تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
گزارش رویداد‌۲۴ از اخبار انتخابات ایران در رسانه‌های عربی؛

تکرار سناریوی مجلس برای ریاست جمهوری/ درهایی که در نجف به روی رئیسی بسته شد، در تهران به رویش باز شدند

روزنامه نگاران ایرانی و عرب دنبال کننده تحولات انتخابات ریاست جمهوری ایران معتقدند که رد صلاحیت علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری، مهیا کردن فضا برای ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی پس از شکست وی در مقابل روحانی در انتخابات پیشین است؛ چرا که باقی ماندن جهانگیری و لاریجانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی به معنای عدم تضمین پیروزی رئیسی نظر به رقابت شدیدی است که بین آن‌ها جریان خواهد گرفت، است.

ابراهیم رئیسی

رویداد۲۴  پیش بینی نتایج انتخابات ۱۴۰۰ دشوار نیست چرا که نامزد برجسته اصولگرایان اکنون بدون رقیب قدری در فهرست هفت نفره شورای نگهبان در صدر قرار گرفته است. در غیاب اصلاح طلبان و میانه‌روها اصولگرایان می‌روند تا پاستور را فتح کنند. رد صلاحیت همه نامزدهای معرفی شده از سوی جریان اصلاحات در این انتخابات از سوی شورای نگهبان هنوز برای فضای سیاسی کشور شوکه کننده است. حسن روحانی رئیس جمهور در سخنانی امروز ارسال نامه به رهبری برای اقدام درخصوص انتخابات را تایید کرد و گفت: ۹۸ درصد مردم به جمهوری اسلامی رای دادند، چرا این ۹۸ درصد دارد آب می‌رود و کم می‌شود.

رسانه‌های عربی که از نزدیک تحولات مربوط به انتخابات ایران را رصد می‌کنند نیز تحلیل‌های متفاوتی در این باره منتشر کرده و ابعاد مختلف این تصمیم شورای نگهبان را بررسی کردند.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن به جنجال گسترده در پی اعلام اسامی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره کرد و نوشت: پس از ردصلاحیت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق و علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و اسحاق جهانگیری معاون کنونی رئیس جمهور، اکنون ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه ایران به نامزدبلامنازع برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید:همه در خدمت آقای رئیس!/ رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با چه هدفی انجام شد؟


الشرق الاوسط به نقل از رسانه‌های داخلی ایران از نامه‌نگاری حسن روحانی رئیس جمهور به رهبر ایران گفت و نوشت: رئیس جمهور ایران از رهبری خواست تا در اصلاح فهرست نامزد‌های اعلام شده دخالت کند؛ این در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که این فهرست نهایی است.

این روزنامه در تحلیلی درباره آخرین تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: اعلام فهرست نامزد‌های نهایی انتخابات ایران نشان می‌دهد که ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه نامزد بلامنازع این انتخابات است. مجلس شورای نگهبان، شورایی غیرانتخابی است که نیمی از دوازده عضو آن را رهبر ایران و نیم دیگر را ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه که برای دومین بار در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت می‌کند، انتخاب می‌کند. رئیسی در دور پیشین که برای اولین بار خود را به رای مردم گذاشت توانست تنها ۳۸ درصد از آرا را کسب کند؛ و این برای نخستین بار است که رئیس قوه قضائیه که خود منصوب رهبر ایران است در حالی که همچنان در سمتش حضور دارد، نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم می‌شود.

العربیه، سایت شبکه خبری سعودی نیز در گزارشی تحلیلی پیام ردصلاحیت علی لاریجانی و جهانگیری از انتخابات ریاست جمهوری ایران را بررسی کرده و نوشته: زمانی که علی لاریجانی در دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی از شهر نجف در عراق دیدار کرد در‌های مرقد امام علی به روی وی باز شد و مورد استقبال آیت الله علی سیستانی مرجعیت ارشد دینی شیعیان قرار گرفت و طرفین درباره مسائل متعدد منطقه‌ای از جمله ایران و عراق به گفتگو نشستند. برعکس لاریجانی که روحانی هم نبود، ابراهیم رئیسی رئیس کنونی قوه قضائیه در ایران زمانی که به عراق سفر کرد در‌های نجف به روی وی باز نشد چرا که به گفته منابع آگاهی که با العربیه گفتگو کردند مرجعیت سیستانی به دنبال ارائه مشروعیت دینی به روحانیون و همچنین تایید یک روحانی سیاسی به ویژه از میان تندرو‌ها نیست. در ایران، اما شرایط متفاوت بود. در‌هایی که در نجف به روی او بسته شدند، در تهران به رویش باز شدند.

العربیه در ادامه نوشت: اما در میان افراد شاخص این تنها علی لاریجانی نبود که رد صلاحیت شد. اسحاق جهانگیری دومین فرد دولت ایران پس از حسن روحانی است، کسی که جزو سیستم نظام است و در جریان بسیاری از راز‌ها و پرونده‌های مرتبط با روابط خارجی ایران به ویژه مذاکرات هسته‌ای قرار دارد، به این معنا که واجد شرایط نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری است. وی، اما رد صلاحیت شد.

در ادامه این تحلیل می‌نویسد: روزنامه نگاران ایرانی و عرب دنبال کننده تحولات انتخابات ریاست جمهوری ایران معتقدند که رد صلاحیت علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری، مهیا کردن فضا برای ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی پس از شکست وی در مقابل روحانی در انتخابات پیشین است؛ چرا که باقی ماندن اسحاق جهانگیری و لاریجانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی به معنای عدم تضمین پیروزی رئیسی نظر به رقابت شدیدی است که بین آن‌ها جریان خواهد گرفت، است.

در پایان این تحلیل آمده است: تا به این لحظه، به نظر می‌رسد که ابراهیم رئیسی دارای بیشترین شانس پیروزی در این انتخابات است مگر اینکه یک سوپرایز پیش بینی نشده رخ دهد.

سایت العین الاخباریه نیز درباره آخرین تحولات انتخاباتی در ایران نوشت: سناریو در ایران تکرار می‌شود؛ تندرو‌ها دشمنی خود با اصلاح طلبان را از طریق رد صلاحیت آن‌ها در انتخابات و از طریق شورای نگهبان، اعمال می‌کنند. شورای نگهبان در ایران نامزد‌های اصلاح طلب و یارانشان از جریان میانه رو را از انتخابات پیش روی ریاست جمهوری دور کردند تا سناریو انتخابات پارلمانی این کشور بار دیگر تکرار شود.

اسکای نیوز عربی نیز در این باره نوشت: شورای نگهبان در ایران علت رد صلاحیت محمود احمدی نژاد، اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی را اعلام نکرد علی رغم آنکه این افراد مقام‌های برجسته گذشته و حال حاضر در نظام سیاسی ایران هستند.
 
اسکای نیوز در ادامه می‌نویسد: ناظران مسائل ایران طی یک ماه گذشته از ناخشنودی یک حلقه پیرامونی قدرت در ایران از این سه نامزد نوشتند و گفتند که محمود احمدی نژاد دارای محبوبیت است که امری تهدید کننده به شمار می‌رود. علی لاریجانی نیز از یک سیاستمدار اصولگرا به یک سیاستمدار پراگماتیسم متحول شده و اسحاق جهانگیری نیز جزئی از جریان اصلاح طلب است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان