تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

بی‌توجهی به واکسیناسیون کرونا در گرمخانه‌ها/ زمان واکسینه‌ کردن مددکاران و مددجویان

مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران گفت: با وجود آن که تاکید کرده‌ایم تبعات ناشی از عدم واکسیناسیون مددکاران و افراد بی‌خانمان در مددسراها می‌تواند در سطح شهر گسترش یابد، اما باز هم به این مساله بی‌توجهی شده است.

 زمان واکسینه‌ کردن مددکاران و مددجویان

رویداد۲۴ سید مالک حسینی مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در راستای صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر ساماندهی متکدیان در شهر تهران توسط شهرداری اظهار داشت: شهرداری براساس مصوبه شورای عالی اداری سال ۷۸ تکالیفی دارد که در موضوع ساماندهی متکدیان مشارکت جدی کند. 

میزان پذیرش متکدیان در سال جاری به دلیل شرایط کرونا کاهش یافت

او ادامه داد: براساس رویه حاکم اگر فردی به عنوان متکدی حرفه‌ای تشخیص داده شود، توسط گشت فوریت‌های اجتماعی جذب و به دو مرکز خاورشهر و لویزان منتقل می‌شوند و قاضی در آنجا دستور می‌دهد که آیا مشمول ماده ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی مبنی بر اینکه آیا تکدی‌گری به عنوان یک اقدام خاص مجرمانه از سوی فرد انجام شده است یا خیر؟ و در نتیجه ممکن است به معرفی فرد متکدی به مراجعه قضایی منجر شده و یا رها شود. 

حسینی با بیان اینکه کرونا باعث شد تا میزان پذیرش متکدیان به دلیل افراد خاصی که در خاور شهر و لویزان نگهداری می‌شوند، کاهش یابد، اضافه کرد: در یک سالی که از کرونا می‌گذرد میزان جذب را به حداقل ممکن رسانده‌ایم و به دلیل شرایط کرونا پذیرش را محدودتر کردیم و موارد را به جز آنهایی که مشهود بود که به طور حرفه‌ای تکدی‌گری می‌کنند را جذب و برای بقیه متکدیان به دلیل شرایط کرونایی حساسیت به خرج ندادیم. 

دولت دیگر دستگاه‌ها را در ساماندهی متکدیان مکلف کند

مدیر عامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی اضافه کرد: تکدی‌گری برای برخی از افراد به دلیل نیاز و ناشی از فقر است و مواردی هم بوده که این رفتار تبدیل به یک عارضه روانی شده و شخص پس از مدتی به رغم آنکه نیاز مالی نداشته، اما به تکدی‌گری ادامه داده است. 

او با بیان اینکه در حوزه آسیب‌ها هیچگونه کمکی از سوی دولت دریافت نکرده‌ایم، افزود: برای مثال در حوزه کودکان کار ۳۰ درصد از کودکان کاری که اطلاعات آن‌ها توسط بهزیستی ثبت شده در تهران مشغول به کار هستند، یعنی در تهران مقیاس‌ها به شکلی است که باید با یک نگاه ویژه‌تری به آن توجه کرد که طبیعتا با توجه به ظرفیت‌های جمعیت‌پذیری تهران و شرایط خاص زیست آن در سایر آسیب‌های اجتماعی هم به چنین درصدهای مشابهی خواهیم رسید، اما تا به امروز هیچ منابع و کمکی از سوی دولت دریافت نکرده‌ایم و این جدای از هماهنگی‌هایی است که باید در سطح بین دستگاهی صورت گیرد. 

حسینی با تاکید بر اینکه ساماندهی متکدیان نیازمند منابع مالی در ابعاد گسترده‌تری است، گفت: برای ساماندهی متکدیان نیاز به منابعی است که علاوه بر دستگاه‌های دیگر یا باید منابع مالی را در اختیار شهرداری قرار دهند و یا دولت دستگاه‌های دیگر را مکلف کند تا همکاری جدی‌تری با شهرداری داشته باشند. 

جذب و شناسایی ۳۷۷۹ نفر به عنوان متکدی در سال ۹۸ 

او اظهار کرد: با توجه به اینکه این مساله به درآمد خانوار بازمی گردد، طبیعتا ساماندهی از عهده شهرداری تهران به تنهایی خارج است. با اصحاب دانشگاه و صاحب نظران هم باید هم‌اندیشی کنیم و با مطالعه در یک بازه زمانی کوتاه و یک هم‌اندیشی اجمالی بین کارشناسان، دانشگاهیان و دستگاه‌های اجرائی به یک فرایند اجرایی برای ساماندهی رسید. 

وی افزود: در سال ۹۸ در مجموع ۳۷۷۹ نفر به عنوان متکدی شناسایی و جذب شدند که از این تعداد ۳۱۸۵ نفر مرد و ۵۹۴ نفر زن بودند، البته تنها تعداد معدودی از این افراد به تشخیص مراجع قضایی مشمول مجازات شدند. 

به  واکسیناسیون کرونا در مددسراها بی‌توجهی شده است

حسینی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت مددسراها و نتیجه نامه نگاری که درباره واکسیناسیون کرونا در مددسراها انجام شد، گفت: بارها گفتیم و مکاتبه انجام داده‌ایم، اما به مساله واکسیناسیون کرونا در مددسراها بی‌توجهی شده است. ما تاکید کرده‌ایم تبعات ناشی از عدم واکسیناسیون مددکاران و افراد بی‌خانمان در مددسراها می‌تواند در سطح شهر گسترش یابد، اما باز هم به این مساله بی‌توجهی شده است و حتی به ما اعلام هم نشده که مددکاران، عوامل اجرایی و مددجویان ما در گروه چندم دریافت واکسن قرار دارند. 

او ادامه داد: من باور دارم که بعد از کادر درمان یکی از پرریسک‌ترین کارها فعالیت‌هایی است که مددکاران ما انجام می‌دهند و حداقل کاری که می‌توانیم برای آن‌ها انجام دهیم، تسریع در دریافت واکسن است، اما هیچ ترتیب اثری داده نشده است و نه به مکاتبه ما پاسخ دادند و نه حتی اطلاع دادند که قرار است در چه مرحله‌ای واکسن را دریافت کنند. 

حسینی درباره مقایسه آمار مراجعه به مددسراها در مقایسه با سال گذشته که در روزهای ابتدایی شیوع کرونا قرار داشتیم، گفت: در سال گذشته در این زمان ۲۳۰۰ نفر به مددسراهای شهرداری مراجعه می‌کردند که اکنون نیز میزان مراجعه در همان حد است. نسبت به سال گذشته تقریبا وضعیت مشابهی داریم با این تفاوت که میزان ماندگاری افراد در مددسراها در طول شبانه روز بیشتر شده است. 

او اضافه کرد: در برخی مددسراها در طول روز حضور ۵۰ درصدی را حتی با وجود گرم شدن هوا داریم و در اغلب روزها به طور متوسط در حدود ۴۰ درصد به طور مستمر در مددسراها مستقر شده‌اند که نشان می‌دهد خدمات شبانه روزی و اطمینانی که برای افراد ایجاد شده و همچنین نگرانی برای کرونا باعث شده است تا افراد بیشتر در مددسراها استقرار داشته باشند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان