تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
وزیر خارجه ایرلند:

آمریکا و اروپا خواهان حفظ و احیای برجام هستند/ نباید فرصت احیای برجام را از دست داد

وزیر خارجه ایرلند گفت: تردید‌ها و احتیاط ایران به خاطر اتفاقات سال‌های اخیر را هم درک می‌کنم، اما می‌خواهم به شما اطمینان دهم که اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی و از نظر من آمریکا خواهان حفظ و احیای برجام هستند.

آمریکا و اروپا خواهان حفظ و احیای برجام هستند/ نباید فرصت احیای برجام را از دست داد

رویداد۲۴  تحولات پیرامون برجام در هفته‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته است. در تازه‌ترین اتفاق در این زمینه سایمون کاوونی وزیر خارجه ایرلند به عنوان تسهیل کننده قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت این هفته به تهران سفر کرد و با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفتگو کرد. سایمون کاوونی همچنین در این سفر با سفیران آلمان، فرانسه و انگلیس در تهران درباره راه‌های حفظ برجام گفتگو کرد.

وی بعد از این دیدار‌ها در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران ایرنا با اشاره به رایزنی‌های خود در تهران از فرصت ایجاد شده درباره احیای برجام گفت. ارزیابی از دیدار‌ها در تهران و اینکه آیا وی حامل پیام مشخصی از سوی غرب هست از سوالاتی است که از وی مطرح شد. موضوع دیگری که در این گفتگو مطرح شد این بود که چرا اروپا به جای درخواست از ایران ازآمریکا درخواست نمی‌کند که گام اول را در اجرای تعهداتش بردارد.

این دیپلمات ارشد اروپایی که کشورش عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل هست، با یادآوری چالش‌های پیش روی احیای برجام، نسبت به احیای برجام خوشبین است و ابراز امیدواری می‌کند از فرصت ایجاد شده استفاده شود وی امیدوار است اعضای برجام مشوق انتخاب راه درست باشند و دولت آمریکا نیز راه درست را انتخاب کند.

سایمون کاوونی با ابراز خرسندی از حضور در ایران، روابط دوجانبه بین ایران و ایرلند را رو به رشد توصیف و ابراز امیدواری کرد که شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط در ماه‌ها و سال‌های آینده باشیم.

وی با بیان اینکه ایرلند مصمم به بازگشایی سفارت خود در تهران است، تصریح کرد: در کوتاه‌مدت، ما قصد داریم یک کاردار منصوب کنیم که در سفارت آلمان مستقر خواهد بود. وی با کنسول ما در تهران کار خواهد کرد تا شرایط را برای بازگشایی سفارت ایرلند در تهران فراهم کند و حضور دیپلماتیک ایرلند در ایران در آینده تقویت و تثبیت خواهد شد.

وزیر خارجه ایرلند با اشاره به ریاست دوره‌ای ایرلند بر شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲ سال آینده تصریح کرد: به عنوان رییس دوره‌ای شورای امنیت، ایرلند نقش ویژه‌ای در تسهیل اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در ارتباط با برجام خواهد داشت و این موضوع محور اصلی مذاکرات من با محمد جواد ظریف وزیر خارجه و حسن روحانی رییس جمهوری ایران در تهران بود.

کاوونی، خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ملت ایران را یادآور شد و گفت: معتقدم با روی کارآمدن دولت جدید در آمریکا فرصت برای بازگشت به برجام به شکلی که از ابتدا هدف گذاری شده بود، وجود دارد.

وی با بیان اینکه این شانس وجود دارد که روابطمان را با دیگر بخش‌های دنیا توسعه دهیم و توافقی که از نگاه ایران و جهان یک توافق تاریخی بود را به طور کامل اجرایی کنیم، خاطرنشان کرد: گرچه احیای برجام کار آسانی نیست، اما دولت‌های عضو برجام حاضر به برداشتن گام‌های اعتمادساز در این زمینه هستند.

وزیر خارجه ایرلند با اشاره به دیدار‌ها و رایزنی‌های خود در تهران گفت: نگرانی‌ها و برنامه‌های ایران در چارچوب برجام با رییس جمهوری و وزیر خارجه ایران مورد بحث قرار گرفت. علاوه بر این در طول سه ساعت گفتگو با ظریف درباره مسائل منطقه‌ای مثل سوریه، یمن، لبنان، افغانستان و منازعه اسرائیل و فلسطین گفتگو کردیم.

کاوونی، اهمیت اجرای کامل برجام توسط همه طرفین این توافق را یادآور شد و افزود: متاسفانه از سال ۲۰۱۸، توافق برجام به شدت آسیب دید. با این حال اکنون فرصتی تاریخی برای ایران است و امیدواریم دیگر اعضای برجام هم مشوق انتخاب راه درست باشند و دولت آمریکا نیز راه درست را انتخاب کند.


بیشتر بخوانید: جزئیات احتمالی طرح ظریف به ۱+۴ و آمریکا برای احیا برجام


وی در پاسخ به سئوالی درباره سابقه خروج آمریکا از برجام وعدم اجرای تعهدات این کشور و اینکه چه تضمینی وجود دارد بار دیگر آمریکا به تعهدات خود عمل کند، گفت: فکر می‌کنم تردید و بی‌اعتمادی زیادی درباره آینده برجام وجود دارد و دلیل حضور من در تهران هم این است که به ایرانی‌ها اطمینان دهم که اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی و همچنین از دید من آمریکا مصمم به احیای این توافق هستند.

بی‌اعتمادی چالش اصلی در راه احیای برجام است

وزیر خارجه ایرلند با بیان اینکه در کنار تمرکز بر مسائل گذشته، ما به تلاش برای اعتمادسازی در جهت توافق آینده ادامه خواهیم داد، افزود: فکر می‌کنم در ماه‌های اخیر خیلی چیز‌ها تغییر کرده است و شاهد تغییر سیاست‌ها در آمریکا بوده‌ایم که در رابطه با احیای برجام یک تغییر بنیادی محسوب می‌شود. در کنار آن سیگنال‌های خوبی از ایران دریافت کرده‌ایم مبنی بر اینکه اگر طرف‌های مقابل در جهت احیای برجام حرکت کنند، پاسخ ایران نیز مثبت خواهد بود.

کاوونی، بی‌اعتمادی طرفین به یکدیگر را بزرگترین چالش تصمیم‌گیران برجام عنوان کرد و گفت: چالش اصلی برای تصمیم گیران و سیاستمداران ارشد همه کشور‌های کلیدی عضو برجام این است که راهی برای اعتمادسازی پیدا کنند به شکلی که تداوم مذاکرات برای احیای برجام را میسر کند.

نباید فرصت احیای برجام را از دست داد

وی با بیان اینکه برجام در سال‌های گذشته به شدت آسیب دیده است، تصریح کرد: احیای برجام کار آسانی نیست، اما به نظر من فرصتی است که نباید آنرا از دست دهیم و در صورت از دست رفتن این فرصت، بیشتر کشور‌های عضو برجام از جمله ایران تاسف خواهند خورد.

این دیپلمات ارشد اروپایی از همه اعضای برجام خواست تا فرصت موجود را غنیمت بشمارند و گفت: معمولا افرادی در موقعیت‌های سیاسی کلیدی هم وجود دارند که با احیای برجام مخالفت می‌کنند، اما به نظر من برجام این پتانسیل کاهش تنش‌ها را در منطقه و جهان دارد.

کاوونی خاطرنشان کرد: آن‌ها که به صلح، چندجانبه گرایی و مذاکره برای حل مسائل باور دارند، بر این اعتقاد هستند که برجام نقش حیاتی در خلع سلاح و منع اشاعه هسته‌ای دارد و از آنجا که ایرلند سابقه طولانی در حمایت از فعالیت‌های خلع سلاح دارد ما علاقه خود را برای ایفای نقش مستقیم در این مساله اعلام کردیم و داوطلب میانجی‌گیری درباره این موضوع در شورای امنیت شدیم.

وی اضافه کرد: اکنون من به عنوان اولین وزیر خارجه ایرلند که بعد از نزدیک به بیست سال به ایران سفر می‌کند، قول می‌دهم که سفر بعدی ام ۲۰ سال طول نکشد و بتوانم سفر‌های بیشتری به تهران داشته باشم.

وزیر خارجه ایرلند در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا اروپا به جای درخواست از ایران ازآمریکا درخواست نمی‌کند گام اول را در بازگشت به توافق هسته‌ای بردارد، گفت: فکر می‌کنم در فاصله زمانی کوتاهی که از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا گذشته، سیگنال‌های مثبتی از تغییر سیاست در ایالات متحده را دریافت کرده‌ایم و دولت و رییس جمهوری جدید این کشور به روشنی خواهان ایفای نقش مثبت در مذاکرات با محوریت برجام شده‌اند و آن‌ها در کنار طرف‌های اروپایی برجام از ایران دعوت کرده‌اند تا برای تعیین سازوکار‌های آن گفتگو کنند.

وی به برداشته شدن برخی محدودیت‌های دیپلمات‌های ایرانی حاضر در مقر سازمان ملل در نیویورک اشاره و تصریح کرد: سیگنال‌های مثبتی از واشنگتن دریافت می‌شود که حاکی از قصد آن‌ها برای تعامل مثبت با ایران است. من تردید‌ها و احتیاط ایران به خاطر اتفاقات سال‌های اخیر را هم درک می‌کنم، اما می‌خواهم به شما اطمینان دهم که اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی و از نظر من آمریکا خواهان حفظ و احیای برجام هستند.

احیای برجام در فضای سیاسی جدید امکانپذیر است

کاوونی گفت: اکنون نیازمند تعامل بین همه بازیگران کلیدی برجام و در مرحله اول ساختار۱+۵ هستیم و باید همه تلاش کنیم این اطمینان را به ایران و دیگر اعضای این ساختار بدهیم که با تعامل مسائل قابل حل است و می‌توانیم در فضای سیاسی جدید به وجود آمده این فرایند را طی کرده و به تدریج به سمت احیای برجام و منتفع کردن اعضا از توافق حرکت کنیم.

اهمیت نقش ایران در غرب آسیا را درک کرده‌ایم‌

وی بار دیگر با بیان اینکه برای شنیدن نگرانی‌های مقامات ایران در خصوص اجرای برجام و گفتگو درباره راه‌های برطرف کردن این نگرانی‌ها به تهران آمده ام، درباره روابط دوجانبه ایران و ایرلند گفت: من به آینده روابط تهران و دوبلین امیدوارم. اگرچه ایرلند کمتر از ۵ میلیون نفر جمعیت ساکن دارد، اما ۷۰ میلیون ایرلندی در سراسر جهان پراکنده شده‌اند و به همین خاطر هم جهان وطنی فکر می‌کنیم و به مسائل جهانی علاقه‌مندیم.

وزیر خارجه ایرلند، ایران را کشوری مهم در منطقه غرب آسیا ارزیابی کرد و گفت: ما اهمیت نقش ایران را در منطقه درک کرده‌ایم و قصد داریم به شکلی سازنده با ایران تعامل داشته باشیم و امیدواریم با وجود برخی اختلافات در مسائل سیاست خارجی بتوانیم درباره مسائلی مثل برجام، بحران یمن، دسترسی‌های بشردوستانه به سوریه، تصمیم‌گیری درباره افغانستان و حمایت از توافق در فلسطین ایران تعامل داشته باشیم.

آینده روابط تهران-دوبلین روشن است

کاوونی، ایران را کشوری زیبا با تاریخی شگفت‌انگیز دانست و افزود: مسائل زیادی برای گفتگو بین تهران و دوبلین وجود دارد و ما سعی می‌کنیم روی مسائل مثبت متمرکز شویم و به آینده نگاه روشنی داریم.

وی گفت: ما به دلیل رکود شدید اقتصادی در سال ۲۰۱۲ و نیز به خاطر مشکلات مالی، تعدادی از سفارتخانه‌هایمان را در کشور‌های مختلف از جمله ایران تعطیل کردیم، اما باتوجه به اینکه ما اکنون بعنوان عضو غیردائم شورای امنیت در موقعیت بهتری هستیم و دولت ایرلند هم علاقه‌مند به گسترش پایگاه‌های دیپلماتیک خود در سراسر جهان است، هفته گذشته، به طور رسمی تصمیم خود را برای بازگشایی سفارت در تهران اعلام کردیم.

وزیر خارجه ایرلند خاطرنشان کرد: تهران و دوبلین چه در حوزه‌هایی که نظر یکسان دارند و چه در جا‌هایی که با هم اختلاف نظر دارند می‌توانند روابطی صادقانه و شفاف داشته باشند و از مزایای داشتن روابط اقتصادی دوجانبه بهره‌مند شوند.

کاوونی با بیان اینکه ایران و ایرلند می‌توانند در ایجاد صلح در یمن ایفای نقش کنند، گفت: ما امیدواریم بتوانیم برای داشتن دسترسی‌های بشردوستانه به بخش‌هایی از سوریه، توافق در فلسطین و ایجاد ثبات در لبنان با ایران همکاری کنیم، زیرا در قالب نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در لبنان، سربازان ما از دهه ۱۹۷۰ در جنوب لبنان حضور دارند.

وی درباره احیای روابط تجاری ایران و اروپا نیز یادآور شد: می‌دانم که از سال ۲۰۱۸، شرایط برای تجارت با ایران بسیار بد و دشوار بوده است، اما در صورت احیای برجام، بسیاری از چالش‌ها و موانعی که ما در سال‌های اخیر برای سرمایه‌گذاری در ایران و تجارت با آن داشته‌ایم، برداشته خواهد شد و در این صورت هم ایران از لحاظ اقتصادی منتفع می‌شود وهم جهان در قالب برجام از انجام بازرسی‌های شفاف و کامل از فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطمئن خواهد شد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان