تاریخ انتشار: ۰۶:۲۷ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
نماینده اصولگرای مجلس در گفتگو با رویداد‌۲۴؛

هر وقت رهبری حرفی می‌زند، روحانی از رفراندوم صحبت می‌کند/ مذاکرات وین با هدف پیروزی گزینه دولت در انتخابات ۱۴۰۰ است

فریدون عباسی می‌گوید مذاکرات وین با هدف پیروزی گزینه نزدیک به روحانی در انتخابات ۱۴۰۰ پیگیری می‌شود.

فریدون عباسی

رویداد۲۴ محمد آیتی: اختلاف عده‌ای از اصولگرایان با دولت در ما‌های پایانی به اوج خود رسیده و آن‌ها برای فضاسازی در انتخابات از هر نقد واقعی و غیرواقعی برای حذف دیدگاه دولت استفاده می‌کنند. اولین گام برای احیای برجام پس از چهار سال در وین برداشته شد. ایرانی‌ها می‌گویند هیچ مذاکرات مستقیم و غیرمستقیمی میان ایران و آمریکا در جریان نیست و در مقابل غرب از آغاز مذاکرات فنی غیرمستقیم میان دو کشور خبر می‌دهد. رویترز البته از تعویق دو هفته ای ادامه این مذاکرات همزمان با حمله اسرائیل به کشتی ایرانی در دریای سرخ می‌گوید. در شرایطی که تحریم‌های غرب اقتصاد کشور را مدت‌هاست به انزوا و نابسامانی کشانده و معیشت مردم تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار گرفته است از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با آمریکا موجب اعتراض برخی در تهران شده است. آنها می‌گویند این مذاکرات جنبه انتخاباتی دارد و نباید انجام شود.

فریدون عباسی رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران از جمله این افراد است که مسیر دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص برجام را قبول ندارد و معتقد است بدبینی او و همفکرانش به‌حق بوده و این بدبینی را باید جدی گرفت. 

دولت روحانی آمریکا را شیطان بزرگ نمی‌داند

او به رویداد۲۴ گفت: شک نداشته باشید که در پشت پرده دستگاه اجرایی ما شخص رییس جمهور و برخی وزرا و هم‌فکر‌های ایشان دنبال مذاکره با آمریکا هستند. روحانی وقتی تازه بر سر کار آمد با اوباما رییس جمهور وقت آمریکا تلفنی صحبت کرد که این خود نشان از انگیزه ایشان در حرکت در این مسیر داشت.

وی افزود: تمایل به مذاکره با آمریکایی‌ها و حل همه مسائل به ظن این آقایان مشهود است که این به‌خاطر مبانی فکری و دیدگاه فلسفی آن‌هاست، یعنی این‌ها غرب را آن‌جوری که در آرمان‌های انقلاب هست یا آمریکا را که شیطان بزرگ می‌نامیم، نمی‌دانند. این افراد در آن مکتب‌ها درس خوانده‌اند و اگر توجه کنید این‌ها علوم انسانی غرب که حاکم بر تفکرات غرب هست، یعنی تفکرات آن‌ها از نظر اقتصادی، آزادی‌های اجتماعی و اداره دنیا و... را پذیرفته‌اند. این‌ها قدرت غرب را قبول دارند و در مصاحبه‌هایشان گفته‌اند که غربی‌ها یک سلاح دارند که در ۱۰ دقیقه اول از آن استفاده و توان دفاعی ما را نابود می‌کنند.


بیشتر بخوانید:سایه جنگ دریایی ایران و اسرائیل بر مذاکرات وین/ ماجرای حمله به کشتی ایرانی ساویز چیست؟


نماینده کازرون تصریح کرد: این‌ها به هویت ملی و اقتدار کشور توجهی ندارند و کشور را با نظریه مقاومت که مورد نظر رهبری است اداره نمی‌کنند. حتی وقتی آمریکا از برجام خارج شد آقایان از موضع ضعف برخورد کردند. مثلاً رئیس جمهور در مورد پیشران هسته‌ای در مورد اقدام آمریکایی‌ها چطور برخورد کرد؟ گفت حالا بروید و امکان‌سنجی پیشران را انجام بدهید! این دستور مسخره است و با این حرف‌ها و کار‌ها طرف مقابل گام‌هایی که ما برمی‌داریم را گام نمی‌بیند و می‌گوید ایران فقط یک میلیمتر حرکت کرده است.

رییس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: روزی خانم موگیرینی گفت ایران کاری نکرده که اتحادیه اروپا موضع بگیرد و اشاره داشت کار‌های ایران اصلاً گام و اقدامی نیست.

عباسی یادآور شد: تفکر حل مشکل با غرب یک طیف است که یک سر این طیف نزدیک به انقلاب و افراد مومن است و یک طرف دیگر آن افراد سکولار شده در جامعه ما هستند، یعنی این‌ها وجود دارند و الان دستگاه‌های اجرایی ما در راس و بخش زیادی از آن دست جناح غرب‌گرا است که در این جناح سکولار‌ها هم هستند. در این تصمیم‌گیری‌ها افرادی هم وجود دارند که به دخالت دین در سیاست معتقدند، ولی همین‌ها اخلاق غرب‌گرایانه دارند.

چندین جناح و فکر در صحبت با آمریکایی‌ها هستند

رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه عنوان کرد: هر وقت رهبری حرفی می‌زنند، رییس جمهور صحبت رفراندوم می‌کند. یعنی رییس جمهور و این افراد به دیدگاهی که در جناح اصولگرایان و انقلابیون کشور است که هر چه آقا گفت، اعتقادی ندارند و اعتقادشان را هم نمی‌گویند، ولی در عمل در مقابل حرف آقا می‌گویند رفراندوم.

وی گفت: نظر من این است که نظریات رهبری براساس آیات قرآن است. مثلاً نظریه مقاومت رهبری با نظریه مقاوت امام فرق نمی‌کند. در نظریه مقاومت می‌گوید خدا هست، معاد و شیطان هم هست. منظور از شیطان بزرگ همان آمریکا است، چون تمام مشخصاتی که شیطان در سلطه بر انسان‌ها و فریب آن‌ها دارد در آمریکا وجود دارد.

عباسی با اشاره به اینکه از سوی ایران چندین تیم مذاکره می‌کنند، گفت: یک بحث دیپلماسی عمومی است، یک بحث پشت پرده است و یکی هم وزارت خارجه است. یعنی چندین جناح و فکر در صحبت با آمریکایی‌ها هستند. حتی جناح انقلاب هم می‌تواند از طرف مراجعی با آمریکا ارتباط داشته باشد. مثلاً اگر سوئیسی‌ها به‌طور رسمی از سوی آمریکایی‌ها پیغام آوردند، این رسمی است، پس مذاکره با آمریکا موضوع پنهانی نیست. مثلاً یک‌بار شاه یا وزیر امور خارجه عمان مسئول این کار می‌شود، یک‌بار عراقی‌ها پیغام می‌آورند و یک‌بار افغانی‌ها. این موضوع عادی است، یعنی غیر از کانال وزارت خارجه که یک مدیرکل و یک سفیر دارد که با آمریکایی‌ها صحبت می‌کنند، کانال‌های دیگری هم در حوزه رسمی و غیررسمی وجود دارند. مسئول مذاکره‌کننده رسمی کشور وزارت خارجه است، ولی در دنیا دیپلماسی عمومی هم وجود دارد که می‌تواند در بین این افراد اختلافاتی وجود داشته باشد.

اگر منافع مشترکی با دشمن داشتیم باید صلح کنیم

این چهره اصولگرای مجلس افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم با دشمن اصلاً حرف نزنیم، باید صحبت کرد و در مورد موضوعات جهانی اگر منافع مشترکی بود ارتباط برقرار کرد و صلح کنیم. ما براساس منافع کشور خودمان و آرمان‌های امام و انقلاب باید با دشمن طرف شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث مذاکرات وین، دولت در حال یکه‌تازی است، چون می‌خواهد کار‌هایی بکند که گزینه نزدیک به آن‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز میدان شود. دولت به صحبت با آمریکا علاقه دارد. مثلاً یک وزیر می‌گفت حرف کری سند، چطور حرف عباسی که به کری می‌گفت اشتباه کردی سند نیست؟ حالا باید پرسید آن سندی که حرفش را می‌زدید کجاست؟ تفکر دولت روحانی از سال ۹۲ که کار را دست گرفته‌اند عوض نشده است. پول، روابط، امضا‌های خارجی و... همه در دست این آقایان با تفکراتشان است که من به‌عنوان یک نیروی انقلابی نگران این نوع مذاکرات هستم، چون آدم‌ها را تست کرده‌ام و آقای عراقچی هم روز یکشنبه که مجلس آمد هیچ حرف جدیدی را ارائه نداد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
0
1
روحانی نگران محاکمه خود و اعوان و انصارش پس از انتخابات است ! خودش هم میدونه چه بلایی در این 8 سال بر سر مردم آورده و محاله مردم به او و همفکرای او اعتماد کنند و از یک سوراخ...... ! درست مانند احمدی نژاد! روحانی ورژن دیگری از احمدی نژاد در قالب دیگر است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
0
1
این نماینده کازرون واقعا یک ادم خاصی است و فکر می کند در کشور خیلی محبوب است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
0
1
اصل مردم هستند نه شخص هر شخصی باید بطور مستقیم رای مردم داشته باشد .
نظرات شما
پیشخوان