تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

آیا تزریق یک نوبت واکسن کرونا کافی است؟

 کسانی که تنها یک بار در برابر ویروس کرونا واکسینه می‌شوند، تا چه حد در برابر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ ایمن هستند؟

آیا یک نوبت واکسن کرونا کافی است؟

رویداد۲۴ نیویورک‌ تایمز در گزارشی نوشت: 8 درصد از مردم آمریکا پس از دریافت نوبت نخست واکسن کرونا، تزریق نوبت دوم را ضروری نمی‌ بینند. با توجه به نرخ افرادی که در آمریکا واکسینه شده‌ اند، این تعداد حدود 5 میلیون نفر از شهروندان آن کشور را شامل می‌ شود.

آمار یاد شده از سوی مسئولان اداره بهداشت و درمان آمریکا در اختیار رسانه‌ ها قرار گرفته است. «آنجلا رسموسن» ویروس‌ شناس و از متخصصان سازمان واکسیناسیون و بیماری‌ های عفونی در دانشگاه «ساسکاچوان» کانادا معتقد است سر باز زدن از نوبت دوم تزریق واکسن کرونا می‌ تواند علت‌ های گوناگونی داشته باشد.

به باور او، برخی از مردم از تاثیرات جانبی این واکسن‌ ها هراس دارند، برخی دیگر به دلایل پزشکی و سلامتی از پذیرش نوبت تزریق دوم واکسن کرونا خودداری می‌ کنند.

به باور او، اما بخش اعظم کسانی که حاضر به دریافت نوبت دوم واکسن کرونا نمی‌ شوند، کسانی هستند که به خطا گمان می‌ کنند یک بار دریافت واکسن کرونا برای محافظت آنها در برابر این ویروس کفایت می‌ کند.

دلایل دیگری را نیز شاید بتوان برشمرد. به عنوان نمونه ممکن است که مرکز واکسیناسیون مربوطه واکسن مورد نظر این دسته از افراد را در اختیار نداشته باشد، یا ممکن است که کارفرما به این افراد اجازه ترک محل کار برای دریافت واکسن کرونا را ندهد.

به‌ هر حال، پرسش اصلی این است: کسانی که تنها یک بار در برابر ویروس کرونا واکسینه می‌ شوند، تا چه حد در برابر ابتلا به بیماری کووید 19 ایمن هستند؟


بیشتر بخوانید: شما مجاز به دریافت کدام واکسن هستید؟


آیا یک نوبت واکسن کافی است؟

در مورد واکسن‌ هایی که در حال حاضر در دسترس هستند، کارشناسان بر این باورند که تزریق نوبت دوم الزامی است. تنها از این طریق، بدن انسان می‌ تواند برای مدت طولانی‌ تری در برابر این ویروس از خود محافظت کند.

تحقیقات نشان می‌ دهد که افرادی که یک بار واکسن کرونا دریافت کرده‌ اند، در برابر این ویروس از ایمنی برخوردارند. اما روشن نیست که ایمن بودن بدن این دسته از افراد تا چه زمانی به قوت خود باقی است.

در این رابطه دو تحقیق صورت گرفته است: یکی از سوی اداره آمار ملی انگلیس و دیگری از سوی دانشگاه آکسفورد. هر دو تحقیق به وضوح نشان داده‌ اند که تنها کسانی که هر دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرد‌ه‌ اند، از سطح بالایی از پادتن در بدن خود در برابر این ویروس برخوردار می‌ شوند.

همین پژوهش‌ ها نشان می‌ دهد که کسانی که یک نوبت واکسن بیون‌ تک - فایزر یا واکسن آسترازنکا دریافت کرده‌ اند، 72 درصد در برابر عوارض ناشی از عفونت به ویروس کرونا ایمن هستند.

در مورد واکسن بیون‌ تک - فایزر، میزان افزایش سطح ایمنی بدن پس از نوبت دوم تزریق واکسن کرونا به حدود 90 درصد افزایش می‌ یابد. در مورد آسترازنکا هنوز با صراحت نمی‌ توان گفت که میزان ایمنی بدن به چه حدی خواهد رسید و علت آن این است که هنوز تحقیقات در این زمینه به نتیجه نرسیده‌ اند.

«کوئن پاولز» یکی از نویسندگان این تحقیق و از دانشمندان موسسه «نوفیلد در زمینه سلامت مردم» در دانشگاه آکسفورد گفته است که افراد پس از دریافت نوبت دوم واکسن کرونا برای مدت طولانی‌ تری در برابر این ویروس ایمن خواهند بود.

او می‌ گوید: «در مورد کرونا نیز همچون سایر بیماری‌ های عفونی، افراد پس از دریافت واکسن، از ایمنی بالایی در برابر آن ویروس برخوردار می‌ شوند، اما سطح ایمنی بدن این افراد به مرور زمان کاهش می‌ یابد.»

پاولز گفته است که پادتن ایجاد شده در اثر دریافت نوبت نخست واکسن کرونا خیلی سریع عمل می‌ کند. اما تنها پس از نوبت دوم واکسیناسیون است که بدن انسان برای مدتی طولانی‌ تر در برابر این ویروس از خود دفاع می‌کند.

به عقیده او، اهمیت دریافت نوبت دوم واکسن کرونا به خصوص در مورد افراد سالمند بیش از سایر رده‌ های سنی است. حتی گفته می‌ شود که برخی از کسانی که نوبت نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌ اند، در اثر ابتلا به این ویروس نیازمند مراقبت‌ های پزشکی اضطراری و دستگاه تنفس شده‌ اند.

«مایکل وارنر» پزشک بیمارستانی در تورنتو اخیرا در یک پست توییتری نوشته است: «کسی که کاملا واکسینه نشده باشد، واکسینه نشده است.»

وضعیت در مورد کسانی که از ابتلا به بیماری کووید 19 شفا یافته‌ اند، با سایر افراد تفاوت می‌ کند. کمیسیون واکسیناسیون آلمان توصیه کرده است که این دسته از افراد 6 ماه پس از کسب بهبودی از این بیماری باید یک بار واکسینه شوند.

انستیتو رابرت کخ بر این باور است که واکسیناسیون این افراد نیز می‌ تواند بر توان ایمنی آنها نسبت به ابتلای مجدد بیافزاید.

نتایج پژوهشی که توسط مرکز پزشکی «سدارز-سینایی» در لس آنجلس بر روی 260 نفر صورت گرفته نشان می‌ دهد که کسانی که تندرستی خود را پس از ابتلا به بیماری کووید 19به دست آورده‌ اند، با دریافت یک نوبت واکسن بیون‌تک - فایزر از همان سطح ایمنی برخوردار می‌ شوند که افرادی که دوبار واکسینه شده‌ اند.

«جاناتان براون» یکی از کسانی که در این پژوهش مشارکت داشت، گفت که تزریق تنها یک نوبت واکسن کرونا به این دسته از افراد عملا باعث آن می‌ شود که واکسن بیشتری برای تزریق به دیگر شهروندان در دسترس باشد و همین امر می‌ تواند امر مقابله با شیوع ویروس کرونا را شتاب بیشتری ببخشد.

تحقیقات صورت گرفته در موسسه «ایمنی‌ شناسی پن» واقع در دانشگاه پنسیلوانیا نیز به نتیجه مشابهی رسیده است. کارشناسان این موسسه به این نتیجه رسیده‌ اند که تزریق واکسن حاوی mRNA (آر‌. ان‌. ای‌. پیام‌ رسان) نظیر واکسن بیون‌ تک - فایزر می‌ تواند تولید کافی پادتن در این دسته از افراد را در پی داشته باشد.

«آنجلا راسموسن» از این بابت که در آمریکا 8 درصد کسانی که نوبت نخست واکسن کرونا را دریافت کرده، اما حاضر به دریافت نوبت دوم نیستند را فاجعه نمی‌ داند.

به عقیده او، بخش اعظم افراد حاضر هستند که برای دومین بار واکسینه شوند و همین موضوع می‌ تواند منجر به موفقیت امر مقابله با همه‌ گیری ویروس کرونا شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان