تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

بحران ترک تحصیل در ایران ادامه دارد/ افزایش ترک تحصیل دختران در دوره متوسطه

مشاور وزیر در امور زنان گفت: آمار ترک تحصیل و به مدرسه نرفتن دختران در متوسطه دوم بیشتر است. پیش بینی می شود این میزان امسال بیشتر شده باشد.

آمار ترک تحصیل دختران

رویداد۲۴ صبح امروز نشست خبری فرحناز مینایی پور مشاور وزیر در امور زنان با موضوع «تشریح اهداف، سیاست ها و برنامه ها» به صورت مجازی برگزار شد.

مینایی پور در این نشست بیان کرد: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد دارای بیشترین تعداد زنان شاغل است. ۲ میلیون و ۴۰۰ کارمند دولت در کشور وجود دارد که از این تعداد یک میلیون نفر کارمندان زن هستند که از این یک میلیون نفر ۵۰۰ هزار نفر زنان شاغل در وزارت آموزش و پرورش هستند .۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دانش آموز دختر داریم.

وی بیان کرد: پوشش تحصیلی دختران قبل از انقلاب ۴۰ درصد بوده و در حال حاضر در مقطع ابتدایی ۹۷ درصد دختران به تحصیل مشغول هستند و تلاش شده تا در دیگر مقاطع میزان تحصیل دختران رو به رشد باشد.

وی افزود: باید تلاش کنیم گپ تاریخی میان زنان و مردان در طول تاریخ را کم کنیم، هرچند معتقدیم جمهوری اسلامی در کم کردن فاصله ها نقش موثری داشته است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان اظهار کرد: شش هدف مهم را در وزارتخانه در حوزه زنان دنبال می کنیم. بسترسازی مناسب جهت توسعه شایستگی ها و برقراری عدلت جنسیتی در دسترسی به فرصت ها، منابع و امکانات آموزشی و ارتقای شغلی زنان از این جمله است.

مینایی پور ادامه داد: همچنین الگوسازی و تعمیق باورهای دینی زنان و دختران، کیفیت بخشی آموزش، افزایش نرخ باسوادی دختران در جامعه و افزایش سهم مشارکت پذیری آنها، تحکیم و تعالی بنیان خانواده را دنبال می کنیم بر اساس سیاست های ابلاغی چون سیاست های کلی جمعیت و خانواده و قانون برنامه ششم توسعه نیز فعالیت هایی را در دست انجام داریم به عنوان مثال طرح آموزش سواد زندگی را اجرا کردیم.


بیشتر بخوانید: ترک تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل تعطیلی مدارس کشور!


وی بیان کرد: دومین کار مهم در راستای سیاست های جمعیتی، آموزش مهارت کودک یاری به دانش آموزان دختر و پسر بود. برای اولین بار امسال در ۱۰ استان به صورت پایلوت این طرح اجرا شد و این طرح در یک تفاهم نامه مشترکی با معاونت زنان به اجرا در آمد. معتقدیم تعداد فرزندان در خانواده ها کم شده و به سوی تک فرزندی حرکت می کنند لذا بچه ها مهارت لازم نگه داری از کودکان را پیدا نمی کنند و وقتی ازدواج می کنند هم مهارت کودک یاری را ندارند. هدف اصلی ما آماده سازی برای ایفای نقش در دوران زندگی مشترک و آشنایی با اصول مراقبت های بهداشتی دوران بارداری است کتابی هم در همین راستا تهیه کردیم.

مینایی پور به برگزاری جشنواره های «دختران، خانواده و گذر از کرونا» اشاره کرد و گفت: اختتامیه این جشنواره فردا برگزار می شود و جشنواره فیلم و عکس دختران هم برای تمام دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف برگزار و با استقبال خوب دانش آموزان ابتدایی همراه شد. فردا اختتامیه این جشنواره را هم خواهیم داشت. این جشنواره توجه خاصی به بازآفرینی نقش دختران در خانواده در دوران کرونا و انعکاس و ماندگار کردن صحنه های جذاب از نقش آفرینی آنها در دوران عبور از کرونا دارد. عکس های برگزیده را در قالب کتاب منتشر خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در ذیل یکی از سیاست های دفتر امور زنان، تحقق مصوبه شورای عالی امور اداری برای انتصاب ۳۰ درصد زنان در پست های مدیریتی را داریم اظهار کرد: بانک اطلاعاتی زنان شاغل را ایجاد کردیم. دوره های آموزشی و برگزاری نشست های علمی ویژه تخصصی برای افزایش مهارت های گفت وگو ویژه زنان فرهنگی برگزار شده و اکنون در حال برگزاری دوره آموزشی برای ۷۵۰ مشاور امور زنان از طریق فضای مجازی هستیم.

مینایی پور ادامه داد: همه ساله پیگیری و رصد می شود که تمام دختران را در چرخه تحصیل داشته باشیم. استفاده از زنان فرهنگی برای آموزش در مناطق محروم، آموزش حقوق به دختران دانش آموز را داشتیم و حمایت از دانش آموزان در مناطق محروم که متاسفانه در دوران شیوع کرونا دسترسی شان به فضای آموزشی کمتر شد را در دستور کار داشتیم.

وی به شاخص فعالیت های اجتماعی زنان به عنوان یکی از شاخص های مهم عدالت جنسیتی اشاره کرد و گفت: در معاونت متوسطه در زمینه آموزش کارآفرینی اقداماتی شروع شده و اقدام به برگزاری رویدادهای کارآفرینی کرده ایم. همچنین با مشارکت وزارت ارتباطات در زمینه راه اندازی کسب و کارهای فضای مجازی همکاری هایی شکل گرفت.

مینایی پور گفت: با وزارت کار هم برنامه هایی برای آموزش کارآفرینی داریم. ارتقای شاخص مشارکت اجتماعی دختران دوره دوم متوسطه را در نیز در دستور کار داریم و بودجه‌ای به این منظور اختصاص داده شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ترک تحصیل و بازماندگی دختران دانش آموز در سال تحصیلی جاری به ویژه با شیوع کرونا و تعطیل شدن آموزش های حضوری گفت: بر اساس آمار سال تحصیلی گذشته، نرخ پوشش تحصیلی دختران در دوره ابتدایی ۹۷ درصد، در دوره متوسطه اول ۹۲ درصد و در دوره متوسطه دوم ۸۰ درصد بوده است.

مینایی پور ادامه داد: آمار ترک تحصیل و به مدرسه نرفتن دختران در متوسطه دوم بیشتر است. پیش بینی می شود این میزان امسال بیشتر شده باشد. تعدادی ابزار هوشمند دسترسی نداشتند که استان ها و معاونت ها برای تامین ابزار هوشمند تلاش کردند. هم اکنون آماری در دست نداریم که امسال چه تعداد دوره تحصیلی شان را پشت سر گذاشتند. دانش آموزان از طریق سناد ثبت نام شده اند اما اینکه آیا واقعاً درس می خوانند و چند درصد می توانند امسال را با موفقیت پشت سر بگذارند مشخص نیست و باید صبر کنیم در زمان خودش مشخص شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان گفت: هر شخصی که استخدام می شود تا دو سال نمی تواند از محل خدمت انتقالی بگیرد. ممکن است دو همکار فرهنگی ما از دو استان مختلف با یکدیگر ازدواج کنند. پیگیری کردیم و قول مساعدت از سوی معاونت برنامه ریزی داده شده است. این موضوع در دست بررسی است تا زوجین فرهنگی که در دو جای مختلف خدمت می کنند در یک جا امکان ادامه خدمت داشته باشد.

مینایی پور در پاسخ به پرسش دیگری درباره موانع ادامه تحصیل دختران ازدواج کرده گفت: اتفاقاً شاید کرونا را باید در این مورد به فال نیک گرفت. قبلاً دخترانی که ازدواج می کردند بدون اینکه اظهار کنند، می توانستند در مدرسه ادامه تحصیل بدهند اما اگر اظهار می کردند یا مشخص می شد که ازدواج کردند باید به مدارس شبانه یا آموزش از راه دور می رفتند. حالا که کرونا آمده و آموزش ها مجازی شده است فرصت برای آن دخترانی که ازدواج کرده اند بهتر فراهم است و می توانند از طریق شبکه شاد مانند بچه های دیگر به تحصیل ادامه دهند و هیچ منعی برای ادامه تحصیل این دختران وجود ندارد.

وی درباره وضعیت مدیریت زنان نیز گفت: ابتدای دولت یازدهم تصدی زنان در پست های مدیریتی پنج درصد بود که اکنون به بالای ۲۰ درصد رسیده است. مدیران مدارس از حق مدیریت برخوردار هستند که ما آنها را مدیران پایه عملیاتی می دانیم. سپس مدیران میانی و ارشد و عالی را داریم که آمارها رشد خوبی داشته اند. دو معاون وزیر و رئیس سازمان، سه مدیرکل زن و ۲۵ رئیس منطقه زن در کل کشور داریم. تقریباً ۲۲ معاون مدیرکل در کل کشور نیز زن هستند.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترک تحصیل ، دانش آموز
نظرات شما
پیشخوان