تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۹

ظریف: تدابیر جبرانی ما پاسخی به نقض‌های آمریکا و تروئیکای اروپایی است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: تدابیر جبرانی ما پاسخی‌هستند به نقض‌های ایالات متحده و تروئیکای اروپایی. اگر از معلول هراسانید، علت را حذف کنید.

ظریف: تدابیر جبرانی ما پاسخی به نقض‌های آمریکا و تروئیکای اروپایی است

رویداد۲۴ ظریف پنجشنبه شب در توئیتی نوشت: به جای سفسطه بازی و قرار دادن بار مسئولیت بر دوش ایران، تروئیکای اروپایی/اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود عمل کرده و خواستار آن شود که میراث تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران پایان یابد.

وی افزود: تدابیر جبرانی ما پاسخی‌اند به نقض‌های ایالات متحده و تروئیکای اروپایی. اگر از معلول هراسانید، علت را حذف کنید. ما "اقدام" را با اقدام پاسخ می‌دهیم.

وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا عصر پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک بر اراده خود برای تقویت برجام تاکید کردند.


بیشتر بخوانید: آمریکا: دعوت اروپا برای مذاکره با ایران را می‌پذیریم / واشنگتن درخواست کلید زدن مکانیزم ماشه را پس گرفت


در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و ایالات متحده آمریکا برای دومین بار پس از انتخاب آنتونی بلینکن (به‌عنوان وزیر خارجه آمریکا) به صورت مجازی تشکیل جلسه دادند تا درباره ایران و سایر مسائل مهم رایزنی کنند.

تروئیکای اروپایی و ایالات متحده در این بیانیه از ایران خواسته‌اند تا از برداشتن گام‌های بیشتر، به ویژه در خصوص «تعلیق پروتکل الحاقی و محدود کردن فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس در ایران» پرهیز کند. آن‌ها همچنین نسبت به تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام هشدار داده و ادعا کرده‌اند این اقدام «فرصت برای دیپلماسی مجدد» را به محاق می‌برد.

نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه تروئیکای اروپایی و آمریکا در حالی برگزار شد که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا پنجم اسفند ماه اقدامات داوطلبانه تحت برجام را در چارچوب قانون لغو تحریم‌ها متوقف کند. مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان