تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

جهانگیری: پیام حوادث آبان ۹۸، خشم مردم از فقر و تبعیض بود

معاون اول رئیس جمهور گفت: وقوع سیل ۹۸ و آبگرفتگی امسال در برخی شهر‌های کشور به ویژه در خوزستان و علی‌الخصوص در اهواز و بندر امام (ره)، این مساله را برای همه مسئولان کشور آشکار کرد که باید برنامه‌های بلندمدت‌تری برای حل مسائل مردم در نظر گرفته شود.

حوادث آبانرویداد۲۴ اسحاق جهانگیری در آیین آغاز عملیات بازسازی ۵ هزار واحد مسکونی مناطق آبگرفته خوزستان که امروز (۱۱ بهمن‌ماه) به صورت نمادین در بندر امام خمینی(ره) انجام شد، اظهار کرد: وقوع سیل ۹۸ و آبگرفتگی امسال در برخی شهرهای کشور به ویژه در خوزستان و علی‌الخصوص در اهواز و بندر امام(ره)، این مساله را برای همه مسئولان کشور آشکار کرد که باید برنامه‌های بلندمدت‌تری برای حل مسائل مردم در نظر گرفته شود.

وی افزود: اینکه مردم یک منطقه و شهری مانند بندر امام که در یک نقطه حساس و در کنار مهم‌ترین مراکز اقتصادی کشور قرار دارند، از سرپناه مناسبی برخوردار نیستند؛ برای همه ما دردآور است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در جمهوری اسلامی ایران برای هیچ مسئولی افتخار نیست که در کنار سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ملی و عظیمی که در کشور انجام شده است، مردمی زندگی می‌کنند که از حداقل‌های امکانات زندگی برخوردار نیستند.

جهانگیری ادامه داد: مردم ایران در تاریخ نشان داده‌اند که از تبعیض، فساد و فقر رنج می‌برند و همواره از حکومت‌ها انتظار دارند برای از بین بردن مشکلات‌شان، قدم‌های واقعی بردارند و اقدامات اساسی انجام دهند.

وی بیان کرد: زمانی که به ما گفتند در کنار بزرگ‌ترین بندر کشور یعنی بندر امام خمینی(ره) که مهم‌ترین کالاهای مورد نیاز سراسر کشور را از این بندر وارد می‌کنند، خانه‌هایی وجود دارد و مردمی زندگی می‌کنند که از حداقل‌های زندگی برخوردار نیستند، دولت تصمیم گرفت اقدام بزرگی در این راستا انجام دهد بنابراین روز چهارشنبه در هیات دولت دو مصوبه در این زمینه داشتیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: یکی از این مصوبات برای بازسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شهری و بافت غیررسمی نابسامان و در معرض خطر بندر امام بوده است.

وی بیان کرد: به ما گفته شد علاوه بر یک هزار واحد مسکونی که در مرحله قبل به عنوان منازل آسیب‌دیده در پی آبگرفتگی شناسایی شده‌اند، چهار هزار واحد مسکونی دیگر نیز باید در این شهر بازسازی، نوسازی و احداث شود. اعتبار مورد نیاز برای این کار، ۷۸۴ میلیارد تومان است که در دولت تصویب شده است و به عنوان بلاعوض در این منطقه هزینه خواهد شد.

جهانگیری گفت: برای هر واحد، ۳۰ میلیون تومان و برای کمک‌های معیشتی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده است. همچنین برای مدت زمان بازسازی به منظور اسکان موقت هر خانوار، ۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. در مجموع به هر خانوار، ۷۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی افزود: ۴۵۰ میلیارد تومان نیز در اختیار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت تا تسهیلات زیربنایی مورد نیاز برای احداث این واحدها آماده‌سازی شود. ۵۲۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی پیش‌بینی شده است که برای هر واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ساخت و ساز و ۳۰ میلیون تومان برای تامین لوازم مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: اصل بر این است که مانند یک حادثه غیرمترقبه که به همه زندگی یک فرد آسیبی وارد می‌کند برای مردم امکانات اسکان موقت، لوازم مورد نیاز، لوازم معیشتی و تسهیلات بلاعوض تصویب کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم در مدت زمان کوتاهی این واحدها احداث و چهره این منطقه متحول شود.

جهانگیری گفت: در مصوبه دیگری نیز، ۳۰۰ میلیارد تومان به منظور پیشگیری از حوادث، ایجاد و اصلاح شبکه فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهرهای اهواز، بندر امام و چمران در نظر گرفته شده است که امیدواریم سریع‌تر این کار اجرایی و مشکل منطقه حل شود. برای فاضلاب بندر ماهشهر و بندر امام نیز از محل ماده ۵۶، ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده که امیدواریم به زودی مصوبه نهایی را داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از محل فاینانس چین نیز برای احداث تصفیه‌خانه در خرمشهر، آبادان، ماهشهر، بندر امام و شادگان اعتبار کافی اختصاص داده شده است و این کار باید سریع‌تر انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: نخستین بار است که برای کلنگ‌زنی چنین طرحی حضور پیدا می‌کنم و یکی از دلایل این کار این است که پس از حوادث ناگوار آبان‌ماه سال ۹۸ همواره یک غصه به دلم نشسته بود که مردم ماهشهر و بندر امام مشکلی با جمهوری اسلامی ایران و نظام ندارند؛ مشکل این مردم تبعیض و فقر است و وظیفه اداری و قانونی مسئولان این است که این مشکلات را با جدیت دنبال کنند.

جهانگیری با اشاره به مطرح شدن مساله بیکاری جوانان توسط مردم بندر امام، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام دولت، در زمینه ایجاد اشتغال است. با این حجم بزرگ سرمایه‌گذاری در پتروشیمی بندر امام و ماهشهر، جفا است که گفته شود جوانی در این شهرها بیکار است.

وی ادامه داد: صنایع پایین‌دستی باید زمینه لازم به منظور سرمایه‌گذاری را فراهم کنند و در این کارخانه‌ها و کارخانه‌های پایین‌دست، صنایعی ایجاد شود که نه تنها مشکل اشتغال جوانان منطقه بلکه بخش بزرگی از مشکلات کشور حل شود. این حجم عظیم سرمایه‌گذاری در هیچ نقطه دیگری از کشور انجام نشده است؛ اینجا کانون بزرگ توسعه و سرمایه‌گذاری و پیشرفت ایران است و باید به این مسائل توجه شود.


بیشتر بخوانید: زمان رسیدگی به پرونده سه نفر از متهمان حوادث آبان، مشخص شد


معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در شورای اقتصاد تصویب کردیم که ۴ درصد از سرمایه‌گذاری‌های همه بنگاه‌های بزرگ که کار صنعتی می‌کنند باید در کنار منطقه‌ای که قرار گرفته‌اند، انجام شود و مسائل اجتماعی را حل و فصل کنند. مردمی که در کنار این واحدها قرار دارند، نباید احساس کنند که با مسائل ابتدایی زندگی درگیر هستند و این موضوع پیگیری می‌شود.

وی در خصوص درخواست مردم این شهر برای شهرستان شدن بندر امام، بیان کرد: با توجه به اینکه در یک بازه زمانی هر جا مسئولان رفته بودند نسبت به ایجاد شهرستان و بخش اقدام کرده‌ بودند، در دولت گذشته و دولت یازدهم مجبور شدیم در خصوص تقسیمات کشوری سخت‌گیری کنیم و مانع ایجاد کنیم اما از اواخر دولت یازدهم در دولت تصویب شده است که هر هفته تعدادی از مناطقی که در معرض شهرستان شدن یا بخش شدن هستند، مطرح و در دولت تصمیم‌گیری شود.

جهانگیری افزود: استاندار خوزستان این موضوع را مطرح کرده اما هنوز بررسی‌های وزارت کشور انجام نشده که از وزیر کشور می‌خواهیم حداکثر در یک ماه نتیجه بررسی‌ها را به دولت بفرستد و به محض اینکه وزارت کشور نتایج این بررسی‌ها را به دولت ارسال کند، در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ تصمیم‌گیری در این زمینه انجام می‌شود.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
محمد عرفی
|
Germany
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
0
0
انوقت شما کجا بودید و الان کجا هستید ؟در دانشگاه جامعه شناشی تدریس می کنید و نظریه پرداز هستید ؟
پس فقر و تبعیض رفع شده الحمدالله که شما هنوز معاون رییس جمهور هستید !
مردک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
0
0
ابله عمده ی ای فقر و بد بختی از هنر معاویه ی زمان روحانی منافق و امثال شما است
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
0
0
چه‌خبرازبرادرراده‌
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان