تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۰

زنده‌گیری فیروز یوزپلنگ نر

فضای مجازی به خصوص گروه‌ها و کانال‌های زیست محیطی روز‌های گذشته مملو از مباحثی در مورد یوزپلنگ نر با نام فیروز بود که در پارک توران شاهرود زنده‌گیری شد و سووالاتی را برای فعالان محیط زیست بوجود آورد.

زنده گیری فیروزرویداد۲۴ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان شامگاه سه‌شنبه با انتشار یک پست اینستاگرامی برای پاسخ به ابهامات بوجود آمده دست به کار شد و گفت: یوزپلنگ نر با نام فیروز در پارک توران شاهرود استان سمنان با روش‌های استاندارد جهانی زنده‌گیری شد.  

امیر عبدوس ابراز داشت: یوزپلنگ نر زنده‌گیری شده فیروز نام دارد و سال ۱۳۹۱ در منطقه توران شناسایی و نامگذاری شده بود و در آن زمان فیروز یوز بالغ بوده و در حدود ۲.۵ سال سن داشته و اکنون در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۱.۵ سال سن دارد.
وی ادامه داد: اگر فیروز در طبیعت به بقای خود ادامه می‌داد حداکثر یک سال دیگر پایان زندگی‌اش فرا می‌رسید.
وی بیان کرد: زنده‌گیری و انتقال یوزپلنگ فیروز به سایت تحقیقات توران شانس زندگی‌اش را بیشتر می‌کند، چرا که در سایت خطری تهدیدش نمی‌کند و تغذیه مناسب دارد.
عبدوس تصریح کرد: زنده‌گیری یوزپلنگ با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاونت طبیعی سازمان انجام شد.
وی اضافه کرد: مرحله اول برای زنده‌گیری به گونه‌ای طراحی شد که در‌های اتوماتیک زمینه نزدیک شدن یوزپلنگ‌های نر به یوزپلنگ ماده ایران در مرکز تحقیقات را فراهم کند، اما در این روش با وجود تلاش‌ها، هدف محقق نشد.
عبدوس خاطرنشان کرد: در همان ابتدای انتقال ایران از پارک پردیسان تهران به توران در‌های اتوماتیک نصب شد، اما تلاش‌ها موجب نشد تا یوز نر نزدیک شود.
وی یادآور شد: تصاویر ۲۵ فرد یوزپلنگ مختلف در پارک توران ثبت شد که تصاویر ۱۵ فرد قابل شناسایی، تفکیک و خال‌نگاری بود و برای آنان شناسنامه تهیه شد، از این ۱۵ فرد یوز شناسنامه‌دار شده در سال ۱۳۹۹، چهار فرد نر، ۲ یوز ماده و ۹ فرد دیگر جنسیت آنان در تصاویر مشخص نیست.
عبدوس اظهار داشت: فیروز تنها یوزپلنگ نر توران نیست و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
وی ادامه داد: در محل علامت و قلمرو فیروز هم بیم نزاع سر قلمرو و هم امید به تشکیل قلمرو برای یوز‌های جوان و جلوگیری از خروج از پارک توران برای یافتن قلمرو وجود داشت.
وی افزود: یوزپلنگ‌هایی که در ۲ سال گذشته متولد شدند اکنون بالغ هستند و یافتن قلمرو موجب خطراتی خواهد شد.
وی یادآور شد: روش زنده‌گیری فیروز ابتدا مبتنی بر مطالعات میدانی از ساعات ورود و حضور یوز نر در مناطق علامت‌گذاری بود و ۶ ماه محل‌های علامت‌گذاری یوز نر مورد پایش قرار گرفت.
عبدوس خاطرنشان کرد: زنده‌گیری فیروز با روش تله اسنر ترپ که یکی از تله‌های دارای استاندارد جهانی مجهز به حس‌گر و گیرنده فرستنده رادیویی با برد سه کیلومتر اعلام هشدار گیر افتادن حیوان در تله انجام شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت:
کل عملیات نصب تا تله افتادن فیروز سه ساعت به طول انجامید و بعد از زنده‌گیری یوز در مدت ۱۰دقیقه بیهوش و به سایت منتقل شد.
وی ابراز داشت: تصاویر اولیه در محل جدید زندگی فیرور نشان از آرامش است و فیروز در حال شناسایی محل است و وحشتی ندارد.
وی افزود: کل محل زندگی فیروز با نی پوشانده شده و اکنون طعمه شکار می‌کند.
عبدوس خاطرنشان کرد: روش زنده‌گیری فیروز در ایران مورد توجه متخصصان آفریقای جنوبی قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت:
تک تک ژن در طبیعت و مرکز تحقیقات اهمیت دارد و باید برای حفظ تلاش شود.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان