تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۹

گام‌های کوچک دولت بایدن به سوی ایران بدون لغو تحریم‌ها

دولت بایدن هیچ حرفی از لغو تحریم نمی‌زند و در مقابل با برداشتن گام‌های کوچک و اقدامات سیاسی و نمادین در پی نزدیک شدن به ایران است.

ابراز تمایل آمریکا به حضور در نشست کمیسیون برجام

رویداد۲۴ ایالات متحده آمریکا اعلام کرد آماده حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام به همراه دیگر اعضای گروه ۱+۵ و ایران است.

 این نخستین سیگنال جدی و ابراز تمایل آشکار دولت جو بایدن در زمینه بازگشت به برجام است.

پیشتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران پیشنهاد داده بود آمریکا با هماهنگی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپابه تعهدات برجامی خود بازگردد و حالا مقامات وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پیشنهاد یک مقام اروپایی اعلام کردند آماده حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام هستند.

"ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز (پنج شنبه) اعلام کرد که آمریکا حاضر به پذیرش دعوت مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شرکت در جلسه گروه ۱+۵ با ایران برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک است.

ابراز تمایل آمریکا به حضور در نشست کمیسیون برجام

موضع پرایس پس از توییت "انریکه مورا" مدیر سیاسی اتحادیه اروپا با پیشنهاد برگزاری ملاقات غیررسمی بین ایران و آمریکا با میانجیگری ۳ کشور اروپایی مطرح شده است.

مقامات آگاه آمریکایی موضع اخیر این کشور را به عنوان حسن نیتی از جانب دولت بایدن در قبال ایران ارزیابی کرده اند؛ هر چند گفته اند این پیشنهاد یک گام بسیار کوچک در مسیر دشوار احیای مذاکرات دیپلماتیک با ایران خواهد بود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران در واشنگتن گفته است:" پیشنهاد شرکت در جلسه کمیسیون مشترک برجام فقط یک گام اولیه برای اثبات این است که ما آماده شرکت در جلسه‌ای هستیم که توسط اتحادیه اروپا تشکیل می‌شود. "

او افزوده:" ما می‌دانیم که این عمل فی نفسه یک پیشرفت محسوب نمی‌شود. حتی اولین جلسه ممکن است یک پیشرفت هم به حساب نیاید. اما این یک قدم است. تا زمانی که ننشینیم و (با ایران) صحبت نکنیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. "

ایران اعلام کرده برای بازگشتن به اجرای کامل تعهدات برجامی منتظر اقدام عملی دولت جدید آمریکا در لغو تمامی تحریم هاست و در مقابل دولت بایدن نیز در ۱ ماه گذشته تاکید داشته در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای حاضر به بازگشت به برجام است. دولت جدید آمریکا در مواضع خود غالبا از بازگشت به برجام و نه لغو تمامی تحریم‌های هسته‌ای سخن می‌گوید.

روز گذشته وزرای خارجه ایالات متحده آمریکا و ۳ کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان یک نشست مجازی با موضوع هماهنگی مواضع خود در قبال ایران تشکیل دادند و پس از این نشست با صدور بیانیه‌ای به ایران هشدار دادند گام‌های کاهش تعهدات برجامی از جمله لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به اجرا نگذارد. وزرای خارجه آمریکا و ۳ کشور اروپایی به ایران هشدار دادند این اقدام تبعات وخیمی خواهد داشت.

در مقابل وزیر خارجه ایران در توییتی نوشت: "به جای فلسفه‌بافی و قرار دادن بار مسئولیت بر دوش ایران، تروییکای اروپایی/اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود عمل کرده و خواستار آن شود که میراث تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران پایان یابد. تدابیر جبرانی ما پاسخی‌اند به نقض‌های ایالات متحده و تروییکای اروپایی. اگر از معلول هراسانید، علت را حذف کنید. ما "اقدام" را با اقدام پاسخ می‌دهیم. "

گام‌های کوچک دولت بایدن به سوی ایران بدون لغو تحریم‌ها

در اقدامی دیگر دولت آمریکا پیشنهاد بازگشت خودکار تحریم‌های ایران از سوی شورای امنیت را که پیشتر از سوی دولت ترامپ به این شورا ارایه شده بود، پس گرفت.

نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت ادعای دولت پیشین آمریکا مبنی بر احیای همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران (مکانیسم ماشه) را پس گرفت.

این اقدام دولت ترامپ با شکست کامل مواجه شده بود و تنها کشور جمهوری دومینیکن از این خواست دولت ترامپ در زمینه بازگرداندن خودکار همه تحریم‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران، حمایت کرده بود.

در گامی دیگر دولت آمریکا محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی در مقر سازمان ملل در نیویورک را کاهش می‌دهد.

یک مقام آمریکایی در این باره به خبرگزاری رویترز گفته واشنگتن به نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اطلاع داده محدودیت‌های تردد اعمال‌شده علیه دیپلمات‌های ایران در نیویورک کاهش خواهند یافت.

از سوی دیگر خبر‌های غیررسمی حاکی است "جو بایدن" رییس جمهوری آمریکا قرار است در سخنرانی مجازی روز جمعه (امشب) خود در کنفرانس امنیتی مونیخ برنامه این کشور در زمینه بازگشت به برجام را اعلام عمومی کند. این خبر به تایید منابع رسمی نرسیده، اما در صورت وقوع می‌تواند گام مهمی در مسیر احیای برجام باشد.

این گام‌های کوچک و سیاسی دولت بایدن در حالی است که ایران انتظار دارد دولت جدید آمریکا به طور کامل از رویه دولت ترامپ فاصله بگیرد و یگانه راه راستی آزمایی آن را لغو کامل همه تحریم‌هایی می‌داند که در ۳ سال گذشته از سوی دولت ترامپ علیه ایران وضع شده است.

برچسب ها: برجام ، جو بایدن
نظرات شما
پیشخوان