تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

ازدحام جمعیت در مترو تهران/ محدودیت تردد در شهر زیرزمینی اجرا می‌شود؟

آمار مسافران روزانه مترو تهران به بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده، کرونا در حال جولان در شهر زیرزمینی است و مسوولان شهری می‌گویند، امکان افزایش ظرفیت مترو دیگر وجود ندارد و مردم باید سفرهایشان را مدیریت کنند.

ازدحام جمعیت در مترو تهران

رویداد۲۴ تهران با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال رنگ و بوی دیگری یافته و اکثر خیابان‌ها علیرغم جولان کرونا، با ازدحام جمعیت به ویژه در برخی از ساعات همراه شده است. هرچند طی دو ماه گذشته آمار مبتلایان و متوفیان کرونا نسبت به شهریور و مهر کاهش یافته ولی همزمان با آغاز اسفند به آمار قربانیان و مبتلایان کرونا افزوده شده است و مسوولان ستاد مقابله با کرونا نسبت به شیوع کرونا و موج چهارم کرونا در شهرهای مختلف به ویژه کلان شهر تهران هشدار داده اند. 

کرونای انگلیسی هم که داستان و ماجرای‌های خودش را دارد و اضطراب روزهای کرونایی را مضاعف کرده است؛ البته علیرغم اینکه فضای مجازی مملو از مطالب هشداری است و گویا همه نگرانی در مورد شیوع مرگبار کرونا دارند ولی در فضای حقیقی تهران به ویژه در سطح خیابان‌ها و حمل و نقل عمومی انگار خبری از کرونا نیست و مترو و اتوبوس هم مشابه قبل کرونا مملو از جمعیت شده است. مسافران هرچند تقریبا 100 درصد از ماسک استفاده می کنند ولی نمره رعایت فاصله اجتماعی صفر است. البته شاید بهتر است بگوییم نمره مسوولان و نه مسافران؛ چراکه با انبوه جمعیت به هیچ عنوان امکان رعایت فاصله اجتماعی نیست. 

فوت 9 نفر در تهران به دلیل کرونای انگلیسی

 به گفته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران تاکنون 9 نفر به دلیل کرونای انگلیسی جان خود را از دست داده اند. وی اخیرا اعلام کرد؛ که فقط در یک روز از هفته جاری گذشته ۳۸۰ مورد بستری به دلیل ابتلا به کروناویروس داشته ایم که از این تعداد ۱۱۱ مورد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

وی افزود:همچنین در حال حاضر در مجموع ۲۱۱۲ بستری به دلیل ابتلاء به این بیماری در استان تهران داریم که ۸۰۲ مورد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده اند و ۹ نفر به علت ابتلاء به ویروس جهش یافته در استان تهران تاکنون فوت کرده اند.

وی بیان داشت: نسبت به روزهای گذشته در مراجعان سرپایی رشد مشاهده می‌شود و در حوزه بستری عادی و ویژه نسبت به هفته‌های قبل با ثبات مواجه هستیم. با توجه به شرایط کشور که سرشاخه‌هایی از جهش ویروس در نقاط مختلف یافت می‌شود باید بگوییم شرایط ناپایدار و شکننده است. لذا باید با ملاحظه و احتیاط بیشتری عمل کنیم.

تهران در شرایط اضطرار و بحران

شورای شهری ها معتقدند که مدیریت شهری هرکاری در توان داشته جهت مقابله با کرونا انجام داده و دولت در توسعه حمل و نقل عمومی کمکی نداشته و کوتاهی کرده است. ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره وضعیت تهران به لحاظ کرونا به خبرنگار فارس، گفت:دولت در توسعه حمل و نقل عمومی کمکی نداشته است و مردم باید هوشیارتر از گذشته پروتکل ها را با دقت اجرا و از حضور در محیط‌های شلوغ و پر ازدحام خودداری کنند.

وی بیان داشت: طی هفته جاری آمار فوتی‌های کرونا در تهران بین عدد 19 تا 21 در نوسان بود. اکنون که آمار مبتلایان کمی شیب صعودی یافته ممکن است در فروردین و اردیبهشت پایتخت را با مرگ و میرهای بیشتر همراه سازد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران  تصریح کرد: تهران همچنان در شرایط اضطرار در اپیدمی قرار دارد و پیش‌بینی‌های انجام گرفته توسط کارشناسان نشان می‌دهد آمار مبتلایان و متوفیان در یک ماه آینده احتمالا افزایش یابد.بنابراین همچنان شهروندان باید استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را مدنظر قرار دهند و از دست دادن به صورت جدی بپرهیزند که رعایت این موارد 90 درصد ابتلا به کرونا را می‌تواند قبل از انجام واکسیناسیون سبب شود.

آمار مسافران  مترو روز به روز در حال افزایش

درباره شلوغی مترو تهران به سراغ فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتیم. وی درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: آمار مسافران نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته و حدود یک میلیون و 100 هزار نفر در طول روز در پایتخت با مترو رفت و آمد می‌کنند.

برنامه‌ای برای تعطیلی و محدودیت مترو تهران نداریم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به افزایش آمار مسافران و کمبود ظرفیت‌ها محدودیت یا ممنوعیتی در مترو ایجاد می‌شود یا خیر، گفت: برنامه‌ای برای تعطیلی و محدودیت مترو تهران نداریم و نمی‌توانیم به مسافران بگوییم که وارد مترو نشوند ولی از شهروندان خواستاریم که حتما سفرهای خود را از طریق مترو مدیریت کنند.

امکان افزایش ظرفیت قطارهای مترو نیست

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران تصریح کرد: امکان افزایش ظرفیت قطارهای مترو در حال حاضر وجود ندارد ولی ما با تمام توان مشغول فعالیت هستیم.سرفاصله حرکت‌ قطارها مانند ماه‌های گذشته کاهش یافته ولی افزایش ظرفیت دیگر امکانپذیر نیست.

15 خرداد، تئاتر شهر و خیام شلوغ‌ترین ایستگاه های مترو 

وی خاطرنشان کرد: شلوغ‌ترین ایستگاه‌های مترو ایستگاه‌های تقاطعی مانند دروازه‌دولت، تئاتر شهر، میدان آزادی، امام خمینی (ره)، صادقیه، 15 خرداد و خیام است که از میان همه این ایستگاه‌ها 15 خرداد، تئاتر شهر و خیام شلوغ‌تر هستند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران  بیان داشت: آمار برخی مسافران در برخی ایستگاه‌ها نشان می‌دهد مقصد مسافران بیشتر به سمت بازار و مراکز خرید است.

وی با بیان اینکه ضدعفونی قطارهای مترو روزانه بیش از یکسال است که در شهر زیرزمینی آغاز شده است گفت: شهروندان باید حتی‌المقدور سفرهای خود را با مترو  جهت پیشگیری از انتقال کرونا مدیریت کنند.

تردد شبانه عامل کرونا است یا ازدحام جمعیت مترو

بیش از 8 میلیون نفر در تهران ساکن هستند و روزانه آمار مسافران مترو به یک میلیون و 100 هزار نفر رسیده است؛ هرچند شهرداری تهران اعلام کرده روزانه طی 3 نوبت قطارهای مترو ضدعفونی می شود ولی نگرانی از ابتلا به کرونا به ویژه از نوع انگلیسی در حمل و نقل عمومی به خصوص در شهر زیرزمینی وجود دارد.

امکان رعایت فاصله اجتماعی در مترو تبدیل به یک شوخی شده و خبری از اجرای تمهیدات ویژه در حمل و نقل عمومی نیست و باید دید مسوولان شهرداری، ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت برنامه ای در این راستا اجرا می کنند و یا معتقدند تردد شبانه عامل کرونا است و نه ازدحام جمعیت در حمل و نقل عمومی، کمتر از 20 روز به نوروز 1400 مانده و کرونا آماده رکوردشکنی در گرفتن جان مردم، مردمی که اگر تمهیدات ویژه در این روزهای پر ازدحام تهران اجرا شود، شاید قربانی ویروس منحوس نشوند.

منبع: فارس
نظرات شما
پیشخوان