و ۱۱۲ پیامک به رانندگان خاطی ارسال کرده است.

همچنین در اجرای طرح محدودیت شبانه ۵۶هزار و ۲۴۳ خودرو و مناطق نارنجی ۳۰ هزار و ۱۲۸ خودرو جریمه شدند. همچنین تردد‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد کاهش داشته است.

در راستای اجرای طرح محدودیت تردد روزگذشته به ۳۲ هزار و ۴۴ راننده تذکر لسانی و ۱۷ هزار و ۲۰۷ دستگاه خودرو عودت داده شد.

چه پیامک‌هایی مشمول جریمه محدودیت تردد می‌شود؟

سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور در گفتگو با خبرنگار انتظامی ایرنا در پاسخ به این سئوال که چه پیامک‌هایی مشمول جریمه محدودیت تردد می‌شوند؟ گفت: چنانچه برای افرادی پیامکی با این مضمون آمده باشد که تردد مالک خودرو در حال بررسی است؛ این افراد نگران نباشند، زیرا این پیامک در چک اپراتور‌های بخش اجرائیات پلیس راهور به صورت سیستمی بررسی می‌شود و چنانچه رنگ و نوع خودرو با پیامک ارسالی هماهنگی نداشته باشد، حذف می‌شود.

وی تصریح کرد: البته اگر پیامک دومی آمد که در آن ذکر شده، مرتکب فلان تخلف شده اید و این پیامک دارای شناسه پرداخت باشد، یعنی تخلفی صورت گرفته و باید جریمه پرداخت شود.

جهانی اضافه کرد: چنانچه فردی در فلان جاده و مسیر ترددی نداشته، اما پیامک دریافت کرده است، این نوع پیامک‌ها نیز در چک اپراتور‌های پلیس راهور بررسی و از سیستم حذف می‌شود.

معاون اجتماعی پلیس راهور در پاسخ به این سئوال که تکلیف پیامک‌های ارسالی برای افرادی که دارای مجوز تردد در طرح شبانه و ورودی و خروجی برخی از شهر‌های نارنجی هستند، چیست؟ گفت: چنانچه نام دارندگان مجوز فرمانداری‌ها در سیستم اجرائیات راهور ثبت شده، اما برای آن‌ها پیامک هشداری آمده است، نگران نباشند، زیرا با ارسال این پیامک جریمه‌ای برای آن‌ها منظور نمی‌شود.

سرهنگ جهانی در پاسخ به این پرسش که تکلیف پیامک‌هایی که برای دو نفر ارسال می‌شود که هر دو از یک مسیر و در یک ساعت معین تردد کرده اند، اما برای یک نفر پیامک جریمه تردد در طرح محدودیت کرونا ارسال می‌شود، اما برای فرد دیگر پیامکی ارسال نمی‌شود، چیست؟ گفت: احتمالا دارنده وسیله نقلیه شماره تلفن جدید خود را در سیستم اجرائیات پلیس راهور ثبت نکرده است بر اساس قانون افراد باید ظرف ۴۸ ساعت تغییر نشانی منزل و تلفن خود را به اجرائیات راهور اعلام کنند و برای این منظور به پلیس +۱۰ یا مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان