تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

واکنش ظریف به جعلی بودن فایل صوتی منتسب به خودش

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه فایل صوتی مربوط به شلیک به هواپیمای اوکراینی که به او منتسب شده را جعلی خواند.

ظریف

رویداد۲۴ وزیر امورخارجه ایران در توئیتی نوشت: س از تراژدی پرواز پی‌اس‌۷۵۲، من و بسیاری دیگر تأکید کردیم که تمام احتمالات، از جمله نفوذ خارجی و مداخله الکترونیکی، باید مورد تحقیق قرار گیرد (فارغ از فایل صوتی جعلی). نهایتا خطای انسانی به عنوان عامل شناسایی شد. ایران به تحقق عدالت کامل برای قربانیان متعهد است.
بیشتر بخوانید: هشدار مهم ظریف به دولت بایدن: به زودی اقدام جبرانی جدیدی اتخاذ می‌کنیم
بر اساس این گزارش صدایی که در این فایل حرف میزند، می‌گوید: «هزاران احتمال برای توضیح سرنگونی هواپیما وجود دارد، از جمله حمله عمدی دو یا سه نفوذی. این سناریو بعید نیست.»

صدای درون فایل که گفته می‌شود، میگوید «واقعیت هرگز توسط مقامات عالی رتبه نظام و ارتش افشا نخواهد شد. دلایلی وجود دارد که هرگز واقعیت افشا نشود. آن‌ها نه به ما و نه به هیچکس دیگر واقعیت را نخواهند گفت چرا که اگر بگویند برخی در‌ها به سمت سامانه‌های داقعی کشور باز می‌شود که به نفع ملت نیست.»

رسانه کانادایی سی بی اس نوشته این فایل یک ماه بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی به دست کانادا رسیده است. سی بی اس گفته از سه مترجم برای ترجمه مکالمات فارسی این فایل صوتی به انگلیسی استفاده کرده است.

به ادعای سی بی اس در بخش دیگری از این فایل صوتی گفته می‌شود «سرنگونی هواپیما اتفاقی بوده، اما بعدا احتمال حضور چند نفوذی در شلیک به هواپیما را مطرح می‌کند. حتی اگر بگوییم این یک اقدام عمدی برنامه ریزی شده بوده، آن‌ها هیچ وقت حقیقت را به ما نخواهند گفت. شاید دو یا سه نفر این کار را طراحی کرده باشند. این بعید نیست. ممکن است نفوذی باشند. هزاران احتمال وجود دارد. شاید این واقعا جنگ بوده یا به خاطر رادار بوده است.

به گزارش سی بی اس در فایل صوتی گفته می‌شود که روسیه در سرنگونی یک هواپیما (هواپیمای مالزیایی در سال ۲۰۱۴) نقش داشته و حقیقت این امر هم هرگز مشخص نشد.

او همچنین چند بار به مساله غرامت اشاره می‌کند و می‌گوید «ایران می‌خواهد به خانواده قربانیان غرامت بدهد تا جلوی تبدیل این فاجعه به یک جنایت بین المللی از سوی سایر کشور‌ها را بگیرد. ایران جعبه سیاه هواپیما را برای تحلیل به فرانسوی‌ها داده، اما داده‌های به دست آمده معلوم نمی‌کند که این سرنگونی هواپیما عمدی بوده یا نه.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
1
آره جون مادرت راست میگی
جم
|
Germany
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
0
0
آیا اطلاعات سپاه واقعی بودن فایل صوتی ظریف را بررسی میکند ؟
نظرات شما
پیشخوان