تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
علی صوفی در گفتگو با رویداد‌۲۴:

اتفاق بدی است که نقطه امید مردم، انتخاب جو بایدن در آمریکا شده است/ دغدغه‌ای برای خروج از وضع موجود نیست

صوفی وزیر تعاون دولت خاتمی می‌گوید: انتخابات ۱۴۰۰ قطعا دو قطبی خواهد شد اما اصلاح طلبان کاندیدای شاخصی که به صحنه بیاید ندارند.

انتخابات ریاست جمهوری 1400

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: در دوره‌های پیشین سه چهار مانده به برگزاری انتخابات تقریبا آرایش سیاسی احزاب مشخص بود و تقریبا تکلیف جریان‌های سیاسی معلوم شده بود؛ این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در مبهم‌ترین شرایط برگزار خواهد شد و با اینکه چیزی به زمان برگزاری انتخابات نمانده، حال و هوای انتخاباتی دیده نمی‌شود. علی صوفی وزیر تعاون دولت خاتمی و مشاور کنونی او در گفت‌وگویی با رویداد۲۴ از شرایط موجود انتقاد کرده و معتقد است اگر این شرایط ادامه یابد، به بحران ختم خواهد شد.

دغدغه‌ای برای خروج از وضع موجود نیست

صوفی می‌گوید: انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط خاصی برگزار می‌شود و امید‌ها و ناامیدی‌هایی را هم به دنبال دارد، این انتخابات قرار است بعد از انتخابات مجلس در سال ۹۸، برگزار شود که در آن مشارکت مردمی پایین‌ترین حد خود را طی سال‌های بعد از انقلاب داشت بنابراین در شرایطی هستیم که پیشتر آن را تجربه نکرده بودیم. از سوی دیگر شاهد نارضایتی عمیق مردم ناشی از اوضاع بد اقتصادی هستیم. به معنای دیگر با بحران اقتصادی به عنوان یک ابر چالش که تاثیر مستقیمی بر معیشت مردم داشته و شاخص فلاکت را بالا آورده مواجهیم؛ بحرانی که از طرف دولتمردان و مجلس راه‌حلی هم برای آن اندیشیده نشده و مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند. نه برنامه‌ای و نه چشم‌اندازی و نه دغدغه‌ای برای خروج از این وضعیت وجود ندارد.

مردم حس می‌کنند در امور کشور به حساب نمی‌آیند

وی ادامه داد: این نارضایتی‌ها به افزایش خودکشی، یاس و ناامیدی منجر شده و آن را را تاجایی بالا می‌برد که گاه مردم احساس می‌کنند در امور کشور به حساب نمی‌آیند. اگر قرار است مردم چیزی را تغییر دهند در همین انتخابات است، اما با این شرایط مردم همواره فکر می‌کنند که همه چیز از قبل تعیین شده است زیرا برخی افراد به مسائلی مانند پول‌های بادآورده و نامشروع یا قدرت تکیه کرده‌اند و صدای مردم را خفه کرده‌اند. این اقدامات در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فاجعه است.


بیشتر بخوانید: رونمایی از نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان / بهزاد نبوی به جای عارف


مردم انقلاب کردند و خودشان هم آن را حفظ می‌کنند

صوفی می‌گوید: این درست نیست که به بهانه نگهبانی از قانون اساسی مردم را از حق حاکمیت بر خودشان محروم کنند. عده‌ای دیگر هم می‌گویند ما حافظ انقلاب هستیم. خب نیرو‌های مسلح را برای حفظ انقلاب برای چه چیزی می‌خواهیم؟ ما نمی‌خواهیم که روبروی مردم بایستند یا در زندگی مردم تجسس کنند. این مردم انقلاب کردند و خودشان هم آن را حفظ می‌کنند.

اتفاقی بدی است که نقطه امید مردم انتخاب جو بایدن در آمریکا شده است

مشاور سیدمحمد خاتمی مردم با دستور پای صندوق رای نمی‌آیند، می‌گوید: متاسفانه ما در شرایطی قرار گرفتیم که مردم از اینکه بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شده خوشحال هستند و این مایه ننگ ما است که نقطه امید مردم بایدن باشد. ۱۴۰۰ اگر مردم پای صندوق‌های رای حاضر شوند کسی را انتخاب خواهند کرد که با جو بایدن هماهنگ باشد.

انتخابات ۱۴۰۰ قطعا دو قطبی خواهد شد

این فعال سیاسی ادامه می‌دهد: انتخابات ۱۴۰۰ قطعا دو قطبی خواهد شد و اگر کاندیدای اهل مذاکره وجود داشته باشد به سمت او می‌روند و اگر نبود مانند سال ۹۸ رای نمی‌دهند. امام علی می‌گوید ۴ مورد موجب زوال حکومت است. اولین آن تضییع اصول و‌ پرداختن به فرع است. این مباحث فرع است که بشینیم به این فکر کنیم‌ در رده بالا چه کسی خواهد آمد و چه کسی می‌ر‌ود. ما باید سیستمی داشته باشیم که قائم به فرد نباشد. در قرآن اصل این است که همه ما به خداوند نزدیک شویم و دنیا وسیله است. ما باید در این دنیا به گونه‌ای زندگی کنیم که به او نزدیک شویم. اما متاسفانه برای برخی خدا وسیله‌ای برای نزدیک شدن به دنیا است.

ضعف‌های نهاد اجماع ساز را برطرف می‌کنیم

صوفی با بیان اینکه اصلاح طلبان سازوکاری برای انتخابات داشتند به نام شورای عالی سیاستگذاری و اکنون هم با کمی اصلاح ضعف‌ها نهاد اجماع ساز را ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: امید داریم به زودی جلسه اول این نهاد را داشته باشیم، زیرا پشتوانه آن تمامی احزاب اصلاح طلب هستند و آن را تشکیل می‌دهند. البته اشکالات و نگرانی‌هایی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. ما در نهاد اجماع ساز به دونکته توجه ویژه داریم، یکی انسجام‌بخشی بود که در گذشته برای انتخابات ۹۸ با تلاش شورای سیاستگذاری صورت گرفته بود.

سال ۱۴۰۰ کاندیدا معرفی می‌کنیم

وزیر تعاون دولت خاتمی ادامه داد: اکنون در استان‌ها نهادی را داریم تحت عنوان نهاد شورای اصلاح‌طلبان استان. به هرحال در استان‌هایی که من رابط آن‌ها بودم این را به خود احزاب واگذار کردم که تمام تصمیماتشان را در انتخاب افراد گرفتند و اکنون هم از تصمیم‌های شورا حمایت می‌کنند. از نظرم انسجام‌بخشی نهاد اجماع ساز مشکلی نخواهد داشت. هدف دوم نهاد اجماع ساز، اجماع سازی است. البته مقدمه آن معرفی کاندیدا‌ها هم است. از ۹۲ تاکنون این اجماع سازی شروع شد و جلوی تکثر کاندیدا‌ها گرفته نشد، اما نهایتا زمانی که به روز انتخابات نزدیک می‌شویم از همه کاندیدا‌های که به آن مرحله رسیدند یک کاندیدا انتخاب می‌شود. مانند سال ۹۲ که هم آقای عارف و هم روحانی حضور داشتند و پس از بررسی‌ها درخواست کردیم آقای عارف کنار بروند و همه روی آقای روحانی به اجماع برسند که منجر به موفقیت هم شد. یا لیست‌های امید برای شورا و مجلس.

اصلاح طلبان کاندیدای شاخصی که به صحنه بیاید، ندارند

وی تاکید کرد: اکنون نیز تکثر گزینه‌ها وجود دارد، اما کاندیدای شاخصی که اصلاح طلبان به صحنه بیاورند نیست. باید ببینیم چه افرادی تایید صلاحیت و وارد صحنه رقابت‌ها می‌شوند. در این مرحله است که نهاد اجماع ساز فعالیت خود را شروع می‌کند و فعالیت انتخاباتی کاندیدا‌های اصلاح طلب را رصد می‌کند و با استفاده از ساز و کار نظرسنجی بررسی می‌کند که وزن اجتماعی، اقبال عمومی و رای آن‌ها چقدر است. این رقابت ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که آن فردی که از همه جلوتر است و وزن رای بالاتری دارد مورد اجماع نهاد اجماع‌ساز قرار می‌گیرد و به عنوان کاندیدای واحد نهاد معرفی می‌شود و سایر کاندیدا‌ها باید به نفع او کنار بکشند.

مذاکره‌ای با جهانگیری و ظریف نشده است

وی ادامه داد: شرایط مانند سال ۷۵ نیست که افرادی مانند خاتمی را داشته باشیم. اکنون تکثر کاندیدا‌ها وجود دارد و هیچ ترجیحی میان آن‌ها وجود ندارد مگر اینکه زمان میزان اقبال مردم نسبت به آن‌ها را مشخص می‌کند. تاکنون نیز با افرادی مانند ظریف و جهانگیری برای حضور در صحنه مذاکره نکرده‌ایم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان