تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

تخریب خانه پدری احمد محمود

احمد محمود یکی از برجسته‌ترین نویسندگان ادبیات معاصر ایران اهل اهواز بود. خانه پدری احمد محمود که می‌شد به خانه مشاهیر تبدیل شود روز ۲۴ بهمن ۹۹ تخریب شد.

تخریب خانه پدری احمد محمودرویداد‌۲۴ محمود در ۴ دی ۱۳۱۰ در شهر اهواز از پدر و مادری دزفولی الاصل به دنیا آمد و شاید به همین دلیل بیشتر خود را دزفولی می‌دانست.

در برخی از آثارش چون همسایه‌ها و مدار صفر درجه واژه‌ها و جملاتی به گویش دزفولی به چشم می‌خورد و نیز شخصیت «نعمت» در داستان «غریبه‌ها و پسرک بومی» از کتابی به همین نام نیز از یکی از اهالی دزفول به نام نعمت الله علائی گرفته شده‌که حول‌وحوش سال ۱۳۲۳ در یک درگیری مسلحانه که بین او و قوای بیگانه انگلیس روی داد کشته میشود.

خانه پدری «احمد محمود» که می‌شد به خانه مشاهیر تبدیل شود تا خاطرات دوران کودکی و جوانی نویسنده مشهور کشور همچنان زنده نگه داشته شود، تخریب شد. خانه پدری احمد محمود در منطقه سی‌متری اهواز قرار دارد.

این منطقه به نوعی بافت تاریخی اهواز محسوب می‌شود و با توجه به این که کلان‌شهر اهواز تاکنون از داشتن موزه محروم بوده است این خانه می‌توانست این ظرفیت را برای اهواز ایجاد کند، اما خانه این نویسنده روز گذشته، ۲۴ بهمن توسط مالکان جدید و با اخذ مجوز‌های قانونی از شهرداری اهواز، تخریب شد.

احمد اعطا ملقب به احمد محمود نویسنده خوزستانی، دی ماه ۱۳۱۰ در اهواز متولد شد و در بررسی تاریخ ۲۰ ساله ادبیات داستانی ایران از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۷ به عنوان برترین داستان‌نویس و رمان‌پرداز ۲۰ سال ادبیات داستانی در جامعه ادبی ایران شناخته می‌شود و هنوز هم با گذشت چندین سال از درگذشت این داستان‌نویس جنوبی بر تعداد علاقه‌مندانش افزوده می‌شود. او در سال ۱۳۸۱ بر اثر بیماری ریوی درگذشت.

منبع: ایسنا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان