تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰

۸ نکته برای شست و شوی شال و روسری با حداقل آسیب

در این گزارش با ۸ شیوه شستن روسروی و شال بدون اسیب دیدن آن‌ها اشنا شوید

شست و شوی شال و روسری با حداقل آسیب

رویداد۲۴ امروزه خرید شال و روسری، موجب زیبایی و افزایش اعتماد به نفس آن‌ها در جامعه می شود. کمد آن ها پر است از انواع شال و روسری در رنگ های مختلف و نگهداری از آن‌ها به دلیل ظرافتشان سخت بوده و ممکن است آسیب ببینند ولی از سمت دیگر می‌دانیم که برای زیبایی بیشتر و تمیزی باید مرتباً شست و شوی شال و روسری را انجام داد اما ممکن است با ندانستن برخی نکات این شست و شو باعث آسیب رساندن به شال و روسری شود و عمر و ماندگاری آن‌ها را کاهش دهد، پس با ما همراه باشید تا به این نکات مهم مسلط شوید.توجه کنید که قبل از شستشوی انواع شال و روسری خود باید از کیفیت آن مطمئن شوید که آسیبی به آن وارد نشود، اگر از این موضوع مطمئن نیست حتما از یک فروشگاه معتبر اقدام به خرید کنید که در شرایط کرونا خرید اینترنتی شال و روسری از بانوکده بهترین راه حل می‌باشد که قیمت مناسب شال و روسری را به شما ارائه می‌دهد.

نکات مهم در شستشوی شال و روسری

اما ابتدایی ترین نکته‌ا‌ی که باید بدانید این است که به دلیل ظرافت و بافت آسیب پذیری که شال و روسری ها دارند نباید آن ها را با سایر لباس ها در ماشین لباس شویی شست چون هم ممکن است رنگ بگیرند و هم ممکن است به دلیل گره خوردن به لباس های دیگر بافت آن‌ها آسیب ببیند و از بین برود، بلکه باید مثل قدیمی ها از شست و شو با دست استفاده کرد (به صورت تکان دادن های متوالی در آب و نه مچاله کردن و فشار دادن) تا صدمه به آن‌ها وارد نشود.

  1. لیبل روی روسری

قبل از شروع به شستن، ضروری است که برچسب یا لیبل روی شال و روسری‌تان را مطالعه کنید و از اطلاعات آن آگاه شوید تا بدانید جنس آن چیست؟ درصد الیاف تشکیل دهنده‌ی آن مثل نخ یا پلاستیک چه قدر است؟ و همچنین به چه نوع آب (سرد یا گرم)، حرارت، مواد شوینده و ... نیاز دارند و یا حساس هستند.

  1. حرارت آب

از آنجایی که تأکید بسیاری بر ظرافت روسری ها کردیم باید بدانید که آب مورد استفاده در شست و شوی شال و روسری هرگز نباید گرم باشد چون میزان آسیب به شال و روسری را افزایش می دهد و عمر آن را کم می کند؛ بهتر است دمای آب، معمولی باشد مثل آب شیر و حتی‌الامکان اگر کمی سرد هم بود، چه بهتر!

  1. مواد شوینده

حتماً از مواد شوینده‌ای که مقدار آنزیم های آن کم است استفاده کنید مثل انواع شامپوها و مخصوصاً شامپو بچه، ولی اگر احساس کردید که این مواد شوینده رنگ شال و روسری‌تان را از بین می‌برند، بهتر است با آب خالی شست و شو را انجام دهید. (گاهاً از سرکه سفید هم می‌توان به عنوان جایگزین این قبیل مواد شوینده استفاده کرد)

  1. آب کشی کردن

یک نکته مهمی که باید رعایت کنید نچلاندن یا مچاله نکردن روسری برای آب گیری ا‌ست. بهتر است بعد از شست و شو با مواد شویند ظرف را خالی کنید و این بار فقط آب خالی در آن بریزید و فقط با تکان های متوالی سعی در آب کشی شال و روسری داشته باشد، سپس شال و روسری‌تان را در یک سبد قرار بدهید تا آب آن‌ها به بیرون بریزد و گرفته شود.

  1. خشک کردن

خیلی مهم است که بدانید شال و روسری از هر نوع جنسی که باشد بهتر است بجای آویزان کردن در مقابل نور خورشید، آن‌ها را روی یک سطح صاف پهن کنید و یک حوله روی‌شان بذارید تا رطوبت آن‌ها را بگیرد و در مجاورت هوا خشک شوند، نه در مقابل نور خورشید، چون باعث آسیب دیدگی آن‌ها می‌شود و همچنین آویزان کردن آن‌ها برای خشک شدن باعث کج و چروکیده شدنشان می‌شود.

  1. اتو کردن

با توجه به ظرافت و حساسیت بافت شال و روسری‌ها، برای اتو کردن باید با توجه به اطلاعات درج شده در برچسب و لیبل، درجه حرارت اتو را در مقدار کم آن تنظیم کنید و استفاده کنید و همچنین وقتی شال و روسری کاملاً خشک بود اتو نکنید چون بهتر است یک مقداری رطوبت داشته باشد. علاوه بر این ها هیچ‌وقت نباید اتو مستقیماً با شال و روسری در تماس باشد بلکه یک فاصله‌ای می‌بایستد بین‌شان قرار داشته باشد، حالا می‌توانید یک پارچه بین آن‌ها قرار دهید یا از محافظ های اتو که در بازار موجود است، استفاده کنید.

  1. پاک کردن لکه

اگر بر روی شال و روسری‌تان لکه‌ای مشاهده کردید، بهترین ماده برای پاک کردن آن لکه از روی شال و روسری، جوش شیرین است.

  1. آویزان کردن

نکته آخر و مهم دیگر این است که برای جلوگیری از چروکیدگی شال و روسری‌تان و مرتب و منظم شدن آن‌ها باید از چوب لباسی و انواع آویزهای مخصوص شال و روسری استفاده کنید.

در مقاله How To Wash A Scarf روش های مختلف برای شستشوی شال و روسری توضیح داده شده است که در مورد امکان حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید.

پس اگر تا الان به دلیل ظرافت شال و روسری هایتان نگران شست و شوی آن‌ها بودید از این به بعد با دانستن و رعایت کردن این نکات مهم نگران نباشید چون قرار است با این نکات عمر شال و روسری شما افزایش یابد، پس حتماً نکاتی که ذکر شد را به یاد داشته باشید و به دوستانتان نیز منتقل کنید.

 

برچسب ها: مد و زیبایی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان