تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

راه‌اندازی سردخانه‌های سیار به علت پیک جدید کرونا

محسن هاشمی درباره اقدام احتمالی شورای شهر برای راه اندازی سردخانه‌های سیار به علت پیک اخیر کرونا و کمبود فضا در سردخانه‌های بهشت زهرا و مشکل دفن فوتی‌ها توضیحاتی داد.

شمار قربانیان ویروس کرونا

رویداد۲۴ محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران درخصوص تمهیدات شورای شهر برای طرح احتمالی لغو ترافیک به دلیل پیک جدید کرونا گفت: اصولا برقراری طرح ترافیک در اختیار شورای شهر و شهرداری نیست، بلکه شورا برحسب وظیفه قانونی خود فقط عوارض آن را تعیین می‌کند و ستاد ملی مقابه با کرونا، می‌تواند نسبت به اجرای طرح ترافیک تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: در دو مقطع هم طرح ترافیک برای کاهش تردد با وسایل حمل ونقل عمومی در دوران کرونا در تهران تعلیق شد، اما بررسی‌های نهادهای مسئول نشان داد با لغو طرح ترافیک مراجعه مردم به مرکز شهر، بازار و مراکز پرازدحام افزایش پیدا کرده یعنی امکان شیوع کرونا در شهر بالاتر رفته بدون آنکه ازدحام در سیستم حمل ونقل عمومی کمتر شود، یعنی مترو و اتوبوس با لغو طرح ترافیک خلوت نشدند، اما بازار و معابر به دلیل تولید سفر جدید توسط مردم شلوغ شد و به همین دلیل تصمیم به برقراری مجدد طرح ترافیک گرفتند، در این مقطع نیز همان نهادها می‌توانند موضوع را مجددا بررسی و تصمیم گیری کنند.

هاشمی در پاسخ به اینکه چرا علی رغم انتقاد سخنگوی شورای شهر از ورود بخش خصوصی به بحث واردات واکسن وی درباره آمادگی شرکت شهرسالم برای واردات واکسن کرونا سخنانی را مطرح کرده گفت: تناقضی بین این مواضع وجود ندارد، شرکت شهرسالم یک شرکت خصوصی نیست بلکه وابسته به شهرداری و شرکتی عمومی محسوب می‌شود، البته چند صدایی ویژگی نهادهای دموکراتیک است و پدیده‌ای منفی نیست.

رئیس شورای شهر پایتخت درباره اقدام احتمالی شورای شهر برای راه اندازی سردخانه‌های سیار به علت پیک اخیر کرونا و کمبود فضا در سردخانه‌های بهشت زهرا و مشکل دفن فوتی‌ها که با کُندی انجام می‌شود اظهار داشت: اگر نیاز به ایجاد زیرساخت جدیدی باشد، سازمان بهشت زهرا و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، اقدامات لازم را انجام می‌دهند و در این مقطع گزارشی در اینباره به شورا ارسال نشده است، مشکل اصلی در شرایط فعلی کمبود سردخانه نیست بلکه محدودیت‌های ضعیف در سطح شهر ونقض آن در کنار عدم تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی تهران دو معضل اصلی تهران در برابر کرونا است که متاسفانه از سوی مراجع ذیصلاح اقدام عاجلی برای حل آن انجام نمی‌شود.

هاشمی درباره انتقادهایی که درمورد تضعیف نهاد شورایاری‌ها و تبدیل سرای محلات به ادارات شهرداری مطرح شده بیان داشت: البته دیدگاه‌های انتقادی در ستاد شورایاری شورای شهر نسبت به عملکرد شهرداری در تعامل با شهرداری وجود دارد که می‌توانید با مسئولان آن، صحبت کنید، اما سیاست کلی شورا نسبت به نهادشورایاری، تبدیل آن به یک بازوی مشورتی و قوه عاقله محلی و منطقه‌ای برای شوراست و همانگونه که خود شورای شهر ماهیت اجرایی ندارد و حق دخالت در تصمیمات اجرایی شهرداری را ندارد به طریق اولی نهاد شورایاری نیز بدیل شهرداری محله و منطقه نیست و باید وظایف خود را انجام دهد.

رئیس شورای شهر تهران درخصوص نارضایتی و استعفای بعضی از اعضای شورای شهر به خاطر نحوه برخورد با پرونده احیای باغات تهران و اینکه گفته می‌شود برای بعضی از زمین‌هایی که در آن‌ها گودبرداری شده و در محیط پیرامون با ساختمان‌های بلندمرتبه احاطه شده اند مجوز باغ صادر شده که عملا امکانی برای احیای درختان، نگهداری، آبیاری و کوددهی ندارند گفت: قانون تشخیص باغ را به عهده شورای شهر گذاشته و طبیعتا اعضای شورا براساس برداشتشان از قانون نسبت به باغ بودن یا نبودن یک ملک رای می‌دهند. دو گونه نظر در شورا وجود دارد، یکی باغ گرایی حداکثری، که به زمین‌ها برحسب سند مادر رای باغ می‌دهد و دیگری باغ گرایی حداقلی، که ملاک وضعیت امروز ودرختان فعلی ملک است. در پرونده‌های مختلف این دو دیدگاه ممکن است رای اکثریت را به دست بیاورند و طبیعتا دیدگاه مخالف ناراحت می‌شود. البته با آیین نامه جدید باغات که به طور طبیعی در دوره آینده اجرا می‌شود، شاید این اختلافات کم شود، اما اینکه وضعیت فعلی ملک ملاک باشد، باعث می‌شود صاحبان ملک تشویق به قطع یا خشکاندن درختان شوند که همین روند بسیاری از باغات تهران را در گذشته از بین برده است.

منبع: میزان
نظرات شما
پیشخوان