تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

فروش میدان بهمن به جای بدهی!/ شهرداری تهران چگونه از تراکم‌فروشی به میدان فروشی رسید

مطابق اخبار رسیده قرار است میدان بهمن در ازای بدهی‌های شهرداری تهران به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود. رویداد۲۴ موضوع این واگذاری عجیب را بررسی کرده است.

شهرداری تهران

رویداد۲۴ گلی جم: هنگامی که شورای پنجم شهر تهران بر سر کار آمد، اعضایش اعلام کردند چرخه معیوب شهرفروشی را متوقف می‌کنیم و دیگر به آسمان تهران برای تامین درآمد چوب حراج نمی‌زنیم. اعضای شورا طی سه سال و نیم از فعالیت خود نیز با ارائه آمار و ارقامی تلاش کردند تا توقف شهرفروشی را اثبات کنند؛ ارقامی که منتقدان آن را نادرست دانسته و تطهیر واژه شهرفروشی نامیدند. به علاوه آنکه، منتقدان شهرفروشی را فقط در فروش تراکم بیشتر نمی‌دانند و فروش ملک برای درآمدزایی را نیز یکی از اَشکال شهرفروشی اعلام می‌کنند.

چندی پیش بود که عمارت شهرداران (اقدسیه) در میان سیلی از انتقادات برای تامین بودجه پروژه‌های نیمه تمام به فروش گذاشته شد؛ عمارتی که هرچند شهرداری تهران زیر بار ارزش میراثی آن نرفت اما در نهایت فروش آن دل فعالان حوزه میراث و برخی از کارشناسان و منتقدان را به درد آورد.

نارضایتی از فروش این ملک زمانی شدت پیدا کرد که محمدنادر محمدزاده مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران برخلاف وعده شهردار که اعلام کرده بود «ملک را به فردی می‌فروشیم که آن را تخریب نکند» گفت: «مالک جدید می‌تواند آن را تخریب کند و ۵ طبقه بسازد. در واقع شاید ساده‌انگاری باشد که حقوق مکتسبه مالک در ملکی که می‌خرد نادیده انگاشته و اجازه تخریب و یا تغییر کاربری نداشته باشد.»


بیشتر بخوانید: کارنامه پر ابهام مدیریت شهری در قراردادهای مشارکتی/ بدهی ۴ هزار میلیاردی که شهرداری تهران روی دست بیت المال گذاشت +اسناد


به گزارش رویداد۲۴ بعد از این اتفاق و احیاناً فروش املاک بیشتر توسط شهرداری برای تامین درآمدهای غیر نقد، حالا صحبت از فروش میدان میوه و تره‌بار، مرغ و گوشت بهمن به سازمان تامین اجتماعی به میان آمده است. خبری که تاکنون به صورت جدی رسانه‌ای نشد و فقط در تذکر مجید فراهانی، خبر تعطیلی آن اعلام شد.

مجید فراهانی گفته «این میدان تعطیل شده و غرفه‌داران آن به میدان مرکزی میوه و تره‌بار در منطقه ۱۹ هدایت می‌شوند و این خطر وجود دارد که غرفه‌داران گوشت مرغ فعالیت در خیابان‌های منتهی به مناطق مسکونی را به انتقال در میدان مرکزی ترجیح دهند.»

سازمان تامین اجتماعی به دلیل بدهی‌های شهرداری تهران بار‌ها اقدام به مسدود کردن حساب‌های شهرداری کرده و در عین حال برای حل و فصل بیمه کارگران، پرداخت اوراق مشارکت سال ۹۹ شهرداری از سوی بانک رفاه و غیره، اختلافات زیادی با این نهاد غیر دولتی داشته است؛ اختلافی که به نظر می‌رسد در نهایت با فروش میدان بهمن به عنوان دارایی شهر و شهروندان، حل شده است.

میدان بهمن یکی از ۲۲ میدان بزرگ شهرداری است که علاوه بر تامین نیاز‌های میوه و تره‌باری ساکنان جنوب تهران، محل عرضه گوشت و مرغ نیز بود و گفته می‌شود به دلیل در تضاد بودن نوع فعالیت انجام شده در میدان بهمن با میدان مرکزی میوه و تره‌بار، امکان انتقال غرفه‌داران و کسبه به میدان مرکزی وجود ندارد و مشخص نیست مدیران شهری برای غرفه‌داران و افرادی که سال‌ها در این محدوده فعالیت کرده‌اند، چه برنامه‌ای دارند و درعین حال، جای خالی چنین میدانی را برای اهالی منطقه چگونه پُر خواهند.

تراکم فروشی شهرداری تهران

فساد در شهرداری تهران

عبدالحمید امامی شهرداری تهران

محمدجوادحق شناس: شهرداری تهران طلبش از دولت را وصول کند

محمد جواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در تایید واگذاری میدان میوه‌ و تره‌بار بهمن در کنار چند ملک دیگر به سازمان تامین اجتماعی در ازای بدهی به خبرنگار رویداد۲۴ گفت:من همچنان نگران برخی از تصمیمات اخذ شده درشهرداری تهران و املاک ارزشمندی که خدمات می‌دهند به عنوان بخشی از بدهی‌ها در اختیار طلبکاران عمده مثل سازمان تامین اجتماعی هستم.

او ادامه داد: هرچند پرداخت بدهی موضوع مهمی است اما بهتر است شهرداری به جای فروش املاک بر وصول طلب‌هایش از د‌ولت اصرار داشته باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اضافه کرد: ما در این شهر صدها ساختمان بزرگ و شاخص دولتی داریم که بدون پروانه ساخته شده و پایان کار ندارند و به مدیریت شهری بدهکار هستند.

حق‌شناس اضافه کرد: شهرداری به جای فروش و واگذاری فضاهای خدمت‌ رسان این طلب‌ها را وصول کند،من با این شرایط نگران این هستم که معیار و نام شهر فروشی کند و شهرفروشی تطهیر شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
0
0
هدف‌همه‌خرید‌و‌فروش‌ها‌از‌این‌دست‌میخوهیم‌همگی‌و‌تمامی‌ایرانی‌را‌که‌با‌فحش‌و‌ناسزا‌‌با‌مرگ‌بر‌این‌و‌مرگ‌بر‌آن‌بدست‌آورده‌ایم‌یک‌جا‌بفروشیم‌ولی‌برای‌اینکه‌کلاه‌سرمان‌نرود‌می‌خواهیم‌مضنه‌دستمان‌بیاید
نظرات شما
پیشخوان