تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

سرنوشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران؛ برخلاف تصور خوش‌بین‌ها بایدن تحریم‌ها را لغو نمی‌کند

روزنامه گاردین در گزارشی تاکید کرد: بایدن از همان روش شکست‌خورده ترامپ استفاده می‌کند و نمی‌خواهد تحریم‌ها را بردارد.

تحریم آمریکا علیه ایران

رویداد۲۴ گاردین درباره «رفتار ناامیدکننده بایدن در امتناع از لغو تحریم‌ها» نوشت: آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا اخیرا گفت، تا زمانی که ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برنگردد، تحریم‌ها لغو نخواهد شد. این موضع‌گیری، خشم ایران را برانگیخت.

بلینکن گفت: بازگشت مدتی طول خواهد کشید که یعنی تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه ژوئن بعید است که هیچ اتفاق قابل توجهی در مذاکرات رخ دهد. این مسئله سبب شد برخی از ایرانی‌ها به این باور برسند که دولت جو بایدن از همان روش‌های چانه‌زنی شکست‌خورده دولت دونالد ترامپ استفاده می‌کند.

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در توئیتی خطاب به بلینکن نوشت: «(اگر این رویکرد تاثیرگذار بود)، دونالد ترامپ در انتظار یک تماس تلفنی از سوی ایران کاخ سفید را ترک نمی‌کرد.»

محمدجواد ظریف، در دو هفته گذشته در یک‌سری مصاحبه‌ها و مقالات طرحی را ارائه داده است که به موجب آن، ایران به محض لغو تحریم‌های گسترده از سوی ایالات متحده به تعهدات خود در توافق بازمی‌گردد.
روحانی هم بارها بر دردی که ادامه دادن رژیم تحریمی ایالات متحده بر کشورش تحمیل کرده، تاکید کرده است. او گفت: «در این سه سال، شبی نبوده که بتوانم با خیال آسوده به خواب بروم.»


بیشتر بخوانید: میراث خطرناک ترامپ برای بایدن/ آیا بازگشت به برجام کار ساده‌ای است؟


ایران پس از یک سال تحمل کارزار تحریمی ترامپ، با اقداماتی همچون فراتر رفتن از حدود غنی‌سازی اورانیوم از تعهدات خود در توافق هسته‌ای عقب‌نشینی و تهدید کرده از ماه فوریه دسترسی بازرسان سازمان ملل به سایت‌های هسته‌ای خود را به حداقل می‌رساند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، به سایت هسته‌ای فردو در نزدیکی قم رفت تا درباره ذخایر غنی‌سازی اورانیوم و مقدمات تغییر در رژیم بازرسی هسته‌ای اطلاعاتی کسب کند. در حاشیه این دیدار، مقامات ایرانی گفتند که قصد دارند در سه ماه آینده سانتریفیوژهای «آی.آر2.ام» بیشتری نصب کنند. به گفته این مقامات، ایران 17 کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی دارد که بسیار بالاتر از حد تعیین‌شده در برجام است.

بلینکن گروهی باتجربه را گرد هم آورده که ممکن است پیش از شروع هرگونه گفت‌وگویی به‌دنبال دستیابی به موقعیت چانه‌زنی حداکثری باشد. او گفت: «رئيس‌جمهوری بایدن بسیار واضح گفت که اگر ایران به تعهدات خود تحت برجام عمل کند، ایالات متحده همان کار را انجام می‌دهد و سپس ما از توافق استفاده خواهیم کرد تا بستری برای ایجاد آنچه توافقی طولانی‌تر و محکم‌تر می‌نامیم و برای رسیدن به برخی دیگر از مسائل که در رابطه با آنها متحدان و شرکای ما به شدت در روابط با ایران مشکل دارند، ایجاد کنیم».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان