تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
فعال سیاسی اصولگرا:

برنده انتخابات ۱۴۰۰ جریانی است که در جنگ روانی پیروز شود/ رقبای اصلی لاریجانی و رئیسی هستند

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: اینکه انتخابات ۱۴۰۰ دو مرحله‌ای بشود یا نشود بستگی به عملیات روانی و فضای تبلیغاتی دارد، اما آنچه که روشن است، این است که نامزد‌های اصلی لایجانی و رئیسی نامزد‌های بوده و بقیه نامزد‌ها پوششی و کمکی هستند.

برنده انتخابات ۱۴۰۰ جریانی است که در جنگ روانی پیروز شود/ رقبای اصلی لاریجانی و رئیسی هستند

رویداد۲۴ شورای نگهبان بررسی صلاحیت دواطلبان انتخابات ریاست جمهوری را شروع کرده و حداکثر تا ۱۰ روز آینده تکلیف مشخص خواهد شد. به همین خاطر هم گمانه‌زنی‌ها حول محور آرایش نهایی نامزد‌های انتخاباتی است. تعدد نامزد‌ها در این دوره از انتخابات کار را ظاهرا سخت کرده، اما تحلیل‌گران معتقدند که نامزد‌ها نهایی و اصلی پرشمار نیستند.

محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرای در گفت‌وگویی می‌گوید: «نامزد نهایی اصلاح‌طلبان از ماه‌ها قبل مشخص بود و همان طور که بار‌ها هم در مصاحبه‌ها گفته‌ام، علی لاریجانی است».

وی افزود: «آن‌ها البته از همان روشی که در سال ۹۶ موجب رای‌آوری آقای روحانی شد، استفاده خواهند کرد. یعنی تکنیک جریان اصلاح‌طلب استفاده از نامرد‌های پوششی است که در مناظرات و در مقابل تبلیغات منفی به نامزد اصلی کمک کنند. به اعتقاد من ثبت‌نام نامزدهادی متعدد و گوناگون اصلاح‌طلب که بعضا رد صلاحیتشان هم قطعی است، بخشی از پروژه حمایت از لاریجانی است».

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «وقتی که این نامزد‌ها رد صلاحیت بشوند جریان اصلاحات اعلام می‌کند که نامزد‌های ما رد صلاحیت شدند و چاره‌ای نداریم غیر از اینکه بین یک نامزد تندرو و یک نامزد معتدل، نامزد معتدل که همان لاریجانی است را انتخاب کنیم».


بیشتر بخوانید: چالش جبهه اصلاحات برای معرفی کاندیدای نهایی ادامه دارد


وی در پاسخ به اینکه آیا ردصلاحیت اسحاق جهانگیری هم محتمل است؟ گفت: «سناریو جهانگیری متفاوت است. اگر او رد صلاحیت بشود، اوج تبلیغات اصلاح‌طلبان خواهد بود. رهبران این جریان به بدنه خواهند گفت که نامزد اصلی ما جهانگیری بود و حالا که رد صلاحیت شده ناگزیر هستیم که در این انتخاب سخت بین یک نامزد تندرو و یک نامزد میانه‌رو، گزینه میانه‌رو را انتخاب کنیم. اما اگر جهانگیری تایید صلاحیت شود، همان نقشی را ایفا می‌کند که در سال ۹۶ بازی کرد».

کوشکی درباره آرایش نهایی نامزد‌ها انتخاباتی در جریان اصولگرا نیز گفت: «آمدن رئیسی تکلیف همه را معلوم کرد، اما نیرو‌های اصوگرا هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید از نامزد پوششی استفاده کنند مخصوصا برای مناظرات. علت نیز آن است که در این انتخابات برنده همان کسی است که بتواند در عملیات روانی موفق شود. اکنون اصلا نمی‌تواند گفت که چه کسی برنده این انتخابات است و مناظرات در تعیین نتیجه نقش مهمی خواهد داشت. به همین خاطر هم حداقلی یکی دو نفر از نیرو‌های ثبت نام کرده، برای کمک به رئیسی در مناظرات آمده‌اند».

وی در پاسخ به اینکه آیا این انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد؟ گفت: «اینکه دو مرحله‌ای بشود یا نشود بستگی به عملیات روانی و فضای تبلیغاتی دارد، اما آنچه که روشن است، این است که نامزد‌های اصلی لایجانی و رئیسی نامزد‌های بوده و بقیه نامزد‌ها پوششی و کمکی هستند».

کوشکی تاکید کرد: «برخلاف تصور خیلی‌ها در این دوره از انتخابات نمی‌توان گفت که آقای رئیسی الزاما برنده انتخابات است، زیرا جریان اصلاحات از چند اهرم فشار قوی برخوردار است. اول اینکه از حمایت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که در انتخابات بی‌طرف نیستند، برخوردار است. دوما از ابزار فضای مجازی و بیشتر از همه اینستاگرام استفاده می‌کند و سوما اتاق فکر جنگ روانی را در اختیار دارد.»

به گفته وی، «این سه ابزار بر رای آن دسته از رای‌دهنگان غیرسیاسی که در انتخابات شرکت می‌کنند، اثر خواهد داشت. رای این گروه می‌تواند تابعی از تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغات هنرپیشه‌ها و فوتبالیست‌های فعال در فضای مجازی باشد».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان