تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
حسن رسولی در گفتگو با رویداد‌۲۴:

برای انتخابات ۱۴۰۰ مذاکره‌ای با جهانگیری و ظریف نشده است/ لاریجانی ارتباطی با اصلاح طلبان ندارد

حسن رسولی با اشاره به مذاکره با گزینه‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌گوید: خاستگاه اصلی لاریجانی جبهه اصولگرایان است و قرار نیست جبهه اصلاحات ایران با او مذاکره‌ای کند.

گزینه اصلاح طلبان انتخابات ریاست جمهوری

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: جبهه اصلاحات از چند گزینه برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ رونمایی کرده است. در حالی که اسامی شخصیت‌های مختلفی این روز‌ها از احزاب و جریانات مختلف به گوش می‌رسد، اما همچنان از این نظامیان هستند که برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده اند و خبری از اصلاح طلبان و اصولگرایان نیست. نه نامزد‌های جریان اصلاحات برای ورود به انتخابات اعلام آمادگی کرده اند و نه اصولگرایان بر سر نامزد نهایی به اجماع رسیده اند؛ بنابراین ۳ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران، فهرست نامزد‌ها و تحلیل‌ها بر پایه حدس و گمان بسته می‌شود.

حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران درباره آخرین تحولات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: حدودا ۳ ماه دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده است، هنوز فضای کشور فضای انتخاباتی نیست و در مقایسه با دوره‌های گذشته، عدم تکاپوی موثرین در گرمابخشی انتخابات بی‌سابقه و تعجب‌آور است. برای برگزاری انتخاباتی که به تعبیر رهبری اهم آن حضور و مشارکت مردم است، در ادوار گذشته از ماه‌ها قبل همه دستگاه‌ها تمهیداتی را می‌اندیشیدند تا بستر مناسبی برای مجاب کردن مردم جهت حضور در پای صندوق‌های رای فراهم شود، اما در این دوره از انتخابات این تکاپو را نمی‌بینیم.

رسولی ادامه داد: فعالیت و تکاپوی احزاب آغاز شده است، اما تکاپویی از سوی آنچه که به مجموعه نظام برمی‌گردد از قبیل صدا و سیما و بخش‌های اجرایی و نظارتی و همینطور شورای نگهبان که تعیین کننده میزان آزادی رفتار انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان است را شاهد نیستیم. همچنین حرکتی از جانب دولت و خصوصا وزارت کشور که مجری انتخابات است نمی‌بینیم. مجموعه نهاد‌های نظام و دولت باید همانند گذشته با پیشگیری‌ها و اقدامات موثر از بروز نارضایتی‌ها جلوگیری و بستر حضور مردم را فراهم کنند، اما متاسفانه همانند گذشته چنین تکاپویی دیده نمی‌شود و تداوم این وضعیت تردید‌ها درباره حضور مردم و میزان مشارکت را افزایش داده است.


بیشتر بخوانید: لاریجانی و رییسی با یکدیگر رقابت می‌کنند/ اصلاح‌طلبان تمایلی به مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند


این فعال سیاسی با بیان اینکه احزاب اصلاح طلب با موانع بسیاری روبه‌رو هستند، تصریح کرد: اصلاح طلبان توانستند فعالیت‌های جبهه اصلاحات را برای انتخابات آغاز کنند. جلسات و کمیته‌ها به صورت منظم در حال برگزاری است که مهندس منصوری به عنوان سخنگو اطلاع رسانی‌ها را انجام خواهد داد. فعالیت‌ها در حوزه انتخابات از سوی اصلاح طلبان در حال انجام است.

اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ با جهانگیری و ظریف صحبتی نکرده‌اند

حسن رسولی با اشاره به گزینه‌های مطرح از سوی اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰، گفت: انتخاباتی که در ۲۸ خرداد سال آتی برگزار می‌شود از جهت انتخاب شوندگان کاملا شرایط متفاوتی دارد. در انتخابات شورای شهر و روستا چند صد هزار نفر ثبت‌نام و حدود ۱۱۰ هزار نفر نیز منتخب خواهند شد. اما برای انتخابات ریاست جمهوری در دو مرحله تعیین نامزد‌ها مهیا است. یک شرایط کنونی است و تا قبل از مقطعی که شورای نگهبان نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کند و مرحله بعد پس از تعیین تکلیف آرایش سیاسی انتخاباتی از حیث تعداد و ترکیب کاندیدا‌ها از سوی شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: وضعیت اصلاح طلبان در شرایط فعلی به این شکل است که داوطلبین بالقوه خود را در مرحله اول شناسایی می‌کنند و این داوطلبین معرفی شده توسط احزاب در کنار شخصیت‌های اصلاح‌طلب، مورد بررسی جبهه اصلاحات ایران و شخصیت‌های برجسته این جریان قرار می‌گیرند و در شرایط ایده‌آل از برقراری رقابت بین نامزد‌های اصلاح طلب خودداری می‌شود و تمام ظرفیت‌های حقیقی و حقوقی این جریان از کاندیدای مورد اجماع حمایت خواهند کرد. بنابراین فعلا وارد این موضوع که با گزینه‌های احتمالی انتخابات صحبت کنیم نشده‌ایم و از همین رو تاکنون صحبتی با جهانگیری و ظریف نشده است.

این کارشناس سیاسی با تاکید بر این که اجماع روی گزینه غیراصلاح‌طلب را تا حد زیادی منتفی می‌دانم، خاطرنشان کرد: با اطلاعی که از جریان فکری خودمان دارم و با توجه به تجربیات سال‌های اخیر تحقق این فرضیه و اجماع روی گزینه غیر اصلاح طلب را تقریبا غیرممکن می‌دانم. البته در عالم سیاست هر ناممکنی ممکن است، اما تا به الان چنین موضوعی بعید است.

اصولگرایان دنبال کاهش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری هستند

وی ادامه داد: اخیرا صحبت‌های زیادی در رابطه با لاریجانی می‌شود. من خاستگاه اصلی لاریجانی را جبهه اصولگرایان می‌دانم و تا جایی که اطلاع دارم جبهه اصلاحات ایران نه تنها به آقای لاریجانی که در زمره اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرد بلکه با گزینه‌های بالقوه اصلاح طلب هم دیدار و صحبتی نکرده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت اصولگرایان پیش از انتخابات ریاست جمهوری، گفت: اصولگرایان به صورت ناگفته برنامه حضور حداقلی مردم در انتخابات را پیش می‌برند مانند انتخابات ۹۸. این موضوع یک نقطه ضعف بزرگ برای نظام است و با این پیشفرض اصولگرایان در یک انتخابات کم رونق، با رقابت‌های درون جریانی برنده رقابت‌ها هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
0
0
همینکه اعتراف به شکست در انتخابات را میکنید.جای تشکر دارد.منتها عامل شکست خودتان هستید نه دیگران.این شماها بودید که با عملکردتان باعث کم انگیزگی مردم در شرکت در انتخابات میشوید. وهمیشه هم همینطوری بوده است.
ناشناس
|
Canada
|
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
0
0
رای بی رای
نه اصلاح طلب نه اصول گرا.
کدام سیاست کلان کشور با انتخابات عوض می شود ؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان