تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۰

ترفندی عجیب برای کلاهبرداری

خیلی‌ها تصور می‌کنند حالا که می‌شود برای هر تراکنش بانکی از رمزهای یک‌بار مصرف استفاده کرد، دیگر امکان سرقت از حساب‌های بانکی با شگرد فیشینگ وجود ندارد، اما کلاهبرداران ثابت کرده‌اند که این تصور اشتباه است.

 کلاهبرداری اینترنتی

رویداد۲۴   ارسال لینک جعلی ابلاغیه قضایی الکترونیک برای طعمه‌ها، تازه‌ترین شگرد آنها برای خالی کردن حساب‌هاست.

در این شگرد تازه کلاهبرداران اقدام به جعل آدرس اینترنتی سامانه ثبت نام الکترونیک قوه قضاییه یا همان (ثنا) کرده و با ارسال پیامکی با مضمون:« ثبت شکواییه، ابلاغ حکم و...» به افراد مختلف، وانمود می‌کنند که از آنها شکایت شده یا اینکه پرونده‌ای برای آنها در مراجع قضایی تشکیل شده است.

آنها همراه این پیامک، لینک جعلی سامانه ثنا را هم برای طعمه‌شان می‌فرستند و طعمه مورد نظر با دیدن پیامک و به تصور اینکه پرونده‌ای در مراجع قضایی برای او تشکیل شده، وارد لینک جعلی می‌شود.

این، اصلی‌ترین مرحله کلاهبرداری است. چرا که کلیک کردن روی لینک باعث می‌شود که فرد وارد صفحه‌‌ای جعلی شود که در آن از وی خواسته شده برای مشاهده وضعیت پرونده خود یا اوراق قضایی، مبلغ اندکی را از طریق اینترنتی واریز کند. فرد مورد نظر که برای دیدن اوراق قضایی کنجکاو شده، برای واریز این مبلغ ناچیز، همه اطلاعات کارت بانکی و رمز خود را وارد می‌کند و همین کافی است تا نقشه کلاهبرداران کامل شود؛ چرا که صفحه جعلی به‌گونه‌ای طراحی شده که به محض وارد شدن اطلاعات کارت و رمز آن، این اطلاعات در اختیار کلاهبرداران قرار می‌گیرد و آنها با استفاده از این اطلاعات حساب طعمه‌هایشان را با این شگرد که به فیشینگ معروف است خالی می‌کنند.


بیشتر بخوانید: کارت بانکی‌تان را اجاره ندهید!


یکی از مهم‌ترین نکات درخصوص این نوع کلاهبرداری، اشتباه طعمه‌هاست که تصور می‌کنند وقتی برای خریدهای اینترنتی از رمز یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند دیگر کلاهبرداران نمی‌توانند حساب آنها را خالی کنند. اما آنها به این مسئله توجه نمی‌کنند که مدت استفاده از رمزهای یک‌بار مصرف بیشتر از یک دقیقه است و آنها به محض اینکه رمز یک‌بار مصرف را در صفحه جعلی وارد می‌کنند، کلاهبرداران نیز در کمتر از چند ثانیه از آن استفاده و با خریدهای اینترنتی حساب طعمه‌شان را خالی می‌کنند. به همین‌خاطر است که پلیس فتا همیشه به شهروندان توصیه می‌کند که هنگام خریدهای اینترنتی، سعی کنند رمز یک‌بار مصرفی را که بانک برایشان پیامک می‌کند، در آخرین ثانیه‌های باقی مانده از زمان خود وارد کنند تا کلاهبرداران فرصت استفاده از آن را نداشته باشند.

به‌گفته سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا، شهروندان باید به‌خاطر داشته باشند که سامانه ثنا هیچ‌گونه دریافت وجهی ندارد. اگر شهروندان با پیام‌هایی مواجه شدند که تحت عنوان ثنا برایشان ارسال شده و در آن درخواست پرداخت مبلغی حتی به میزان اندک مطرح شده بود، باید بدانند که این پیام جعلی است و ضمن پرهیز از پرداخت وجه، حتما ماجرا را به پلیس فتا گزارش کنند.

وی همچنین از شهروندان خواست برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام چنین سودجویانی از بازکردن پیام‌های مشکوک خودداری کنند و اگر با لینک‌های ناشناس مواجه شدند وارد آن نشده و حتما قبل از هرگونه تراکنش بانکی آدرس صحیح سایت و سامانه را بررسی کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان