تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نایب رئیس مجلس:

پذیرش FATF به معنای لو دادن راه‌های دور زدن تحریم است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما نباید اقتصاد کشور را شرطی کنیم و بگوییم در صورتی که FATF پذیرفته نشود، به مشکل برمی‌خوریم.

پذیرش FATF به معنای لو دادن راه‌های دور زدن تحریم است

رویداد۲۴ علی نیکزاد در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نشست خبری درباره لوایح FATF، گفت: در این مدت مباحث مختلفی در این باره مطرح می‌شود و رئیس جمهور هم نامه‌ای به مقام معظم رهبری داده است و موضوع جدیدی را مطرح کرده است مبنی بر اینکه ما نمی‌توانیم پول‌های خود را جابجا کنیم و عدم همکاری مالی کشور‌ها با ایران به دلیل عدم تصویب FATF است و این مساله باعث شده که ما نتوانیم پول خرید واکسن و همچنین مربیان خارجی را پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه سه سناریو یعنی پذیرش، پذیرش مشروط و رد FATF مطرح است، افزود: اگر ما FATF را بپذیریم به معنای لو دادن راه‌های دور زدن تحریم است. استکبار جهانی همواره تحریم ظالمانه علیه کشورمان اعمال کرده است و فرقی میان دموکرات‌ها جمهوری خواهان وجود ندارد و شاید بتوان گفت که دموکرات‌ها بیشتر ایران را تحریم کردند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره پذیرش مشروط FATF، تصریح کرد: سوال ما این است که زمانی که داعش در منطقه فعالیت می‌کرد، آیا پولی را که به ناحق از نفت سوریه به دست می‌آورد با چمدان جابجا می‌کرد؟ همه می‌دانیم که این چنین نیست.

نیکزاد افزود: همچنین سوال ما این است که رژیم‌های مرتجع منطقه که از داعش حمایت می‌کردند، آیا کمک‌های مالی خود را با کامیون و چمدان جابجا می‌کردند؟ خیر- اینگونه نیست و آنان به FATF پایبند نبودند.

وی با تاکید بر اینکه پذیرش مشروط FATF هم شدنی نیست، گفت: دنیا مسائل مشروط را نمی‌پذیرد و بر این اساس آنان پذیرش مشروط FATF را از ما قبول نمی‌کنند و پذیرش مشروط FATF برای ایران عایداتی ندارد و باید به این مساله توجه کرد که دراین یک سال و نیمی که FATF را نپذیرفتیم تراکنش‌های مالی ما از قبل بهتر بود.


بیشتر بخوانید: روحانی: همه کشور‌ها به FATF ملحق شده‌اند فقط ما تماشا می‌کنیم +فیلم


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از سوی دیگر پذیرش FATF مشکلاتی را برای دور زدن تحریم‌ها به وجود می‌آورد، اما اعتقاد بنده این است که نباید تحریم‌ها را دور بزنیم بلکه باید آن‌ها را بی اثر کنیم. برای مثال ما تولید بنزین را به حدی رساندیم که امروز به خودکفایی رسیده ایم و می‌توانیم آن را صادر کنیم و اگر بخواهیم با استکبار، با شرط و شروط حرف بزنیم دیگر آنان نمی‌توانند ما را در زمینه بنزین تحریم کنند.

نیکزاد گفت: همچنین در بحث دفاعی اینگونه است و به دلیل مجاهدت‌های علمی و دفاعی توانستیم به خودکفایی برسیم و باید در عرصه‌های مختلف از جمله مواد غذایی هم اینگونه باشیم و تحریم‌ها را بی اثر کنیم.

وی تاکید کرد: نباید اقتصاد را شرطی کنیم و بگوییم که اگر FATF پذیرفته نشود، به مشکل برمی خوریم و ما باید مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کنیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس متذکر شد: تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها منجر به عزت کشور شد و استکبار جهانی فهمید که نمایندگان مجلس ایران از حقوق مردم ایران کوتاه نمی‌آیند.

نیکزاد بیان کرد: استنباط ما از فضای صحن علنی مجلس این است که نمایندگان FATF را نمی‌پذیرند، اما مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره FATF برای همه لازم الاجراست.

وی درباره لایحه بودجه سال آینده، اظهار داشت: در حال حاضر بودجه سال ۱۴۰۰ در حال بررسی در مجلس است، اما اصلاح ساختاری بودجه که مد نظر مقام معظم رهبری بود، اتفاق نیفتاد و لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرد، قابل تائید نبود و به همین دلیل رد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موارد مهم برای اصلاح ساختار بودجه، کاهش وابستگی به نفت است که دولت در تدوین لایحه بودجه سال آینده به این موضوع توجه نکرد، مجلس هم واکنش نشان داد و با آینده‌فروشی به شدت مخالفت کرد.

نیکزاد با اشاره به اینکه مجلس برای انجام این اصلاحات لایحه دولت را رد کرد، اظهار داشت: اصلاحات بودجه منجر شد که میزان وابستگی به نفت کاهش پیدا کند و همچنین تا جایی که توانستیم کسری عملیاتی بودجه جبران شد. همچنین برای تقویت بودجه عمرانی، اعتبارات تملک دارایی‌ها افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در بحث سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی اقدامات خوبی انجام شد و تسهیلاتی به بخش‌های مهمی، چون قرارگاه خاتم‌الانبیاء که کارنامه خوبی در سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها دارد، داده شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در جریان بررسی بودجه در مجلس ما به سمت عدالت آموزشی حرکت کردیم و افزایش اعتبار سازمان نوسازی و تجهیز مدارس از جمله موارد مهمی بود که به تصویب رسید.

نیکزاد با تأکید بر اینکه مجلس با حقوق‌های نجومی به صورت جدی مقابله کرده و این رویه را ادامه می‌دهد، گفت: ۱،۵۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی است، اما آنان نهایتاً ۳۰ هزار میلیارد تومان به دولت مالیات می‌دهند و جالب است که بدانید ۲۷ هزار میلیارد تومان از این مالیات هم مجدداً به این شرکت‌های دولتی داده می‌شود و مجلس به دنبال ساماندهی شرکت‌های دولتی است.

وی بیان کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، رتبه‌بندی معلمان، افزایش درآمد مالیاتی از محل دریافت مالیات از خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس، کمک به بخش تولید، اختصاص تسهیلات برای حمایت از اشتغال، از دیگر موارد مهمی بود که در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس به تصویب رسید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم بتوانیم هر چه سریع‌تر بررسی لایحه بودجه سال آینده را در صحن علنی مجلس به اتمام برسانیم و مصوبات را در اختیار شورای نگهبان قرار دهیم و سپس ایرادات شورای نگهبان به مصوبات بودجه را رفع کنیم تا امور کشور با این بودجه در سال ۱۴۰۰ پیش برود.

نیکزاد درباره وضعیت تکمیل طرح مسکن مهر، گفت: تنها راه تکمیل مسکن مهر، اراده و کار جهادی است. بنده باید بگویم که اگر ما فقط یک میلیون واحد مسکن مهر را در نظر بگیریم، برای صدور سند این تعداد واحد خانه، از هر کدام ۵۰ میلیون تومان و در مجموع ۵۰ هزار میلیارد تومان عایدی از این محل برای وزارت راه و شهرسازی به دست می‌آید.

وی ادامه داد: روزانه ۴۰۰ میلیارد تومان در شهر جدید پردیس از طریق صدور سند اتخاذ می‌شود که بنده مخالفت خود را در ابتدا با این موضوع و دریافت این حجم از پول برای صدور سند اعلام کردم، اما گفته شد که اگر این اتفاق نیفتد، صنعت مسکن در کشور تعطیل می‌شود، اما در چنین شرایطی هم می‌توان از این درآمد برای تقویت صنعت مسکن استفاده کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر این اساس، مسکن مهر برای تکمیل هیچ‌گونه مشکلی ندارد و باید اراده این کار وجود داشته باشد. زمانی که مسکن در کشور فعال می‌شود، صنایع دیگر هم پس از آن فعال می‌شوند و مسکن در شرایط تحریم بسیار حائز اهمیت است چرا که نیاز به ارزبری ندارد و مهم‌ترین حربه ما برای دور زدن تحریم، فعال کردن مسکن در کشور است.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
0
بابک زنجانی ها از اونور در میاد چه؟ ،لابد شریک هم داره ،بازم فساد از شکل دیگر
نظرات شما
پیشخوان