تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

نحوه انتخاب نامزد نهایی در جبهه اصلاحات چگونه خواهد بود؟

فعال اصلاح طلب توضیح داد: کسانی که به مکانیزم جدید ایراد می‌گیرند نخست به این سئوال پاسخ بدهند که آیا مجموعه‌ای برای اجماع سازی در اردوگاه اصلاحات نیاز است یا خیر؟ ثانیا اگر مخالف این مکانیزم هستند آلترناتیوشان چیست؟ اگر مکانیزم بهتری دارند عرضه کنند، قطعا گوش شنوا برای شنیدن دیدگاه و پیشنهاد آن‌ها وجود دارد.

انتخابات 1400 اصلاح طلبان

رویداد۲۴ اصلاح طلبان مکانیزم انتخاباتی خود را به نام «جبهه اصلاحات ایران» رسما رونمایی کردند و رئیس این مجموعه هم بهزاد نبوی شد، اما برخی اصلاح طلبان منتقد این مکانیزم هستند و آن را تکرار شورای عالی سیاستگذاری می‌دانند.

محمدرضا خباز درباره انتقاد‌ها به مکانیزم اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: اصلاح طلبان بعد از انتخابات مجلس در سال ۹۸ به این نتیجه رسیدند که باید مکانیزم شورای عالی سیاستگذاری تغییر کند. این تغییر از هیأت رئیسه شروع شد و آقای عارف از ریاست و آقای موسوی لاری از نائب رئیسی این شورا استعفا کردند و در نهایت نیز شورای عالی سیاستگذاری منحل شد.

وی افزود: امروز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم و لازم است مجموعه‌ای نظرات مختلف اصلاح طلبان را جمع بندی و نظر اصلح را برگزیند. بر همین اساس نهاد اجماع ساز شامل نمایندگان «۳۰ حزب» و «۱۰ شخصیت تأثیرگذار اصلاح طلب» تحت عنوان جبهه اصلاحات ایران تشکیل شد تا کاندیدا‌ها را بررسی و از میان آن‌ها نامزد اصلح را به مردم معرفی کند.

این فعال اصلاح طلب توضیح داد: کسانی که به مکانیزم جدید ایراد می‌گیرند نخست به این سئوال پاسخ بدهند که مجموعه‌ای برای اجماع سازی در اردوگاه اصلاحات نیاز است یا خیر؟ ثانیا اگر مخالف این مکانیزم هستند آلترناتیوشان چیست؟ اگر مکانیزم بهتری دارند عرضه کنند، قطعا گوش شنوا برای شنیدن دیدگاه و پیشنهاد آن‌ها وجود دارد.


بیشتر بخوانید: آرایش سیاسی اصولگرایان و اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰


وی افزود: منطقی نیست که برخی ایراد بگیرند و پیشنهاد جایگزین هم ندهند. بدون مکانیزم انتخاباتی قطعا تجربه سال ۸۴ تکرار می‌شود که ۴ کاندیدا از جریان اصلاحات به میدان می‌آیند و آرای یکدیگر را خراب می‌کنند. در حال حاضر به ذهن دوستان این مکانیزم رسیده و بهترین روش موجود است.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره انتخاب بهزاد نبوی به عنوان رئیس «جبهه اصلاحات ایران»، با اشاره به خصوصیات برجسته بهزاد نبوی در حوزه تقوا و مسئولیت پذیری و سوابق انقلابی، گفت: او به خاطر فعالیت‌های مبارزاتی تجربه ۱۳ سال زندان در رژیم پهلوی را دارد، در مجلس ششم نایب رئیس اول بود و اداره پارلمان با نمایندگانی که هر کدام مدعی و دب‌دبه و کب‌کبه‌ای داشتند کار آسانی نبود.

وی با بیان اینکه ریاست آقای بهزاد نبوی در جبهه اصلاحات ایران انتخابی بود و نه انتصابی، ادامه داد: معتقدم آقای بهزاد نبوی گل سرسبد جریان اصلاحات است. وقتی چهل نفر نشستند و یک نفر را انتخاب کردند آن یک نفر چاره‌ای ندارد که شانه اش را زیر بار مسئولیت بدهد.

خباز درباره انتخاب شدن بهزاد نبوی به دلیل حمایت کارگزاران از او گفت: ۴۰ نفر در جلسه بودند که همه از نخبگان جریان اصلاحات و نماینده یک حزب اصلاح طلب محسوب می‌شوند، آن‌ها نشستند و آقای بهزاد نبوی را انتخاب کردند، حالا ایراد گرفتن به این انتخاب منطقی نیست.

وی درباره امید به نتیجه داشتن مکانیزم جبهه اصلاحات ایران تأکید کرد: اگر مردم پای صندوق رأی بیایند و بالای ۶۰ درصد مشارکت را شاهد باشیم بله امیدوارم، اما اگر میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس کمتر از ۴۰ درصد باشد قطعا رئیس جمهوری به همان سیاق انتخاب خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به لزوم ساماندهی نامزد‌های اصلاح طلب اظهار کرد: احزاب باید نامزد‌هایی که شایستگی و توانمندی بیشتر، تجربه مدیریت قوی‌تر و محبوبیت بالاتری نزد مردم دارد، آن‌ها را انتخاب و معرفی کنند. البته انتخاب نامزد نهایی باید بعد از اعلام نظر شورای نگهبان باشد چرا که امکان دارد برخی احراز صلاحیت نشوند.

وی افزود: در واقع نامزد‌های اصلاح طلب ثبت نام می‌کنند هر تعداد در بین تأییدصلاحیت شدگان بودند، درباره آن‌ها نظرسنجی صورت می‌گیرد. سپس نهاد اجماع ساز براساس ملاک‌های تعریف شده آن‌ها را ارزیابی می‌کند، هر کس امتیاز بیشتری آورد می‌ماند و بقیه کمک‌های او در کابینه خواهند بود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: البته این دیدگاه هم وجود دارد که نهاد اجماع ساز قبل از ثبت نام نامزد‌ها تعدادی را انتخاب و همان‌ها نام نویسی کنند که این احتمال وجود دارد همه آن‌ها احراز صلاحیت نشوند و دست اصلاح طلبان خالی بماند بنابراین حالت اول بهتر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان