تاریخ انتشار: ۱۹:۰۹ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۹

سخنگوی ستاد کرونا: تاکنون ۲۱ نفر مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا در کشور شناسایی شده / ۴ تن از این بیماران جان باخته اند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تاکنون ۲۱ نفر مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا در کشور شناسایی شده گفت که این تعداد مبتلایان در استان‌های تهران، البرز، قزوین و خوزستان بوده و از این تعداد، ۴ نفر فوت کرده‌اند. وی گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور افت قابل توجهی داشته و در میانگین در کل کشور ۱۴ درصد افت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داریم

جهش ویروس کرونارویداد۲۴ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تاکنون ۲۱ نفر مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا در کشور شناسایی شده گفت که این تعداد مبتلایان در استان‌های تهران، البرز، قزوین و خوزستان بوده و از این تعداد، ۴ نفر فوت کرده‌اند.

علی رضا رییسی روز پنجشنبه در حاشیه هجدهمین آیین پویش ره سلامت و مراسم افتتاح پروژه ICERP و تجهیزات و ملزومات خریداری شده از محل تسهیلات بانک جهانی که در وزارت بهداشت برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: فرض کنید ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی هست، چه کار جدیدی باید کرد. هیچ کار جدیدی لازم نیست انجام دهیم و فقط باید کیفیت کارهای قبلی را بالا بریم. یعنی رعایت دقیق و شدید پروتکل‌های بهداشتی را انجام بدهیم. زیرا کسی که ویروس کرونای معمولی داشت در یک جمع می توانست دو تا سه نفر را مبتلا کند، اما اگر به ویروس انگلیسی مبتلا باشد، ۷ تا ۱۰ نفر همزمان مبتلا می شوند. قدرت سرایت ویروس جهش یافته کرونا بسیار بالاست. از طرفی اگر درست ماسک بزنید و فاصله را رعایت کرده و تهویه مناسب وجود داشته باشد، می توانیم از ابتلا پیشگیری کنیم.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

معاون وزیر بهداشت گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور افت قابل توجهی داشته و در میانگین در کل کشور ۱۴ درصد افت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داریم، اما در برخی استان ها به شدت افت کرده است. مثلا برخی شهرهای خوزستان به زیر ۲۰ درصد رسیده بود. در عین حال در قسمت های مختلف هر استان هم میزان رعایت فرق دارد. مثلا اگر رعایت پروتکل در تهران ۷۰ درصد باشد، اما وقتی در مترو یا بازار می روید، مشاهده می‌کنید که پروتکلی رعایت نمی‌شود.

هفته آینده ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم می‌رسد

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: هفته آینده نیز ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین به دست ما می رسد. همچنین ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا نیز قول دادند که در اسفند ماه برسد و با این حساب می توانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را که در سال جاری جزو اولویت است را واکسینه کنیم.

وی ادامه داد: واکسنی که تاکنون به کشور وارد شد، واکسن اسپوتنیک وی روسیه است و یکی از سه واکسن برتر دنیا در حوزه اثربخشی محسوب می‌شود که پلتفرم آن مانند آسترازنکا است، اما چون از آدنو ویروس انسانی است، اثربخشی خوبی به میزان ۹۱.۶ درصد دارد. اولین محموله در فاز یک به پرسنل آی سی یو داده می شود که ۳۶ هزار نفر در فاز اول مشمول می‌شدند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: حالا با توجه به اینکه در مرحله اول می توانستیم ۱۰ هزار نفر را واکسینه کنیم، در همین ۳۶ هزار نفر هم یک اولویت بندی انجام دادیم. به این صورت که افرادی که قبلا کرونا گرفته بودند که ۱۱ هزار نفر بودند، از لیست خارج شدند و بعد هم بخش های ویژه را مدنظر قرار دادیم که محل ارجاع سایر آی سی یوهای استان بودند. بر همین اساس واکسن کرونا به همه استان ها فرستاده شد و بر اساس این اولویت واکسیناسیون انجام شد. حتی استانی داشتیم که ۱۰۰ دوز واکسن کرونا رفته است. در مرحله اول هیچ عارضه جدی گزارش نشده است. البته هر واکسنی عوارض کمی مانند تب، درد محل تزریق دارد، اما عارضه جدی گزارش نشده است.

فازهای بعدی واکسیناسیون کرونا

رییسی اظهار کرد: در مرحله دوم ۱۰۰ هزار واکسن اسپوتنیک وی وارد شد. حال ما بر اساس اولویت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شامل کادر بهداشت و درمان، خانه سالمندان، جانبازان و معلولان به ویژه شیمیایی و تنفسی، مراکز نگهداری بیماران‌ مزمن، غسال‌ها، افراد سالمند دارای بیماری زمینه ای هستند.

وی افزود: در فاز دوم افراد سالمند ۸۰ سال به بالا، ۷۵ سال به بالا و ۷۰ سال به بالا و ۶۵ سال به بالا و گروه ۱۶ تا ۶۴ سالی که دارای بیماری زمینه ای هستند، قرار دارند. فاز بعد مراکز تجمعی مانند زندان ها، پادگان ها، نیروهای نظامی و انتظامی و راننده ها و فاز چهار که عموم مردم هستند.

دو هدف در واکسیناسیون کرونا

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۷.۸ میلیارد نفر روی کره زمین زندگی می کنند و اگر فرض کنید ۷۰ درصد آنها واکسن بزنند، ۵ میلیارد می شود که هر کدام دو دوز واکسن باید تزریق کنند که ۱۰ میلیارد دوز واکسن می شود. به هیچ وجه تا سال ۲۰۲۱ در دنیا ۱۰ میلیارد دوز واکسن تولید نخواهد شد. بنابراین همواره کمبودهایی در سطح دنیا وجود دارد و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت به کشورهای ثروتمند توصیه کرده که مرحله اول واکسیناسیون را برای کاهش مرگ و میر انجام داده و بعد از دریافت واکسن از سوی سایر کشورها به سمت قطع زنجیره بروند.

وی افزود: در واکسیناسیون دو هدف وجود دارد؛ یکی واکسیناسیون افراد آسیب پذیر جهت کاهش مرگ و میر و هدف دوم انجام واکسیناسیون عمومی جهت قطع زنجیره ویروس است.

سال آینده سه واکسن کرونای تولید داخل خواهیم داشت

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: هدف ما این است که در سال جاری یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را واکسینه کنیم. سال آینده هم سه واکسن تولیدی داریم. یک واکسنی که در پاستور در حال تولید است و از نظر زمانی نزدیک ترین واکسنی خواهد بود که وارد بازار خواهد شد. واکسن دوم، کوو ایران برکت است و پیش بینی می شود تا اردیبهشت ماه بتوانیم حدود ۱.۵ میلیون دوز در ماه ظرفیت تولید داشته باشیم، اما از تیر ماه به بعد می توانیم ماهانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز تولید کنیم. اگر این اتفاق بیفتد و همه مراحل به خوبی پیش برود، می توانیم ظرف چهار ماه بعد از آن همه کشور را واکسینه کنیم. بنابراین در خوش بینانه‌ترین حالت تا آذر سال آینده مشغول واکسیناسیون هستیم و در بدبینانه‌ترین حالت تا پایان سال ۱۴۰۰ می توانیم هدف دوم را که قطع زنجیره است، جلو ببریم.

آیا واکسن‌ها روی ویروس جهش یافته موثر هستند؟

رییسی در پاسخ به سوالی درباره اثربخشی واکسن‌های کرونا روی ویروس جهش یافته گفت: این موضوع بستگی به پلتفرم واکسن داد. واکسن هایی که از شیوه غیرفعال سازی ویروس استفاده می کنند مانند کوو ایران برکت دیدیم که روی ویروس انگلیسی کاملا موثر است. بدانید که شرکت‌های واکسن سازی این توانایی را دارند که اگر جهشی در ویروس اتفاق افتاد، علیه نقطه جهش یافته بازآرایی کنند، اما به هر حال ویروس کرونا چموش است و مرتب جهش می‌کند.

وی افزود: بحث اصلی این است که اولا هیچکس نباید با گرفتن دوز اول و حتی دوم واکسن به خودش به عنوان فرد ایمن‌ نگاه کند. زیرا مدتی طول می کشد تا آنتی بادی بدن بالا رود و ایمن شود. همچنین یادمان باشد که زنجیره ویروس زمانی قطع می شود که دو سوم جمعیت ایمن شده باشند و به همین دلیل اگر فعلا تعدادی واکسن زدند، به این معنی نیست که ایمن هستند. بنابراین نیاز است که حتما رعایت پروتکل ها را جدی بگیریم. پیش بینی من این است که تا هفت تا هشت ماه دیگر به شدت باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و بعد از آن هم باید سبک زندگی خود را مطابق با شرایط روز پیش بریم. خیلی ها اعلام می‌کنند که دنیای پسا کرونا تا شش یا هفت سال بعد شاید به حالت عادی برگردد.

تسهیلات دریافتی از بانک جهانی

رییسی در پاسخ به سوالی درباره تسهیلات دریافتی از بانک جهانی اظهار کرد: این تسهیلات برای دریافت تجهیزات های تک بود که در سطح کشور نداریم. ما جزو کشورهایی هستیم که تولید واکسن کرده و نیاز داریم با تجهیزات مناسب مرتب رصد کنیم. تست پی سی آر واقعا مراحل خسته کننده ای دارد که باید به صورت دستی انجام شوند و نمونه جداسازی شود و همکاران ما در آزمایشگاه ها کار سخت و طاقت فرسایی دارند. حال یک دستگاه که ۱۰۰ تا از آن را داریم وارد می کنیم، می تواند در عرض یک ساعت ۹۶ نمونه را جداسازی کند. دستگاه‌های های تک دیگر هم خریداری شد. با این وام و اعتبارات خودمان ۴۳ آزمایشگاه را در ۳۱ استان تجهیز کردیم.

گرفتن وام از بانک جهانی کار راحتی نبود

وی بیان کرد: البته از نظر کمی درخواست های دیگری هم داشتیم. کشورمان پهناور است و برنامه ریزی کردیم ۱۰ قطب در کشور سانتر اصلی آزمایشگاه های مرجع ما شوند که بتوانند استان های اطراف را پوشش دهند و برای این اقدام درخواست تجهیزات دادیم که قول‌هایی برایش دادند. گرفتن این وام خیلی کار راحتی نبود، اما فتح بابی شد. از طرفی بسیاری از تجهیزات را هم خودمان در کشور تولید کردیم، اما به هر حال فقط تولید داخلی در کوتاه مدت جوابگو نیست و باید واردات هم انجام دهیم.

رضا رییسی اظهار داشت : میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور افت قابل توجهی داشته و در میانگین در کل کشور ۱۴ درصد افت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داریم، اما در برخی استان ها به شدت افت کرده است. مثلا برخی شهرهای خوزستان به زیر ۲۰ درصد رسیده بود. در عین حال در قسمت های مختلف هر استان هم میزان رعایت فرق دارد. مثلا اگر رعایت پروتکل در تهران ۷۰ درصد باشد، اما وقتی در مترو یا بازار می روید، مشاهده می‌کنید که پروتکلی رعایت نمی‌شود.

بر اساس گزارش های آماری ،موارد ابتلابه کووید- ۱۹ طی یک ماه گذشته بیانگر افزایش ملایم مبتلایان به این ویروس همه‌گیر در کشور است و مسئولان بهداشتی ضمن ابراز نگرانی از بروز موچ چهارم کرونا می گویند اینکه مردم فکر کنند که میزان بیماری بسیار کم شده و بیماری عملا از بین رفته، تصوری واقعا خطرناک است.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان ، روند بیماری کرونا و بستری های مربوط به آن در برخی استان ها شیب افزایشی به خود گرفته ولی در ۲ استان بویژه خوزستان این وضعیت نگران کننده است .

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از قرار گرفتن ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی خبر داد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان