تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
ابطحی:

دالان شورای نگهبان برای اصلاح طلبان بسته و برای اصولگرایان باز است/ پاشنه آشیل انتخابات ۱۴۰۰ مذاکرات برجام است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفت: جریان اصولگرایی به دلیل دالان باز شورای نگهبان همیشه خودش را در قد و قامت ریاست جمهوری می‌بینند در صورتی که این دالان برای اصلاح طلبان بسته است.

دالان شورای نگهبان برای اصلاح طلبان بسته و برای اصولگرایان باز است/ پاشنه آشیل انتخابات 1400 مذاکرات برجام است

رویداد۲۴ محمدعلی ابطحی، در تحلیل شرایط کشور در آستانه انتخابات 1400 و در پاسخ به این سوال که در حال شاهد تعدد کاندیدا در جریان اصولگرا و گرم شدن فضای انتخاباتی هستیم که اصلاح طلبان هنوز در حال بررسی سازوکار‌ها هستند و بدنه جریان را در بلاتکلیفی نگه داشته‌اند، دلیل این مسأله چیست، گفت:سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حال حاضر به یک پدیده عجیب و غریب تیدبل شده است؛ هیچ‌گاه سابقه نداشته است در ماه اردیبهشتی که منتهی به انتخابات ریاست جمهوری است مشخص نباشد کاندیدای اصلی چه کسانی هستند، چه احزابی از آن‌ها حمایت می‌کنند و ستادهای‌شان کجا قرار دارد. معتقدم سردرگمی احزاب و تصمیم گیران از یک سو و بی‌اعتنایی مردم نسبت به اینکه به احزاب فشار نمی‌آورند از سوی دیگر، منجر به بروز این اتفاقات شده است.

وی ادامه داد: هنگامی که مردم نسبت به انتخابات بی‌اعتنا شوند، مطالبات از کاندیدا هم بسیار ضعیف می‌شود، حماسه آفرینی و پشتوانه جامعه از هیچ نامزدی مطرح نمی‌شود؛ بنابراین هرکسی هم که بیاید استقبالی از او نخواهد شد؛ از همین رو هر فردی که در انتخابات حاضر شود فکر می‌کند کاندیدای خوبی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطر نشان کرد: جریان اصولگرایی، بحران شورای نگهبان و رد صلاحیت را ندارند و به همین دلیل افراد مختلف کاندیدا می‌شوند، اما این امر در اصلاح‌طلبان متفاوت است و، چون باید از این دالان تنگ شورای نگهبان بگذرند، بسیار مراقب هستند افرادی را بیاورد که از این مسیر عبور کنند.


بیشتر بخوانید: مذاکرات وین و انتخابات ۱۴۰۰ / توقف مذاکرات به نفع کدام کاندیداست؟


وی تاکید کرد: حضور اصلاح‌طلبان همیشه هنگامی معنا داشته است که در جامعه شور و حماسه وجود دارد، اما امروز آن شور و حماسه در جامعه اتفاق نیفتاده، زیرا نه شخص و نه شعار کاریزماتیکی در حال حاضر وجود ندارد.

ابطحی با تاکید بر اینکه در سابقه ذهنی مردم اینگونه نقش بسته است که رئیس‌جمهور نمی‌تواند کاری انجام دهد، اظهار داشت: روسای جمهور مختلف هر چه قول در عالم وجود دارد داده‌اند؛ حال بعضیهاشان نخواستند و یا نتوانستند به آنچه قول دادند عمل کنند؛ لذا این جایگاه دیگر برای مردم پراهمیت نیست و باید بگویم هنگامی که این اتفاق بیفتد، ایجاد اقبال از سوی اصلاح‌طلبان برای حضور مردم کار دشواری است؛ به همین دلیل است که اصولگرایان با آرامش بیشتری پیش می‌روند. با این حال من نسبت به کاندیدایی که اصلاح طلبان معرفی می‌کنند بدبین نیستم.

وی ادامه داد: مجموع نمای فعلی نشان می‌دهد نخست، استقبالی از انتخابات وجود ندارد، سپس احزاب اصولگرا به دلیل دالان باز شورای نگهبان همه‌شان حس خود ریاست جمهور پنداری دارند و خودشان را در قد و قامت کاندیدای ریاست جمهوری می‌بینند، اما اصلاح طلبان دالان را تنگ مشاهده می‌کنند و با احتیاط جلو می‌روند؛ بنابراین اگر این عوامل را در کنار هم قرار دهیم، فضای فعلی را به وجود می‌آورد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که احتمال عدم پرداختن به ضرورت رفع تحریم‌ها و ادامه مذاکرات برجامی در یک دولت تندرو چقدر می‌تواند به ضرر مردم و کشور باشد، اظهار داشت: مسئله مذاکرات و سیاست خارجی، پاشنه آشیل این انتخابات شده است؛ متاسفانه سیاست خارجی بخشی از سیاست داخلی ایران شده و به همین دلیل بسیار تعیین کننده است.

وی تاکید کرد: در ذهنیت جامعه حداقل این وجود دارد که معیشت مردمی که زیر فشار هستند، با این مذاکره بی‌ارتباط نیست.

ابطحی خاطر نشان کرد: شاید مذاکرات برگ برنده‌ای است که برای انتخابات آینده در دست اصلاح‌طلبان باشد چرا که هیچ وقت با مذاکرات مخالفتی نداشتند و تشویق می‌کردند؛ در برابرشان جبهه اصولگرایان قرار دارند که حتی غیر تندروهای‌شان هم در این ماجرا دچار یک بحرانی هستند، چرا که اگر از مذاکرات حمایت کنند این لشکری که ۱۰ سال است آن‌ها را علیه مذاکرات بسیج می‌کنند و بدنه رای‌شان را تشکیل می‌دهند را از خودشان دور می‌کنند و ریزش رأی برای‌شان خواهد داشت.

وی ادامه داد: اصولگرایان اگر همچون صداوسیما علیه مذاکرات وارد عمل شوند، نتیجه‌اش این خواهد بود که مردم، حس ترس وحشتی که نسبت به معیشتشان دارند را به آن‌ها نسبت می‌دهند و این برای آن‌ها به بحران بدل خواهد شد.

ابطحی در پایان در خصوص احتمال کاندیداتوری سیدمصطفی تاجزاده برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حضور آقای تاجزاده را در انتخابات ریاست جمهوری بسیار مثبت می‌دانم و باید از ایشان تقدیر کرد که در این شرایط کاندیدای ریاست جمهوری شده است.‌ای کاش مشکلی در راه رقابت برای ایشان به وجود نیاید و شورای نگهبان و نهاد‌های و نظارتی مانعی نباشند.

وی افزود: حضور شخصی مثل تاجزاده می‌تواند انتخابات را جدی کند و یک فضای جدیدی را در تصمیم‌گیری مردم برای شرکت در انتخابات به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: معتقدم آقای تاجزاده می‌تواند به پدیده انتخابات کمک کند و مشارکت را بالا ببرد. مصطفی تاجزاده که در درون جبهه اصلاح‌طلبان است، سقف مطالبات را مطرح می‌کند و در مقابلش کسانی هستند که کف مطالبات را مطرح می‌کنند؛ معتقدم این بهترین شرایط است که مردم بین سقف و کف، بخشی‌اش را که می‌خواهند نماینده داشته باشد را انتخاب کنند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان