تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

از غیبت لاریجانی تا حضور پررنگ سرداران/ شورای وحدت اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ به اجماع می‌رسد؟

شورای وحدت اصولگرایان لیست ده نفره نامزد‌های مورد نظر خود برای انتخابات ۱۴۰۰ را منتشر کرد. از نبود نام علی لاریجانی تا حضور قابل توجه نامزد‌های نظامی و نادیده گرفتن وزرای احمدی نژاد در این فهرست نشان می‌دهد اصولگرایان در صورت عدم کاندیداتوری رئیسی راه دشواری تا اجماع دارند.

انتخابات 1400

رویداد۲۴ در حالی که کمتر از یک ماه دیگر تا آغاز رسمی ثبت نام نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، «شورای وحدت اصولگرایان» با قدرت بیشتری ورود کرده تا بار دیگر شانس خود را برای «وحدت» و «اجماع» محک بزند. 

شورای وحدت سال ۹۶ و با محوریت سید ابراهیم رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری شروع به کار کرد و پس از آن با شکست رئیسی در مقابل حسن روحانی و سپس ریاست او بر قوه قضایی، این شورا با محوریت افرادی همچون محمدرضا باهنر به کار خود ادامه داد.

این شورا در دوره گذشته و برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ حمایت تمام قد خود را از رئیسی اعلام کرده بود و اکنون نیز طبق گفته منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت، ابراهیم رئیسی برای انتخابات ۱۴۰۰ اقبال شورای وحدت اصولگرایان را به همراه دارد و گزینه اولویت دار این شورا است.

هرچند که به نظر می‌رسد شورای وحدت تلاش دارد تا رئیسی را به عنوان گزینه نهایی خود معرفی کند، اما این شورا نیم نگاهی هم به سایر گزینه‌های احتمالی داشته و اخیرا طی نامه‌ای از آنها خواسته‌ برنامه‌های خود را اعلام کنند. این شورا اخیرا به ده نفر از نامزدهای احتمالی اصولگرا نامه‌ای با امضای آیت الله موحد کرمانی فرستاده و از آنها خواسته شده که  برنامه‌ها و افراد شاخص در تیم کاری خود را معرفی کنند. نامه مذکور برای ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی، سعید جلیلی، سعید محمد، عزت الله ضرغامی، علی نیکزاد، رستم قاسمی،حسین دهقان و امیرحسین قاضی زاده هاشمی ارسال شده است. 


بیشتر بخوانید:چرا ضرغامی دعوت شورای ائتلاف برای انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرد؟


البته ارسال این نامه با حواشی مختلفی هم همراه شد. در ابتدا منوچهر متکی فقط نام 9 نفر را در برنامه جهان آرا اعلام کرد که نام رستم قاسمی در میان آن نبود، اما بعد از آن اعلام شد که این نامه به دست رستم قاسمی هم رسیده و از او نیز خواسته‌اند تا برنامه‌هایش را اعلام کند. از سوی دیگر روز یکشنبه هفته جاری، عزت الله ضرغامی آب پاکی را روی دست اصولگرایان و خصوصا شورای وحدت ریخت و با انتشار دست‌نوشته‌‎ای اعلام کرد: «ضمن احترام به همه نامزدها، رقبا، تشکل‌های سیاسی و تشکر از تلاش آنان برای مشارکت هر چه پرشورتر مردم در همه انتخابات، بنای ورود به سازوکارهای مرسوم را ندارم.»

محمد باقر قالیباف نیز پس از دریافت این نامه، به اصولگرایان پیام داده و برای حضور خود در انتخابات سه شرط را مطرح کرده است. «1.عدم حضور رئیسی. 2.رسما اعلام شود پرونده عیسی شریفی مربوط به او نیست. 3. او در انتخابات هیات رئیسه مجلس، کاندیدا شود»  البته ساعاتی پس از انتشار این خبر، مهدی چمران، نائب رئیس شورای مرکزی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب ادعای مطرح شده درباره شروط قالیباف از سوی روزنامه سازندگی را تکذیب کرد.

تا به این لحظه سایر افرادی که نامه را دریافت کرده‌اند واکنشی نسبت به آن نداشته‌اند. اما حدس و گمان‌ها در خصوص وضعیت انتخاباتی‌ آن‌ها در صدر اخبار است. یکی از مهترین افراد این لیست سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه است که نه تنها گزینه مورد حمایت نظام است، بلکه به راحتی بر سر او اجماع صورت خواهد گرفت. البته اخیرا صحبت‌هایی مبنی بر احتمال منع حضور او از سوی رهبری مطرح می‌شود، اما با توجه به اینکه بیش از یک‌سال از احتمال حضور او در انتخابات ریاست جمهوری صحبت می شود و رهبر انقلاب واکنشی نسبت به آن نداشته است می توان این موضوع را در حد حرف و حدیث‌های رسانه‌ای خواند، چرا که در طرف مقابل وقتی صحبت از حضور سید حسن خمینی برای ریاست جمهوری به میان آمد در کمترین زمان ممکن رهبری او را از حضور در این رقابت منع کردند. 

نکته قابل تامل دیگری که در این نامه صدق می‌کند، نبود نام علی لاریجانی است. حذف نام علی لاریجانی از لیست شورا، نشان می‌دهد که اصولگرایان چندان علاقه‌ای به حمایت از او ندارند و ترجیح می‌دهند از گزینه‌های دیگری همچون سعید محمد حمایت کنند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که اصلاح طلبان نیز صراحتا اعلام کرده‌اند که از لاریجانی حمایت نمی‌کنند و پشت یک گزینه تمام قد اصلاح طلب خواهند ایستاد. 

از حذف لاریجانی تا حضور پررنگ نظامیان!

انتشار لیست نامزدهای شورای وحدت اصولگرایان  با این ترکیب، چند هدف داشت. آن هم حذف بعضی چهره‌های موثر جریان اصولگرا بود تا به شایعات انتخاباتی پاسخ داده باشد. پیش از این، اصولگرایان تحول خواه و اصولگرایان حاضر در ائتلاف شورای ائتلاف، مدعی بودند که شورای وحدت برای حمایت از چهره‌ای میانه‌رو نظیر لاریجانی شکل گرفته است. اما حالا نام لاریجانی در میان نامزد‌های این جریان نیست تا مشخص شود که لاریجانی در این انتخابات قطعا از هیچکدام از گروه‌های اصولگرا حمایت جدی نمی‌شود و باید دنبال حامیان دیگری باشد.

نکته قابل توجه دیگر درباره این لیست این است که تقریبا همه فرماندهان شناخته شده نظامی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند، در فهرست شورای وحدت قرار دارند. قالیباف، محسن رضایی، سعید محمد، حسین دهقان، رستم قاسمی و عزت الله ضرغامی، ۶ نامزدی هستند که سابقه پررنگ نظامی دارند.

شورای وحدت اصولگرایان علیه احمدی نژاد

به جز لاریجانی، به نظر می‌رسد چند چهره نزدیک به احمدی نژاد هم در این فهرست نیستند. به جز خود احمدی نژاد، عباسی و ناظمی اردکانی دو وزیر احمدی نژاد هم در این فهرست قرار نگرفته‌اند. رستم قاسمی هم در فهرست ۹ نفره اولیه نبود و بعدا اضافه شد. متکی سخنگوی شورای وحدت گفت: در برنامه جهان آرا در شبکه افق سیما ابتدا نام ۹ نفر را به عنوان کسانی که به آن‌ها نامه نوشته شده است، بیان کردم و سپس نام رستم قاسمی نیز به عنوان نفر دهم اضافه شد، اما رسانه‌ها فقط نام ۹ نفر را منتشر کرده‌اند. با این تفاسیر، می‌توان خط پررنگ بین شورای وحدت و نیرو‌های نزدیک به احمدی نژاد را دید و بعید است در مرحله بعدی هم افرادی مثل نیکزاد یا سعید جلیلی، شانس حضور به عنوان نامزد نهایی از سوی شورای وحدت اصولگرایان را داشته باشند.

انصراف مخبر و فتاح؟

در ماه‌های گذشته همواره از احتمال نامزدی افرادی چون مخبر و فتاح سخن به میان بود، هرچند که خود این افراد ثویا احتمال کاندیداتوری در انتخابات را رد کرده بودند اما اقدامات و تحرکات انتخاباتی آنها از دید رسانه‌ها پنهان نماند. حال جای خالی آنها در لیست منتشر شده از سوی شورای وحدت اصولگرایان دیده می‌شود. آیا انتشار این لیست را می‌توان به منزله پایان شایعات نامزدی مخبر و فتاح در انتخابات مجلس قلمداد کرد؟

غیبت مخبر و فتاح، رئوسای دو بنیاد ثروتمند (فرمان امام و بنیاد مستضعفان) احتمالا نشانه‌ای از عدم حضور این افراد در انتخابات است. مگر اینکه در چند روز آینده اتفاق خاصی بیفتد. در این میان غیبت مهرداد بذرپاش هم قابل توجه است.

پایان محوریت موتلقه

حزب مؤتلفه اسلامی چندی پیش در بیانیه‌ای تیم نامزد‌های در تراز ریاست‌جمهوری خود را معرفی کرد. در این بیانیه بادامچیان، مصطفی میرسلیم، ترقی و دو نفر دیگر قرار داشتند که حالا هیچکدام در فهرست نهایی شورای وحدت قرار ندارند. به این ترتیب می‌توان حدس زد که موتلفه از این فهرست حمایت نخواهد کرد.

اختلاف در مجلس برای رسیدن پاستور

برای اولین بار در انتخابات، رئیس و دو نایب رئیس مجلس نامزد ریاست جمهوری شده اند. رویه‌ای بی سابقه که نشان از عمق اختلاف میان اصولگرایان حاضر در خانه ملت است. همه این‌ها در حالی است که گفته می‌شود امیرآبادی فراهانی، برای یک مسئولیت محوری در ستاد ابراهیم رئیسی، آماده می‌شود و چندی قبل هم از مسئولیتی که برای انتخابات داشت، استعفا داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان