تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
محمدجواد روح در گفتگو با رویداد‌۲۴:

هیچکس از رای احمدی نژاد ارث نمی‌برد/ انتخابات ۱۴۰۰ باید با دوقطبی حداکثری برگزار شود

محمدجواد روح سردبیر هفته نامه صدا با اشاره به فضای انتخابات ۱۴۰۰ وضعیت محمود احمدی نژاد و چگونگی امکان حضور او را بررسی کرده است.

محمود احمدی نژاد انتخابات ریاست جمهوری

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: محمدجواد روح روزنامه‌نگار و سردبیر هفته‌نامه صدا در گفتگو با رویداد۲۴ فضای سیاسی انتخابات ۱۴۰۰ را به ویژه درباره محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی بررسی کرده است. روح معتقد است تصور احمدی‌نژاد این است که در میان قشر پایین و ناراضی جامعه پتانسیل رای‌آوری دارد و نظام می‌تواند فرصت مجددی به او بدهند. به اعتقاد روح، در مقابل علی لاریجانی قرار گرفته که گزینه مطلوب هیچ‌یک از نیرو‌های سیاسی نیست، اما در تناقضی عجیب موقعیت و جایگاهی دارد که می‌تواند مورد توافق همه نیرو‌ها قرار بگیرد! متن کامل گفت‌وگوی محمدجواد روح را در ادامه بخوانید:

کنش سیاسی احمدی نژاد بر مبنای ماندن در صدر اخبار است

او درباره ورود احمدی‌نژاد به انتخابات ریاست‌جمهوری گفته احمدی‌نژاد شخصیتی است که کنش‌های سیاسی غیرمترقبه‌ای دارد و عموما تصمیماتی را اتخاذ می‌کند که حتی نزدیک‌ترین افراد به او هم تا زمان اجرا از آن بی‌خبر هستند. اوج این مسئله را می‌توان در انتخابات سال ۱۳۹۶‌دید. احمدی‌نژاد در این سال با وجود اینکه رهبری صریحا او را از حضور در انتخابات منع کرده بودند اما در لحظه آخر اقدام به ثبت‌نام در انتخابات کرد تا به‌زعم خود نشان دهد طراحی‌ها برای حذف او از صحنه بی‌نتیجه مانده است.

وی بر این اساس تاکید کرد: نوع کنش‌های احمدی‌نژاد مبتنی بر جریان سیاسی و حزبی مشخصی نیست و صرفا بر مبنای جریان‌سازی، حضور در صحنه، ماندن در صدر اخبار و به طور خلاصه «ابراز وجود در عرصه قدرت» است. ثبت‌نام در انتخابات ۱۴۰۰ هم برای احمدی‌نژاد به منزله ماندن در صدر اخبار و افکار عمومی و مهمتر از آن، تاکید بر ادامه حضور در سطح اول رقابت‌های سیاسی است.

روح در پاسخ به این پرسش که احمدی‌نژاد بر مبنای چه تحلیلی تصور می‌کند ممکن است در این دوره تایید صلاحیت شود؟ توضیح داد: تصور احمدی‌نژاد این است که با توجه به حضور جو بایدن در ریاست دولت آمریکا و توافقاتی که در حال انجام است، بار دیگر آرای خاکستری به سمت اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌های متحد دولت روحانی گرایش پیدا می‌کند و بخش قابل‌توجهی از رای‌دهندگان با وجود همه نارضایتی‌هایی که از شرایط اقتصادی دارند بار دیگر در جهت حل مسایل سیاست‌ خارجی و نیز ثبات در عرصه داخلی، به نامزد‌های این طیف تمایل نشان خواهند داد.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: این تصور احمدی‌نژاد درست هم هست. برخلاف تبلیغات سیاسی و رسانه‌ای طیف رادیکال جناح راست و حملات مداوم صداوسیما و برخی نمایندگان مجلس به برجام و دیپلماسی دولت روحانی که اوج آن را در سریال گاندو و مصوبه هسته‌ای مجلس یازدهم شاهد بودیم؛ مردم از عملکرد دولت روحانی در عرصه سیاست خارجی و تاکید آن بر تنش‌زدایی و مذاکره ناراضی نیستند. اتفاقا، اکثریت رای‌دهندگان که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ به روحانی رای دادند، از این ناراضی هستند که چرا مذاکرات در شکلی جامع‌تر و گسترده‌تر صورت نگرفت و الگوی حل مسایل هسته‌ای در برجام، به سایر موضوعات و حوزه‌های سیاست خارجی تعمیم و تداوم نیافت و تقویت نشد.

وی افزود: احمدی‌نژاد برخلاف نامزد‌های احتمالی راست رادیکال از قبیل سعید جلیلی، این واقعیت را درک کرده که مردم همچنان از سیاست‌خارجی دولت روحانی حمایت می‌کنند و با حضور جو بایدن و دموکرات‌ها در دولت آمریکا، موقعیت اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها تقویت شده است. در این شرایط احمدی‌نژاد تصور می‌کند که جریان راست و حتی تصمیم‌گیرندگان کلان نظام، برای اینکه مانع از به قدرت رسیدن دوباره اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها و گزینه‌هایی چون علی لاریجانی و محمدجواد ظریف شوند، حاضر خواهند شد تا احمدی‌نژاد را به‌ ناچار تاییدصلاحیت کنند.

وی افزود: تصور احمدی‌نژاد این است که چون همچنان در میان قشر پایین و ناراضی جامعه پتانسیل رای‌آوری دارد، بتواند از این ظرفیت در برابر نامزد‌های میانه‌رو که مورد حمایت طبقات متوسط روبه‌بالا هستند استفاده کند و نظام نیز با توجه به اینکه در انتخابات ۸۴ و ۸۸ در برابر هاشمی‌ رفسنجانی و میرحسین موسوی به وی متوسل شد، این بار هم در برابر اصلاح‌طلبان فرصت مجددی به احمدی‌نژاد بدهند.


بیشتر بخوانید: ماموریت احمدی نژاد حذف اصلاح طلبان از حاکمیت بود/ اصولگرایان از میرحسین موسوی احساس خطر نمی‌کردند


احمدی‌نژاد مورد حمایت نیروهای سیاسی شناسنامه‌دار نیست

روح با بیان اینکه احمدی‌نژاد یک گزینه پوپولیست است و مورد حمایت هیچ حزب و نیروی سیاسی شناسنامه‌داری قرار ندارد، تصریح کرد: احمدی‌نژاد همواره سعی کرده از خود چهره‌ای به نمایش بگذارد که به ادعای او، فارغ از همه قدرت‌ها و احزاب و جریان‌هاست و حتی ضد آن‌ها و ضد اشرافیت عمل کند. او مدعی است که احزاب شکل گرفته‌اند تا از منافع مافیای قدرت و ثروت پاسداری کنند؛ اما من (یعنی احمدی‌نژاد) چون ضد اشرافیت و در مقابل مافیا و نامزدی برآمده از مردم هستم مورد حمایت احزاب قرار نمی‌گیرم. در واقع حمایت نکردن احزاب از احمدی‌نژاد برای او یک پوئن و امتیاز سیاسی و تبلیغاتی محسوب می‌شود و در این چارچوب، احزاب چپ و راست هم برایش هم فرقی ندارد.

تایید صلاحیت احمدی نژاد دور از واقعیت است

این فعال سیاسی با این حال، تحلیل‌ها و تصورات احمدی‌نژاد از شرایط سیاسی کنونی کشور را دور از واقعیت دانست و گفت: خیلی بعید می‌دانم گزینه‌ای به نام تایید صلاحیت احمدی‌نژاد روی میز باشد. نه تنها او، بلکه بسیاری از چهره‌هایی که جوان و انقلابی خطاب می‌شوند هم بعید است تایید صلاحیت شوند. اتفاقا، مجموعه شرایط داخلی و خارجی کشور به‌گونه‌ای است که احساس می‌شود تصمیم‌گیرندگان کلان نظام به دنبال گزینه‌ای هستند که اطمینان نسبی به او هم در داخل و هم خارج از کشور وجود داشته باشد و به نظر می‌رسد علی لاریجانی گزینه‌ای است که می‌تواند این نقش را به‌خوبی ایفا کند.

لاریجانی گزینه مطلوب نیرو‌های سیاسی نیست، اما می‌تواند مورد توافق قرار بگیرد

روح توضیح داد: لاریجانی می‌تواند با تشکیل دولتی مشابه دولت روحانی، تعامل و هماهنگی نسبی را در میان جناح‌های سیاسی داخل کشور ایجاد کند و برخلاف احمدی‌نژاد و نامزد‌های راست رادیکال، ثبات سیاسی را برهم نمی‌زند. لاریجانی در خارج از کشور هم اعتبار دارد. او نزد آمریکا و اروپا به‌عنوان متحد حسن روحانی و محمدجواد ظریف و حامی برجام شناخته می‌شود و چین و روسیه نیز نگاه مثبتی به او دارند. به‌ویژه آنکه لاریجانی در یکی دو سال اخیر، از یک طرف نقش موثری در امضای سند ۲۵ساله با چین ایفا کرده و از طرف دیگر، نزدیک‌ترین چهره به خود (کاظم جلالی) را به‌عنوان سفیر ایران راهی مسکو کرده است.

وی براین اساس نتیجه‌گیری کرد: با وجود اینکه لاریجانی گزینه مطلوب هیچ‌یک از نیرو‌های سیاسی نیست، اما در موقعیت و جایگاهی قرار دارد که می‌تواند مورد توافق همه نیرو‌ها قرار بگیرد و به نظر می‌رسد آن چیزی هم که برای نظام در انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری اهمیت دارد، رسیدن به چنین گزینه‌ای است.

سردبیر هفته‌نامه صدا یادآور شد: اگر قرار باشد لاریجانی با چنین جایگاهی و به‌عنوان «گزینه مورد توافق» در انتخابات حضور پیدا کند، طبعا دلایل ردصلاحیت احمدی‌نژاد تقویت خواهد شد؛ چراکه اگر احمدی‌نژاد در مقابل لاریجانی قرار بگیرد، نقشی که در سال۱۳۸۴ علیه هاشمی‌رفسنجانی ایفا کرد و او را نماد اشرافیت و مافیای قدرت معرفی کرد، این‌بار به شکل جدی‌تری می‌تواند این شعار‌ها را علیه لاریجانی مطرح کند و طبعا، حضور احمدی‌نژاد رسیدن به گزینه «رییس‌جمهور مورد توافق» را برای نظام از بین خواهد برد؛ چراکه در تقابل احمدی‌نژاد و لاریجانی، گزینه پیروز قطعا احمدی‌نژاد خواهد بود. از همین رو، اگر چنین موضعی در نظام وجود داشته باشد که به نظر می‌رسد وجود دارد، قطعا احمدی‌نژاد ردصلاحیت خواهد شد.

روح درباره احتمال حمایت احمدی‌نژاد پس از ردصلاحیت از یکی از نامزد‌های انتخابات، نیز گفت: احمدی‌نژاد به جز افرادی مانند مشایی و بقایی در مورد سایر اعضای کابینه و نزدیکانش به هیچ‌یک اعتمادی ندارد. او برای این دو نفر حاضر است هر کاری را انجام دهد، ولی سایر افرادی که در دولت او حضور داشتند و برای انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، در سال‌های گذشته از مواضع احمدی‌نژاد اعلام برائت کرده‌اند و نشان دادند که حاضر نیستند هزینه‌های ناشی از همراهی با او را بپردازند.

هیچکس از رای احمدی نژاد ارث نمی‌برد

او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، وزرای احمدی‌نژاد عموما افرادی ناشناخته و فاقد رای در سطح جامعه هستند و اغلب آن‌ها در همان دوران وزارت هم برای مردم ناشناخته بودند. در واقع، فاصله بین احمدی‌نژاد و وزرای او در سطح جامعه زیاد است و حتی اگر احمدی‌نژاد هم بخواهد، نمی‌تواند رای خود را به آن‌ها منتقل کند. حتی به نظرم، احمدی‌نژاد نمی‌تواند رای خود را به بقایی و مشایی هم منتقل کند و در واقع، آرای احمدی‌نژاد کاملا مختص خود اوست و کسی از او ارث نمی‌برد.

انتخابات ۱۴۰۰ باید با دوقطبی حداکثری برگزار شود

این روزنامه‌نگار با تاکید بر اینکه «همه چهره‌ها و نیرو‌های سیاسی باید امکان حضور در عرصه سیاسی و کاندیداتوری در انتخابات را داشته باشند»، تصریح کرد: در مقاله‌ای که پس از حوادث آبان‌ماه ۱۳۹۸ نوشتم، به این موضوع پرداختم با که توجه به بحران مشروعیت و تشدید شکاف دولت/ملت که هم در طبقات متوسط و بالا و هم در اقشار پایین و نیرو‌های حاشیه‌ای دیده می‌شود؛ تنها گزینه مسالمت‌آمیزی که نظام از طریق آن بتواند به شکل جدی هم طبقات متوسط و هم مدرن و هم فرودست را به همراهی با خود امیدوار کند، این است که یک انتخابات دوقطبی حداکثری مشابه سال ۱۳۸۸ بار دیگر تکرار شود. یعنی اگر قرار است که اقدام جدی در جهت انسجام داخلی و حل مسایل ساختاری صورت بگیرد، هم باید گزینه‌ای در سطح میرحسین موسوی بتواند وارد انتخابات شود و هم گزینه‌ای، چون محمود احمدی‌نژاد. تنها در این صورت است که هم طبقات متوسط و مدرن و ناراضیان سیاسی احساس می‌کنند نماینده‌ای واقعی در صحنه انتخابات دارند و هم طبقات فرودست و نیرو‌های حاشیه‌نشین و ضدمتن و ناراضیان اقتصادی و اجتماعی، نماینده واقعی خود را در صحنه خواهند یافت.

روح یادآور شد: قطعا این پیشنهادی که من ارائه کرده‌ام، صرفا یک پیشنهاد است و تصمیم نظام نیست. برعکس، رویکرد مسلط در نظام در شرایط کنونی به یک مشارکت حداقلی و مناسب (حدود ۵۰درصد) رضایت دارد؛ چراکه به دنبال ایجاد ثبات در داخل و کاهش تنش در مناسبات خارجی کشور است. برای این موضوع همانطور که گفتم، بهترین گزینه علی لاریجانی است.

او در پایان گفت: هرچند که ممکن است شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که اصلا لاریجانی در صحنه رقابت هم حضور پیدا نکند؛ اما در یک نگاه کلان و فراتر از آرایش‌های ظاهری انتخاباتی، به نظر می‌رسد توافق کلی و کلان برای نظام، احزاب و جریان‌ها رسیدن به رییس‌جمهوری مورد توافق است. اتفاقی که در دهه ۷۰ با هاشمی‌رفسنجانی و در دهه ۹۰ با حسن روحانی رخ داد و انتظار می‌رود در نخستین دهه سده جدید هم با گزینه‌ای، چون علی لاریجانی تکرار شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
0
9
انتخابات تان دوقطبی حداکثری باشد, دوقطبی حداقلی باشد, سه قطبی وچندقطبی باشد, کلا" رأی بی رأی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
0
3
بخدا دست بردارید کودتا وسباست و انتخابات شکم گرسنه مارو سیر نمیکنه بیایین ازاین جبهه گیری سیاست دست بردارید شکر شده کیلویی ۱۸ یه مرغ ۲کیلو۸۰ تومن چرا باجون مردم بازی میکنید حق الماس همین دنیا پس بدین شما و به همین ماه عزیز دست بردارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
2
این آقا در مورد احمدی نژاد مثل بسیاری از احزاب قلم وابسته به مافیای قدرت مغرضانه و از روی خشم حرف می زند
جالب اینجاست که سیاست خارجی این دولت را تنش زدا بیان کرده است مردم از سیاست خارجی و برجام راضی هستند !!!!! در حالی که در این دولت همسایگان ضعیف که عمدتا عرب هستند برای ما رجز خوانی می کنند و صراحتا می گویند خواستار براندازی نظام ایران هستیم
واگر نیروهای نظامی و امنیتی شجاع و هوشیار کشور نبودند
کشور با هجمه سنگینی از تهدید و نفوذ مواجه می شد.
آقای عزیز اینهمه طرح های عمرانی از قبیل ساخت مسکن و راهها و پالایشگاهها و جایگاه‌ها و غیره و وام های آسان و کم درصد برای اشتغال به مردم ضعیف و نیز پیشرفت های هسته ای و علمی و بالا رفتن قدرت خرید مردم در زمان احمدی نژاد را چرا بیان نمی کنی و البته از امثال شما انتظار همین است
اعتقاد احمدی نژاد به رهبری و مردم و نظام با عملکرد وی قابل دفاع و مشخص است.
مردم با دروغ شما فریب نمی خورند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
3
دست از سر مردم بر دارین بیچاره کردین فقط بزارید محمود بیاید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
0
خداوند به دکتر احمدی نژاد عزت داده و امثال شما نمیتوانید با دروغ و فریب از محبوبیت ایشان نزد مردم بکاهید
Reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
0
0
فقط آقای دکتر محمود احمدی نژاد
ن
|
United States of America
|
۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
بعضابایدازمردم خجالت بکشن بایدفبول کنیداقای دکتر احمدی نژادبیادوسلام
نظرات شما
پیشخوان