تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۱۹ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نشنال اینترست بررسی کرد:

پشت‌پرده حمله به کنگره آمریکا

دونالد ترامپ به مثابه تحریک کننده یکی از بدترین حملات، به نهاد‌های دموکراتیک آمریکا در بیش از یک قرن گذشته، چشم انداز هرگونه بازگشت خود به عرصه سیاسی آمریکا را در سال‌های آتی از بین برده و نقطه‌ای سیاه، در کارنامه کاری خود به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برجا گذاشته است.
پشت‌پرده حمله به کنگره آمریکا
رویداد۲۴ "داو زاخیم" از مقام‌های سابق وزارت دفاع آمریکا در مقاله‌ای برای "اندیشکده نشنال اینترست"، به مساله حمله حامیان دو آتشه دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا در شهر واشنگتن پرداخته و وقوع این حادثه شوکه کننده را، متاثر از ضعف دستگاه‌های امنیتی آمریکا و تنش آفرینی‌های تعمدی دونالد ترامپ دانسته است. وی در این رابطه می‌نویسد:

«واحد‌های لشکر ۱۷۳ هوابرد ایالات متحده آمریکا قادرند در کمتر از ۱۸ ساعت، خود را به هر نقطه‌ای در جهان برسانند. لشکر ۸۲ هوابرد آمریکا نیز از یکچنین ویژگی برخوردار است. با این حال، گارد ملی واشنگتن که حداقل از ۱۸ ساعت قبل، از وقوعِ احتمالی آشوب‌ها در نیویورک و در کنگره آمریکا (از سوی حامیان افراطی ترامپ) اطلاع داشت، نتوانست عملکرد درست و مناسبی را در برابر هوادارن دوآتشه ترامپ و اقدامات فراقانونی آن‌ها از خود نشان دهد. واشنگتن از سال ۱۸۱۴، هیچگاه شاهد یکچنین حملات خشونت باری بر علیه مراکز مهم دولتی نبوده است. تنها تا پیش از این در سال ۱۸۱۲، در جریان جنگ‌های داخلی آمریکا، بریتانیایی‌ها اقدام به آتش زدن ساختمان کنگره آمریکا کرده بودند».

برخلاف گارد‌های ایالتی در آمریکا که دستورات خود را از فرمانداران هر ایالت می‌گیرند، گارد ملیِ واشنگتن (پایتخت آمریکا)، تحت فرماندهی وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا است. افراد مسوول در وزارت دفاع آمریکا در برهه کنونی، به تازگی و جدیدا، به صورت موقت به سمت هایشان منصوب شده اند. اغلب آن‌ها نیز از حامیان و طرفداران پروپا قرص دونالد ترامپ هستند. "کریستوفر میلر" سرپرست وزارت دفاع آمریکا و همراهانش در این وزارتخانه، هیچ اقدامی جهت بسیج کردن نیرو‌های گارد ملی و حضور موثر جهت خاتمه دادن به آشوب‌های اخیر در کنگره آمریکا، در غیاب دستورات کارگشا از سوی کاخ سفید، انجام ندادند. به نظر می‌رسد آن‌ها حتی این پیش بینی را نداشتند که امکان دارد یکچنین افتضاحی در قلب آمریکا اتفاق بیفتد. بگذریم که حساب ترامپ از آن‌ها جدا بوده و وی احتمالا می‌دانسته که قرار است چه اتفاقی بیفتد.

اینگونه گزارش شده که زمانیکه "موریل باوزر" شهردار واشنگتن از گارد ملی خواسته تا جهت مقابله با آنچه ایجاد شورش و ناامنی در نیویورک خوانده، وارد عمل شوند، یک زن در کنگره آمریکا هدف گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست داده است.

آنچه عجیب است این نکته می‌باشد که واکنش گارد ملی آمریکا در واشنگتن در مساله حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، به مراتب با تعلل بیشتری در مقایسه با اقدامات آن‌ها جهت حراست از نهاد‌های دموکراتیک آمریکا در بحبوحه حوادثی نظیر اعتراضات مرتبط با قتل جرج فلوید، همراه بوده است. موضوعی که در جای خود باید مورد تامل باشد.

در غیاب عملکرد موثر گارد ملی واشنگتن، پلیس مستقر در کنگره آمریکا، عمیقا در مواجهه با اعتراضات، ناکارآمد بوده است. آن‌ها تقریبا هیچ کاری برای مقابله با معترضانی که از دیوار‌های ساختمان کنگره بالا می‌رفتند و قصد ایجاد آشوب در مراحل ابتدایی آن را داشتند، انجام ندادند. در واقع، به نوعی اینگونه به نظر می‌رسید که نمی‌توان تشخیص داد آیا پلیس، حامی معترضان است یا مخالف آن ها. در جریان آشوب‌های اخیر در ساختمان کنگره آمریکا، بسیاری اقدام به گرفتن سلفی با ماموران پلیس کردند. این‌ها (نیرو‌های پلیس) همان افرادی هستند که در مواقع آشوب باید وارد عمل شده و با آشوب گران برخورد جدی کنند. علی رغم تمام بی قانونی‌ها و آشوب ها، تا قبل از ساعت شش عصر که شهردار واشنگتن اعلام حکومت نظامی کرد، هیچگونه بازداشتی جهت برخورد با آشوب گران انجام نشد.

بیشتر بخوانید: تبعات حمله به کنگره آمریکا / ترامپ مجبور به کناره گیری از سمتش می‌شود؟
هماهنگی اجرایی آژانس‌های اجرای قانونِ فدرال جهت برخورد با آشوب‌ها نیز بر عهده "مایک پنس" معاون رئیس جمهور آمریکا بود که بر اساس گزارش ها، در بحبوحه آشوب ها، در پایتخت حضور نداشته و به مکان نامعلومی انتقال داده شده است. از سویی، دونالد ترامپ نیز که به هوادارانش قول داده بود تا آن‌ها را در جریان اعتراضاتشان همراهی کند هم در محل آشوب‌ها حضور نداشت و او هم صحنه را ترک کرده بود. سکوت ترامپ در نخستین ساعات آغاز آشوب‌ها در واشنگتن و در ساختمان کنگره آمریکا، واقعا کَرکننده بود. اندکی بعد نیز که ترامپ از مکانی نامعلوم اقدام به توئیت زنی و ارسال فیلم برای حامیانش کرد، خطاب به هواداران خود که وی به آن‌ها ابراز علاقه کرد، گفت: "بهتر است به خانه بروید". اگر چه او باز هم ادعا‌های عجیب و غریبی دال بر اینکه نتیجه انتخابات آمریکا به سرقت رفته و پیروزی او را دزدیده اند نیز مطرح کرد. ادعا‌هایی که فقط و فقط با هدف مشروعیت بخشی به اقدامات غیرقانونی حامیان وی در آشوب‌های اخیر در کنگره آمریکا، مطرح شدند.

بسیاری از رهبران کشور‌هایی که متحد آمریکا هستند، در مواجهه با تحولات اخیر در شهر واشنگتن و در ساختمان گنگره آمریکا، ابراز بهت و شوکه شدن کرده اند. از سوی دیگر، رقبا و مخالفان آمریکا در عرصه بین المللی، فقط و فقط از این اتفاقات خوشحال هستند و به تحولات اخیر آمریکا، پوزخند می‌زنند. بعید به نظر می‌رسد که هیچکدام از این مسائل برای دونالد ترامپ از اهمیت برخوردار باشند.

تنها چیزی که در برهه کنونی برای دونالد ترامپ حائز اهمیت است این نکته می‌باشد که به هر نحو ممکن، نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را به نفع خود تغییر دهد. با این همه، وی نه تنها موفق نخواهد شد بلکه حتی چشم انداز حضور آتی خود در قدرت را نیز به نحو قابل توجهی نابود می‌کند. این مساله، سرنوشت حتمی ترامپ است و وی نمی‌تواند از آن فرار کند.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
پشت پرده اش كجا بود عاخه بزغاله ؟!
نظرات شما
پیشخوان