تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۹

چهارشنبه سوری و عوارض مخرب بر موجودات زنده شهر‌ها

چند سالی است که مراسم آیینی چهارشنبه سوری با استفاده از مواد محترقه غیر متعارف از شکل مرسوم خود خارج شده است و علاوه بر خطراتی که برگزاری چهارشنبه سوری برای شهروندان دارد، عوارضی مخرب هم بر محیط زیست برجای می‌گذارد.

چهارشنبه سوری و عوارض مخرب بر موجودات زنده شهر‌ها

رویداد۲۴ شینا انصاری با بیان اینکه آلودگی هوا و صدا و نور حاصل از مواد محترقه غیر متعارف میتواند بر موجودات زنده شهر‌ها اثرات مخربی داشته باشد، گفت: در واقع استفاده از مواد منفجره و احتراق زا باعث ایجاد مشکل برای موجودات شهری می‌شود.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه جشن چهارشنبه سوری زمانی برگزار می‌شود که طبیعت بسیار شکننده است این در حالیست که سنت قدیم و جشن پدران ما نمی‌توانست باعث مرگ ومیر حیوانات شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه فصل بهار و تخمگذاری پرندگان هستیم بنابراین ایجاد فضای امن برای آن‌ها به منظور لانه‌گزینی و تخمگذاری اهمیت زیادی دارد. بسیاری از پرندگان با صدای وحشتناک ترقه‌ها در این شب لانه‌های خود را ترک می‌کنند و ممکن است به دلیل حس ناامنی برای همیشه آن محل و منطقه را ترک کنند.

وی ادامه داد: تهران به لحاظ جغرافیایی یکی از کریدور‌های عبوری مهم پرندگان و یکی از نقاطی است که از لحاظ تنوع پرنده در مسیر مهاجرت شناخته شده و این روز‌ها دقیقا زمانی است که خیلی از پرندگان در حال مهاجرت بهاره‌شان هستند به این مفهوم که از عرض‌های جنوبی به سمت عرض‌های شمالی پرواز می‌کنند و سرو صدای چهارشنبه سوری باعث اختلال در روند طبیعی حرکت این پرندگان می‌شود. همینطور نور شدید و آتش بازی‌های این شب سیستم عصبی این موجودات را به هم می‌ریزد. گربه‌ها و سگ‌ها هم در این میان آسیب‌های فراوانی می‌بینند.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از شهروندان خواست برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان در این روز مراقبت کافی و لازم را داشته باشند و حتی الامکان از حضور طولانی مدت در مکان‌های آلوده بالاخص برای سالمندان همچنین کودکان کمتر از یک سال خودداری کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، انصاری در پایان ابراز امیدواری کرد: با تاسی از جشن باستانی پدرانمان، چهارشنبه سوری بدون آسیب جانی و به دور از هرگونه آلودگی محیط زیست و عوارض برای سایر موجودات زنده برگزار کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان