تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

افزایش وسواس در جامعه/ کرونا بیشترین آسیب را به سلامت روان مردم زد

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه باید اطلاعات خود را درباره کرونا افزایش داده و با کرونا زندگی کرده و کنار بیاییم،گفت: بررسی نشان می‌دهد وسواس و افسردگی نسبت به بقیه اختلالات روانی بیشتر افزایش پیدا کرده است.

راه های پیشگیری از ویروس کرونا

رویداد۲۴ محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پاسخ به این پرسش که «اکنون با توجه به شیوع کرونا چگونه می‌توانیم استرس و اضطراب ناشی از آن را مدیریت کنیم؟»،گفت: حدود یکسال و نیم از موضوع کرونا گذشته و پیش بینی بودن کرونا و همچنین بعد از آن پسا کرونا، وجود دارد.

*باید با کرونا کنار بیاییم

وی ادامه داد: اول کاری که با مدیریت استرس و اضطراب باید بکنیم این است که باید شرایط را بپذیریم؛ تا زمانی که نپذیریم مدام در حالت استرس و اضطراب هستیم. باید اطلاعات خود را درباره کرونا افزایش داده و شرایط را بپذیریم و با کرونا زندگی کرده و کنار بیاییم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: مثلا چطور ترافیک تهران را پذیرفتید و زندگی می‌کنید و عادی شده است؛کرونا هم همین است. باید پروتکلها را رعایت کنیم و اطلاعات خود را افزایش دهیم و راهکارهای لازم را برای مقابله با آن یاد بگیریم و زندگی عادی را ادامه دهیم.

حاتمی بیان داشت: رعایت پروتکلها را جزو زندگی خود بدانند؛ مثلا این را به عنوان گواهینامه رانندگی در نظر بگیرند. متاسفانه برخی رعایت نمی‌کنند.

وی یادآور شد: فرض کنید فرد دچار استرس و اضطراب شده و نمی‌تواند کنترل و مدیریت کند. کار ما به عنوان روانشناس همین است. بنده به عنوان روانشناس باید بررسی کنم این استرس شما ناشی از ادراک غلط یا ناشی از یادگیری شماست.


بیشتر بخوانید: جهان در آستانه یک فاجعه کرونایی/ هشدار به کشتار دسته جمعی با کرونای هندی در ایران


*از منابع مطمئن اطلاعات کرونایی بگیرید

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره درباره اینکه «راهکار عملی شما برای مدیریت استرس و پرهیز از افتادن در دام وسواس چیست؟»،چیزی که مردم را اذیت می‌کند همین اخبار مختلف است و باعث می‌شود مردم استرس و اضطراب شان افزایش پیدا کند. مردم باید منابع دریافت اطلاعاتی خود را از جاهای قابل اعتماد دریافت کنند.

حاتمی ابراز داشت: دوم اینکه باید ما تلاش کنیم تا سبک زندگی کرونایی را بپذیریم و با این سبک زندگی کنیم و قطعا افزایش اضطراب کاهش پیدا می‌کند. بررسی که ما داریم نشان می‌دهد وسواس و افسردگی نسبت به بقیه اختلالات روانی بیشتر افزایش پیدا کرده است.

وی متذکر شد: وسواس به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش پیدا کرده و افسردگی به خصوص در زمان درگیری با کرونا و پس از آن ایجاد شده و افسردگی و غمزدگی ایجاد می‌کند و باید برای این دو اختلال در سطح ملی راهکارهای درستی را به مردم ارائه بدهیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: بعضی افراد به صورت افراطی همه چیز را می‌خواهند بشویند و به همه چیز مشکوک هستند و خودشان را اذیت می‌کنند و این باعث افزایش وسواس و اضطراب شده است.

*افسردگی در ذات کروناست

حاتمی ادامه داد:افسردگی نیز در ذات کروناست و همچنین موضوع سوگ کرونا که باید برای مهار آن منابع ایجاد افسردگی را کنترل کنیم تا مهار شود و اگر افراد به صورت فردی نیاز به مشاوره دارند خدمات دریافت کنند.

وی تصریح کرد: افسردگی اولین کاری که می‌کند فرد را دچار رفتارهای اجتنابی می‌کند؛ یعنی از انجام کار نوشتن و سر کار رفتن و... اجتناب می‌کند و درگیر خودش می‌شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: از همه مهمتر اگر اعتماد به نفس و نرخ امید مردم را افزایش دهیم نرخ اضطراب و استرس نیز کاهش پیدا می‌کند.

حاتمی گفت: الان میزان اعتماد به نفس ملی و امید به آینده کاهش پیدا کرده است.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان