تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

موگرینی: برجام رکن کلیدی نظام چندجانبه‌گرایی است

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق هسته‌ای ایران را رکن کلیدی دیپلماسی و نظام چندجانبه‌گرایی خواند و از تلاش‌ها برای احیای آن پس از خروج یکجانبه آمریکا استقبال کرد.

موگرینی: برجام رکن کلیدی نظام چندجانبه‌گرایی است

رویداد۲۴ فدریکا موگرینی در نشست مجازی شورای آتلانتیک گفت: در سال ۲۰۱۵ اتحادیه اروپا در کنار ایالات متحده و سایر قدرت‌های جهانی توانستند تا به توافق هسته‌ای ایران که به تعبیر من یکی از ارکان کلیدی دیپلماسی، نظام چندجانبه‌گرایی و عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه «ما در زمینه دست‌یابی به این توافق تلاش‌های طاقت فرسایی را متحمل شدیم» مدعی شد: از طریق برجام توانستیم مانع دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای و تنش نظامی در منطقه شویم.

مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: امروز ایالات متحده به دیپلماسی، چندجانبه گرایی و میز مذاکره بازگشته تا توافق هسته‌ای ایران احیا شود و همه طرف‌ها از جمله آمریکا به تعهداتشان بازگردند. اتحادیه اروپا هم در تلاش است تا به این روند کمک و تسهیل کند.


بیشتر بخوانید: مذاکرات وین ، بن بست یا گشایش/ توافق هسته‌ای احیا می‌شود؟


موگرینی بیان داشت: به نظر من امروز بیش از هر زمان دیگری مهم است که اتحادیه اروپا و ایالات متحده با همکاری یکدیگر این رکن بنیادین امنیتی را که نه تنها در خاورمیانه بلکه در دو سوی اقیانوس آرام حائز اهمیت است حفظ کنند.

وی افزود: برجام یکی از حوزه‌های کلیدی در روابط فرا آتلانتیک است که نه تنها برای ایالات متحده و اتحادیه اروپا بلکه برای امنیت جهان حائز اهمیت است. آنچه را ما (چند سال پیش) بدست آوردیم امروز هم می‌توانیم دوباره با یکدیگر بدست آوریم و اطمینان دارم که اتحادیه اروپا و آمریکا در این تلاش مشترک موفق خواهند بود.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان