تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۹
میرلوحی:

آشفتگی جریان اصولگرایی از اصلاح طلبان بیشتر است/ بسیاری از اصلاح طلبان به دلیل رفتار شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نمی‌کنند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: متأسفانه جریان اصلاحات همچنان تحت تأثیر تصمیمات شورای نگهبان و نظارت استصوابی است و راحت نمی‌تواند تصمیم بگیرد و وارد مراحل عملیاتی شود؛ بسیاری از اشخاص به دلیل نوع رفتار شورای نگهبان حاضر به ورود به صحنه انتخاباتی نیستند.

آشفتگی جریان اصولگرایی از اصلاح طلبان بیشتر است/ بسیاری از اصلاح طلبان به دلیل رفتار شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نمی‌کنند

رویداد۲۴ محمود میرلوحی در خصوص نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، اظهار کرد: از سال ۹۳ جریان اصلاحات احساس ضرورت کرد تا یک نهاد فراگیر و منسجم کننده‌ای را در سطح کشور ایجاد کرده و بتواند امکان ارتباط مرکز، استان‌ها و شهرستان‌ها را برقرار کند؛ یعنی به نوعی ارتباط بین نیرو‌ها و هواداران و فعالان سیاسی اصلاح طلب در کشور نهادینه شود. بر همین اساس شورای عالی اول تشکیل شد و انتخابات ۹۴ را به خوبی برگزار کرد و نتایج خوب و مثبت را به دست آورد و برای سال ۹۶ مجدداً بازسازی شد و توانست این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: شورای عالی راهبرد‌های خوب و مناسبی انتخاب کرد؛ بنابراین در مهم‌ترین مسائل که بستن لیست انتخابات مجلس و شورا‌ها بود، به جز تهران که به لحاظ حساسیت خود شورای عالی تصمیم‌گیری کرد، اما در استان‌ها با کمترین مداخله امور انجام شد و شورای عالی نقش داوری و حل مسأله داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: برای سال ۹۸ نیز چنین روندی پیش رفت؛ اگر چه به دلیل رفتار شورای نگهبان و اینکه تمامی کاندیدای اصلاح طلب را قلع و قمع کردند، اصلاح طلبان لیست ارائه نکردند.

وی بیان کرد: در مجلس دهم ۱۶۷ نفر با لیست امید به مجلس راه یافتند، اما متاسفانه تنها ۱۰۰ نفر آن‌ها به اصلاحات وفادار ماندند، بر همین اساس جریان اصلاحات تصمیم گرفت که آن شیوه و روش را تکرار نکند و همچنین با روش شورای نگهبان و قلع و قمع کاندیدای اصلاح طلب مقارن شد و در نتیجه جریان اصلاحات برای سال ۹۸ هیچ لیستی ارائه نکرد در صورتی که فعال بود.

میرلوحی گفت: بعد از عید نیز فعالیت‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان دچار وقفه شد و رییس و نائب رییس استعفا دادند و همچنین با شیوع کرونا در کار اختلال ایجاد شد.


بیشتر بخوانید:  پروژه انتقام اصولگرایان از وزیر جوان/ آذری جهرمی رقیب انتخاباتی ۱۴۰۰ است؟


وی ادامه داد: حال نهاد اجماع ساز شکل گرفته و دو جلسه از آن برگزار شده است و به نظر می‌رسد که می‌تواند متناسب با شرایط روز و نیاز‌های این دوره و انتظارات جریان اصلاحات نقاط قوت قبلی را داشته باشد.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه به نظر من تشتت و آشفتگی جریان اصولگرایی از اصلاح طلبان بیشتر است، افزود: از آنجایی که ما تجربه سه دوره انتخابات را داریم، احتمالاً مراحل بعدی سریع‌تر طی خواهد شد و ان‌شاالله زودتر به مرحله تصمیم گیری خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: متأسفانه جریان اصلاحات همچنان تحت تأثیر تصمیمات شورای نگهبان و نظارت استصوابی است و راحت نمی‌تواند تصمیم بگیرد و وارد مراحل عملیاتی شود. ما از کجا بدانیم که کدام کاندیدا‌ها تایید می‌شوند و بسیاری از کاندیدا‌ها به دلیل رفتار شورای نگهبان خودشان را در معرض اتهام قرار نمی‌دهند؛ بنابراین ما این دو مشکل را متفاوت با جریان اصولگرایی داریم. اصولگرایان دغدغه‌ای از این بابت ندارند و تنها مسأله‌شان این است که چگونه مورد توجه قرار بگیرند و جریان را نمایندگی کنند، اما در جریان اصلاح طلب بسیاری از افراد به دلیل نوع رفتار شورای نگهبان حاضر نیستند که وارد صحنه انتخاباتی شوند. در مجموع، باید ببینیم چه اشخاصی وارد صحنه خواهند شد و تایید صلاحیت می‌شوند یا خیر؟!

این سیاستمدار اصلاح طلب ادامه داد: در گذشته نیز برخی از کاندیدا‌ها که تأیید صلاحیت می‌شوند نیز جرأت نمی‌کردند که دیدگاه‌هایشان را در انتخابات علنی کنند چرا که، اما و اگر‌های شورای نگهبان صلاحیت را مدنظر قرار می‌دهد؛ بنابراین اصلاحات در یک زمین محدود و با محدودیت‌های متفاوت باید مسیر خود را هموار کند.

میرلوحی گفت: مقام معظم رهبری اعلام کردند که مشارکت حداکثری تعیین کننده است در صورتی که در انتخابات ۹۸ مشارکت حداکثری از راهبرد‌ها نبود، اما امروز از قرائن می‌توان اینگونه برداشت کرد که جریان اصلاحات می‌تواند یکی از فعالان میدان رقابت باشد و با امید بیشتر حاضر شود.

وی در خصوص ارائه لیست اصلاح طلبان برای شورا‌های اسلامی شهر‌ها نیز گفت: سازوکار شورا نیز یکی از موضوعاتی است که در خصوص آن تصمیم گیری خواهد شد. در انتخابات ۹۶ اختیارات به استان‌ها داده شد، اما امروز باید ببینیم که نهاد اجماع ساز چه تصمیمی خواهد گرفت. لیست تهران مانند سایر استان‌ها نیست که به مسئولان استانی واگذار شود و معمولاً مرکز نقش دارد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان